اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

تشریح روند پرداخت مالیات کارگران کارمندان قُضات و اساتید دانشگاه

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح روند پرداخت مالیات اقشار مختلف در جامعه گفت: پیش بینی کردیم که مازاد درآمد ناشی از صادرات نفت باید صرف سلامت و معیشت مردم شود.

تشریح روند پرداخت مالیات کارگران کارمندان قُضات و اساتید دانشگاه

سید شمس‌الدین حسینی در گفت‌وگو اختصاصی با خبرنگار فارس در ساری با اشاره به اینکه بودجه مهم‌ترین سند مالی حکمرانی کشور است و داری ابعاد مختلفی است، اضافه کرد: در بودجه سال جاری تلاش شد اقدامی برای اصلاح ساختاری بودجه انجام شود و در همین زمینه یکی از مسائل و مشکلاتی که اقتصاد کشور را درگیر کرده و رنج می‌دهد مبحث فساد و رانت ارزی در کشور است.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: در بودجه سال ۱۴۰۰ به دنبال اصلاح سیستم چند نرخی ارز هستیم و در بودجه پیش‌بینی شد که همه دستگاه‌ها موظف هستند ارز خودشان را با نرخ سامانه الکترونیکی که تحت مدیریت بانک مرکزی قرار دارد مطابقت دهند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دولت نیاز دارد این سیاست را به تدریج انجام دهد برای کالاهای اساسی و  دارو موظف شد که در مدت ۶ ماه انجام شود.

حسینی اضافه کرد: در همین راستا بندی در بودجه پیش‌بینی شد که کمیته‌ای متشکل از بانک مرکزِی، وزیر اقتصاد، رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر صمت موظف هستند ارزی که با نرخ ترجیحی به دارو و کالاهای اساسی اختصاص پیدا می‌کند سیاست‌گذاری و نظارت مناسبی انجام شود که این ارز منجر به تامین کالا و دارو به اندازه و با قیمت متناظر با ارز ترجیحی به دست مردم برسد و حتی باید در این زمینه پاسخگو باشند.

وی گفت: نگرانی که در این زمینه وجود داشت حقوق دولتی و بیت‌المال در گمرک و مالیات بر واردات وصول نمی‌شد که نمایندگان مجلس تصویب کردند که باید ارز مبنای محاسبه ارزش گمرکی نرخ مبادله الکترونیکی((ETS)) باشد اما به این دلیل که در حوزه کالاهای و اساسی مشکلی برای مردم ایجاد نشود حقوق گمرکی که در حال حاضر چهار درصد است برای کالاهای اساسی، دارو و نهادهای دامی به یک درصد کاهش پیدا کند.

*حذف رانت ارزی

نماینده مردم تنکابن در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه تلاش کردیم که منابع بودجه به سمت درآمد سوق داده شود، افزود: در حوزه واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای، ارز به سمت تک نرخی سوق پیدا کرده و رانت ارزی برچیده شود.

وی با اعلام اینکه این روزها وارد بحث مصارف بودجه هستیم،گفت: در این حوزه نگاه اصلاح ساختار را پیگیری کرده بحث تسهیل سرمایه‌گذاری،حمایت از مناطق محروم و توسعه روستاها، برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری و جلب مشارکت مردم در پروژه‌های عمرانی احکام خوبی تصویب شده است.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه امروز احکامی خوبی تصویب کردیم، افزود: وزارت راه و شهرسازی بتواند در ساخت مسکن به ویژه مسکن مهر حمایت مناسب داشته باشد.

*تشریح روند پرداخت مالیات

وی در پاسخ به این سوال که این روزها نگرانی از بابت روند دریافت مالیات به وجود آمده از این بابت که حجم مالیات دریافتی کارگران به نسبت حقوقی که دریافت می‌کنند زیاد است از آن طرف از قضات و اساتید دانشگاه مالیات چندان مناسبی دریافت نمی‌شود، گفت: همه کارکنان و کارمندانی که حقوق تا چهار میلیون تومان دریافت می‌کنند مالیاتی پرداخت نمی‌کنند،مبلغ مالیات افرادی که حقوق چهار تا هشت میلیون تومان دریافت می‌کنند ۱۰ درصد است اگر یک عضو هیأت علمی و قاضی تا هشت میلیون تومان حقوق دریافت کند مالیات یکسانی با کارگری که تا این مبلغ حقوق دریافت کند، پرداخت می‌کند.

حسینی ادامه داد: در قوانین دائمی اعضای هیأت علمی پایه‌های بعدی مالیات‌شان پلکانی است، کارگری که تا هشت میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند برابر نرخ مالیاتی است که استاد دانشگاه پرداخت می‌کند و اصلا تبعیض مالیاتی وجود ندارد، مالیات ۲۵ درصد و ۳۰ درصد برای پله‌های درآمدی بالا است.

*افزایش اعتبارات پرداختی به بازنشستگان

وی در ارتباط با اقدامات مجلس برای تامین نظر بازنشستگان تامین اجتماعی،گفت: دولت در لایحه اولیه در بند "واو"  "تبصره دو " مبلغ ۹۰ هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی کرد با توجه به بررسی‌های که انجام دادیم به این جمع بندی رسیدم که این مبلغ کفاف نمی‌دهد و همان موقع ما مبلغ را ۱۲۵ هزار میلیارد تومان رساندیم دولت در اصلاحیه بودجه عدد ۱۲۵ هزار میلیارد تومان را ارسال کرده و دوباره در کمیسیون تلفیق در بحث متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به این جمع‌بندی رسیدیم این عدد را ۱۵۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

*هدف‌گذاری برای واریز درآمدهای ناشی از صادرات نفت به جیب مردم

حسینی درباره پرداخت یارانه و یارانه معیشتی و اقداماتی که در مجلس انجام شده،اضافه کرد: بحث یارانه‌ها باید در تبصره ۱۴مورد بررسی قرار بگیرد که هنوز بحث مصارف به تصویب نرسیده است، حداقل‌اش این است که پیش‌بینی‌های لازم برای پرداخت یارانه و معیشت انجام شده و بنده شخصا پیشنهاد دادم که در صورت افزایش درآمد حاصل از درآمدهای نفتی با اولویت افزایش یارانه نقدی انجام شود که مجلس به این موضوع رای نداد ولی قطع به یقین پرداخت‌های نقدی ادامه پیدا می‌کند ولی پیش بینی کردیم چنانچه درآمدها ناشی از صادرات نفت افزایش پیدا کند باید صرف افزایش معیشت و سلامت افراد جامعه شود.

*برنامه‌ریزی مجلس برای جلوگیری از افزایش نقدینگی

وی در پاسخ به این موضوع که یکی از نگرانی‌های این روزها جامعه وجود نقدینگی بسیار زیاد در کشور است، آیا مجلس در این حوزه برنامه خاصی دارد، افزود: شیوه تامین مالی و شیوه تامین کسری بودجه‌های احتمالی بسیار مهم است روش‌های را که انتخاب کردیم حتی‌المقدور روش تامین مالی کسری بودجه از طریق استقراض از بانک مرکزی نشود، در تبصره پنج دولت پیش‌بینی کرده بود که تهاتر مطالبات را از طریق اسناد تسویه انجام دهد که این موضوع باعث افزایش پایه پولی می‌شود که این روش را به اسناد خزانه اصلاح کردیم در اسناد خزانه چون قابل معامله در بازار است منجر به افزایش پایه پولی نمی‌شود و سعی کردیم از این مسیر بودجه حتی‌المقدور منجر به افزایش نقدینگی در بازار نشود.

*برای اعلام کاندیداتوری ریاست جمهوری الان زود است

وزیر سابق اقتصاد در پاسخ به این سوال که آیا بنای ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده دارید، گفت: پاسخ به این سوال را باید در زمان مربوط به خودش بدهم هنوز زود است که وارد این بحث شوم.

وی در پاسخ به این سوال که برخی زمزمه‌ها مبنی بر حضور شما در انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد،اصافه کرد: برخی از دوستان معتقد هستند که چون مشکل اصلی کشور مباحث اقتصادی است چهرهای اقتصادی پا به میدان بگذارند اما بنده به شخصه در این زمینه تصمیم نگرفتم.

انتهای پیام/۸۶۰۰۴/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول