اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

گوترش و وزیر خارجه قطر درباره احیای برجام گفت‌وگو کردند

وزیر امور خارجه قطر و دبیرکل سازمان ملل متحد درباره احیای توافق هسته‌ای ایران رایزنی کردند.

گوترش و وزیر خارجه قطر درباره احیای برجام گفت‌وگو کردند

به گزارش گروه‌ بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزیر امور خارجه قطر و دبیرکل سازمان ملل متحد درباره توافق هسته‌‌ای ۵+۱ رایزنی کرد.

خبرگزاری رسمی قطر (قنا) سه‌شنبه گزارش داد که «محمد بن عبدالرحمان آل ثانی» و «آنتونیو گوترش»، درباره احیای توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های بزرگ رایزنی کردند.

وزیر خارجه قطر ساعتی پیش نیز با «آنتونی بلینکن»، همتای آمریکایی‌ خود در مورد تحولات اخیر در ایران، عراق، لیبی و یمن گفت‌وگو کرده‌اند.

رسانه‌های قطر درباره این مکالمه تلفنی بین وزیران خارجه این کشور و آمریکا جزئیاتی منتشر نکرده‌اند. اخیراً وزیر خارجه قطر با «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا درباره مسائل منطقه‌ای به ویژه ایران و افغانستان نیز گفت‌وگویی داشته است.

بن عبد الرحمان آل ثانی جمعه گذشته نیز در دیدار با سفرای کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان در دوحه، تاکید کرده بود که که از دیپلماسی و گفت‌وگو بین طرف‌های توافق هسته‌ای با ایران موسوم به «برنامه جامع اقدام مشترک » (برجام) حمایت می‌کند.

دولت سابق آمریکا به ریاست دونالد ترامپ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از برجام خارج شد و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد. 

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند. جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

ایران اخیراً از روز پنج اسفندماه اعلام کرد اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف می‌کند. اقدام ایران در راستای اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی ایران است که شریکان ایران در برجام را به لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام ملزم می‌کند.

این در حالی است که چند روز پیش، بیش از چهل قانون‌گذار جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا با ارائه طرحی ضمن هشدار به دولت کنونی این کشور درباره دور زدن کنگره درباره بازگشت به برجام، با هرگونه رفع تحریم‌های ایران مخالفت کردند.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول