اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

اعزام رایزن بازرگانی از سوی سازمان تجارت انجام می‌شود، نه وزارت امور خارجه

روابط عمومی وزارت امور خارجه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: اعزام رایزنان بازرگانی متناسب با نیازهای روز و ظرفیت اقتصادی با سایر کشورها از سوی سازمان توسعه تجارت وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود.

اعزام رایزن بازرگانی از سوی سازمان تجارت انجام می‌شود، نه وزارت امور خارجه

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، روابط عمومی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای در خصوص مطالب منتشر شده مبنی بر حذف رایزنان بازرگانی و یا اقتصادی از سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور اعلام کرد: متاسفانه چندی است برخی از رسانه‌ها با استناد به اخبار نادرست در مورد حذف رایزنان بازرگانی و یا اقتصادی از  سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران، زمینه حمله نا به‌ جا به وزارت امور خارجه را فراهم آورده‌اند. 

در این اطلاعیه آمده است: در سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، دو دسته کارشناس اقتصادی شامل رایزنان اقتصادی و رایزنان بازرگانی فعالیت می‌کنند. رایزن یا کارشناس اقتصادی از سوی وزارت امور خارجه منصوب می‌شود و اعزام رایزنان بازرگانی متناسب با نیازهای روز و ظرفیت اقتصادی با سایر کشورها از سوی سازمان توسعه تجارت وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌گیرد. 

* ظرف سال‌های اخیر تعداد رایزنان بازرگانی به حداقل رسیده و سازمان توسعه تجارت در حال پیگیری حل مشکل اعزام و افزایش تعداد آنهاست

این اطلاعیه می‌افزاید: ظرف سال‌های اخیر مشکلاتی برای اعزام رایزنان بازرگانی به وجود آمده و تعداد این رایزنان در خارج از کشور به حداقل رسیده که البته سازمان توسعه تجارت در حال پیگیری حل مشکل اعزام آنها و افزایش تعداد رایزنان بازرگان در خارج از کشور بوده و این در حالی است که در چارچوب وزارت امور خارجه، بخش اقتصادی در بین سایر بخش‌ها از فعال‌ترین حوزه‌ها در سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران بوده  و این وزارتخانه  هیچگاه بنایی بر حذف آن‌ها ندارد.

در اطلاعیه روابط عمومی وزارت امور خارجه همچنین آمده است: همچنین با حمایت‌های بخش‌های مختلف دولت، شاهد توسعه همکاری‌های اقتصادی با همسایگان و اتحادیه اوراسیا از طریق توافق تجارت ترجیحی هستیم و این امر با روند اعزام رایزنان بازرگانی جدید تقویت می‌شود. 

* رویکرد وزارت امور خارجه حمایت از فعالان بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های آن جهت پیشبرد اهداف دیپلماسی اقتصادی

روابط عمومی وزارت امور خارجه در این اطلاعیه توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری با کشورهای هدف و خصوصاً همسایگان را از اولویت‌های اصلی دولت و وزارت امور خارجه برشمرد و اعلام کرد: با استفاده از ظرفیت‌های وزارت امور خارجه و همچنین دستگاه‌های مختلف، شاهد افزایش صادرات حتی در مقطع تحریم‌های ظالمانه آمریکا هستیم.

روابط عمومی وزارت امور خارجه در پایان این اطلاعیه یادآور شده است: در حوزه بخش خصوصی،  رویکرد وزارت امور خارجه همواره حمایت از فعالان این بخش و استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های آن جهت پیشبرد اهداف دیپلماسی اقتصادی بوده است و در این رابطه وزارت امور خارجه ضمن استقبال از «تاسیس دفاتر تجاری بخش خصوصی در خارج»، همکاری مقتضی را با سازمان توسعه تجارت و مشخصا «شورای مراکز تجاری خارج از کشور» مستقر در آن سازمان که متولی این امر است، دارد.

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه پیش از این در جمع خبرنگاران درباره انتصاب رایزن بازرگانی برای سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور نیز بیان کرده بود: بحث اعزام رایزن بازرگانی را همواره و مخصوصاً برای کشور‌های هدف پیگیری می‌کنیم، اما مسئولیت اعزام این رایزن‌ها بر عهده وزارت صمت است و ما نیز همکاری‌های مورد نیاز وزارت صمت را در این زمینه ارائه می‌دهیم.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز آذر ماه سال جاری در نشست هفتگی با خبرنگاران در این باره گفته بود: رایزنان بازرگانی در کشورهای مختلف توسط وزارت صمت انتخاب و اعزام می‌شوند و وزارت خارجه تنها تسهیل کننده است. هیچ بخش اقتصادی در هیچ سفارتخانه‌ای کارش کاهش نیافته و در این ایام کار جدی‌تری انجام می‌دهند و این متفاوت از رایزنان بازرگانی است. (اینجا بخوانید)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول