اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

واشنگتن: آماده دیدار با ایران برای مذاکره درباره بازگشت دوجانبه به برجام هستیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری گفت که واشنگتن آماده دیدار با ایران برای مذاکره درباره بازگشت دوجانبه به برجام است.

واشنگتن: آماده دیدار با ایران برای مذاکره درباره بازگشت دوجانبه به برجام هستیم

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه گفت که واشنگتن همچنان به تعامل مجدد (با ایران) طی (چارچوب) دیپلماسی معنی دار تمایل دارد.

وی که در کنفرانس خبری روزانه وزارت خارجه آمریکا صحبت می‌کرد، افزود: «برنامه داریم که در تماس نزدیک با شرکا در 5+1 باشیم.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفت: «آماده دیدار با ایران درباره مسیر پیش رو برای بازگشت دوجانبه به پایبندی (به برجام) هستیم و بازگشت دوجانبه به پایبندی بدون مذاکره اتفاق نمی‌افتد».

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران طی روزهای اخیر بارها تاکید کرده‌اند که این آمریکا بوده که از توافق هسته‌ای خارج شده و به تعهداتش پایبند نبوده و باید به تعهداتش پایبند شود و پس از آن نیز ایران کاهش تعهدات خود بر اساس برجام را باز می‌گرداند.

«جنیفر ساکی»، سخنگوی کاخ سفید نیز روز گذشته در کنفرانس خبری با این ادعا که واشنگتن آماده تعامل با ایران در خصوص برجام است، گفت: «اجازه بدهید ابتدا بگویم که از پاسخ ایران ناامید شدیم. ما کماکان آماده ورود مجدد به دیپلماسی معنادار برای پایبندی هر دو طرف به تعهدات هستیم و در تمام سطوح با شریکان ۱+۵ درباره بهترین روش رایزنی خواهیم کرد.»

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز اخیرا در واکنش به هیاهوی رسانه‌ای دولت بایدن درباره برجام تاکید کرده است: «هنوز هیچ تغییری در مواضع و رفتار ایالات متحده صورت نگرفته و دولت بایدن نه تنها سیاست شکست خورده فشار حداکثری ترامپ را کنار نگذاشته، بلکه حتی تعهد خود به اجرای کلیات وظایفش در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را اعلام نکرده است.»

 

علی‌رغم اذعان مکرر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد و اخیراً اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را نیز متوقف کرد.

اقدام ایران در راستای اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی ایران است که شریکان ایران در برجام را به لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام ملزم می‌کند.

دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا پس از خروج از برجام سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران را در پیش گرفت. ترامپ می‌گفت هدفش از این سیاست وادار کردن ایران به مذاکره بر سر توافقی جدید است.

او در تحقق این هدف ناکام ماند و از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا به دلیل نداشتن راهبرد در برابر ایران و دامن زدن به تنش‌ها با این کشور مورد انتقاد قرار گرفت. مقام‌های دولت «جو بایدن» بارها اعتراف کرده‌اند که سیاست فشار حداکثری شکست خورده است.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول