اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

پشت صحنه برنامه های پزشکی چه خبر است؟/ مطالبه مودبانه در «کشیک سلامت»

برنامه های پزشکی تلویزیون همیشه مخاطبان خاص خودشان را داشته اند. افرادی که به دنبال پزشکی می گردند تا درمان بیماری آنها را به زبان ساده برایشان بگوید.

پشت صحنه برنامه های پزشکی چه خبر است؟/ مطالبه مودبانه در «کشیک سلامت»

خبرگزاری فارس- مریم فیروزفر: برنامه های پزشکی تلویزیون همیشه از جمله برنامه های پرمخاطب بوده اند. همیشه مخاطبانی بوده اند که به دنبال راه های درمانی خود بوده اند و هرقدر این برنامه ها ساده تر به موضوعات پزشکی بپردازند، مخاطبان بیشتری را هم جذب می کنند.

یکی از این برنامه ها، «کشیک سلامت» است که در مجموعه استودیوهای معروف به پخش قدیم و از استودیوی پخش شبکه سلامت در سازمان صداوسیما روی آنتن می رود.

 

**اینجا پروتکل های بهداشتی محکم تر برقرار است

از پله های ساختمان پخش که پایین بیایید، سه استودیو در کنار هم قرار دارد. استودیوی شبکه سلامت، شبکه ورزش و شبکه جام جم. داخل رژی سلامت همه مشغول کارند و در همان بدو ورود هم با ماسک و مواد ضدعفونی کننده به استقبال مهمانان می آیند. اینجا جایی پر از تلویزیون های بزرگ است که تصاویر مانیتورهایی که آنتن زنده و برنامه های قبل و بعد را نشان می دهند. سلیمانی تهیه کننده برنامه مشغول هماهنگی با ناظر پخش است و مدیر تولید دارد با تصویربردارها و نورپرداز به اتفاق کارگردان تلویزیونی درباره چیدمان های دکور و نور و دوربین صحبت می کند. بعد از رژی استودیوی برنامه قرار دارد. استودیویی که همزمان چند برنامه از آن روی آنتن می روند و مسئولین دکور مشغول آماده کردن دکور کشیک سلامت هستند. به قول خودشان دکورها را پرتابل کرده اند تا برای هر برنامه به سرعت آنها را آماده کنند.

برنامه این هفته «کشیک سلامت» با اجرای مصطفی مصطفوی و با حضور دکتر سیامک سمیعی مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت و دکتر محمد وجگانی رئیس جامعه علمی آزمایشگاهیان ایران و با محوریت مبحث استانداردهای آزمایشگاهی و تناقضات موجود روی آنتن رفت.

از آنجا که این برنامه یک برنامه تخصصی در حوزه سلامت است، مجریان آن نیز جزو کارشناسان و افراد برجسته علمی و هنری کشور هستند.

 

**سلیمانی: هنوز به صورت کامل به اهدافمان نرسیده ایم

تا آغاز برنامه هنوز نیم ساعتی باقی مانده و بهترین فرصت برای گفت وگو با «سهیل سلیمانی» تهیه کننده برنامه است. او در پاسخ به این سوال که بعد از گذشت چند ماه از پخش «کشیک سلامت» مقوله مطالبه‌گری که از اهداف‌ اولیه‌تان بود تا چه اندازه محقق شد؟ می گوید: «کشیک سلامت» از ابتدا با هدف مطالبه‌گری تعریف و ساخته شد و روی آنتن رفت؛ از ۲۱ اسفند سال ۹۸ تا ۲۹ اسفند ۹۹، ۹۶ قسمت از این برنامه روی آنتن رفته و می‌رود که در تمام این قسمت‌ها سعی کرده‌ایم هدف، مطالبات مردم در حوزه سلامت و جستجوی این مطالبات و پرسش از مسئولانی باشد که به این مطالبات مربوط بوده‌اند.

وی ادامه داد: اما این که بخواهم بگویم صد در صد در راستای این هدف به موفقیت رسیده‌ایم نه! به نظر من ما به 60 درصد از اهداف‌مان در این برنامه رسیدیم؛ چشم‌اندازهایی داشتیم که برخی از آنها محقق نشد، بخش کوچکی از آنها به دلیل کمبود بودجه بوده، بخش از آن به دلیل امتناع از حضور برخی از مسئولان مخصوصا عزیزان وزارت بهداشت در برنامه و بخشی به دلیل نبود زمان کافی برای به نتیجه رساندن یک موضوع و مطرح شدن‌اش در برنامه. البته خدا را شکر کارشناسان حاضر در همه برنامه‌ها جزو افراد درجه یک، اساتید دانشگاه و مسئولان ذیربط بوده‌اند.

در حقیقت ما در این برنامه تا امروز فقط نتوانستیم میزبان وزیر محترم بهداشت و معاونان ایشان دکتر حریرچی و دکتر رئیسی باشیم. امیدوارم در ادامه شرایط مهیا شود و ما بتوانیم مبحث مطالبه‌گری را با مشارکت هرچه بیشتر مردم در این برنامه پررنگ‌تر کنیم.بنابراین ما به بخشی از اهداف‌مان در برنامه نرسیدیم؛ قسمت اعظمی از آن دست‌مان بود اما اگر کمی امکانات مالی و زمان بیشتر برای پخش داشتیم قطعا اتفاقات بهتری در «کشیک سلامت» رخ می‌داد.

وی همچنین درباره اینکه «کشیک سلامت» تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ آیا در سال ۱۴۰۰ این برنامه روی آنتن شبکه سلامت خواهد بود؟ با چه تغییراتی؟ عنوان می کند: در حال حاضر فعلا قرار است برنامه «کشیک سلامت» تا پایان سال ۱۴۰۰ روی آنتن شبکه سلامت باشد و امیدوارم این قدر بتوانیم آن را موثر بسازیم که پخشش در شبکه سلامت به عنوان یک برنامه شاخص ادامه پیدا کند. قصد داریم تغییرات خوبی در آن اعمال نماییم و برای این تغییرات از فرصت تعطیلات نوروز استفاده می‌کنیم تا این تغییرات را به بهترین شکل به منصه ظهور برسانیم؛ سعی می‌کنیم اگر امکانات فراهم باشد خودمان را تغییر دهیم، گرافیک برنامه را ارتقا ببخشیم، مقوله مطالبه‌گری را پررنگ‌تر کنیم و در حال مذاکره با شبکه هستیم تا اگر امکان آن وجود داشته باشد و مدیریت محترم شبکه و سایر مدیران مسئول این تصمیم را تایید کنند برنامه را در سال جدید به صورت دو قسمت در هفته روی آنتن ببریم؛ همچنین تمام تلاش‌مان این است ارتباطی که با مردم پیدا کرده‌ایم و تاثیرگذاری که نمود آن را بارها در برنامه مشاهده کرده‌ایم ادامه داشته باشد و بیشتر و بهتر هم بشود بنابراین به دنبال پررنگ کردن نقش مردم برای حضورشان در برنامه هستیم و همچنان فضای مطالبه‌محور بودن‌مان را خواهیم داشت؛ امیدوارم در سال آینده بتوانیم ارتباط بیشتری با مخاطبان داشته باشیم.

 

**نزدیک پخش همه چیز روی دور تند می رود

کم کم به زمان پخش آنتن زنده نزدیک می شویم. کارها سرعت بیشتری به خود گرفته اند اما همه چیز منظم و روی برنامه پیش می رود. تهیه کننده مدام از این طرف به آن طرف می رود و روی درست اجرا شدن همه چیز نظارت دارد. عوامل در حال آماده‌سازی نهایی صحنه برای ورود مجری و مهمانان هستند؛ دکتر سمیعی و دکتر وجدانی مهمانان این هفته برنامه وارد استودیو شده و روی صندلی‌های‌شان قرار می گیرند؛ مصطفوی نیز تقریبا آماده است و کنداکتور برنامه را با تهیه کننده و کارگردان برنامه بررسی می کند. سلیمانی نکات نهایی و پرسش های مهم را به او گوشزد می کند. استودیو و دکور برنامه «کشیک سلامت» فضایی مینیمال دارد که فارغ از زرق و برق‌های بصری مباحثه را محوریت کار خود قرار داده تا موضوعات مهم و دغدغه‌های مردم هر چه بیشتر و بهتر مطرح شوند و به راه‌حل‌های کاربردی برسند.

نور، محل قرار گرفتن دوربین ها و  صدا برای بار آخر چک می شود تا همه چیز برای آغاز برنامه محیا باشد.ناظر پخش و منشی صحنه اشاره می کنند همه استودیو را ترک کنند. شمارش معکوش آغاز می شود. پنج، چهار، سه، دو و یک...

راس ساعت ۱۶ برنامه آغاز می شود؛ مصطفوی با صحبت و سلام و احوال‌پرسی با بینندگان و معرفی مهمانان برنامه را به طور رسمی آغاز می کند. مباحث مطرح شده در این برنامه درباره تخلفات و باید و نبایدهای استانداردهای آزمایشگاهی است اتفاقی که دکتر سمیعی و وجگانی با اشاره به جزئیات، بسیاری از موارد را روشن می کنند.

 

**از 5 دقیقه قبل پایان برنامه مدام به مجری اعلام می شود

در لابه لای برنامه گزارش هایی پخش می شود که مرتبط با موضوع آماده شده و موقع پخش هرکدام سلیمانی داخل استودیو می رود و نکاتی را به مجری برنامه یادآوری می کند. در میان پخش موضوعات برنامه اما باتوجه به همزمانی پخش با زلزله سی سخت یک ارتباط تلفنی هم خارج از موضوع برنامه با دکتر همتی رییس جمعیت هلال احمر کشور که در محل حادثه حضور دارد برقرار شده و درباره آخرین وضعیت و اتفاقات مرتبط با زلزله صحبت می کند و با پخش یک گزارش دوباره بر می گردیم به موضوع اصلی برنامه و برنامه ادامه پیدا می کند. از پنج دقیقه به پایان برنامه مدام زمان به مجری اعلام می شود تا برنامه به موقع تمام شده و کنداکتور پخش برنامه های بعدی به هم نریزد. و سرانجام مصطفوی موضوع را جمع بندی کرده و از بینندگان خداحافظی می کند.

مصطفوی دارای دکترای جامعه‌شناسی فرهنگ و یکی از مجریان شبکه سلامت است. او برنامه «مثبت سلامت» را نیز روی آنتن دارد؛ او در طول مدت برنامه با مدیریت و و سوالات متعدد و چالشی از مهمانان بحث‌های مهمی را مطرح کرد.

بعد از پایان رسیدن برنامه و پایین رفتن التهابات پخش زنده و بدرقه میهمانان برنامه به سراغ مصطفی مصطفوی مجری آن رفتیم و درباره «کشیک سلامت» به گفت‌وگو نشستیم.

 

**مصطفوی: بدون بی احترامی مطالبه گری می کنیم

مصطفوی در پاسخ به این سوال که به عنوان یک مجری که به صورت تخصصی برنامه‌ای سلامت‌محور را اجرا می‌کنید تا چه اندازه بستر را در «کشیک سلامت» برای مطرح کردن مسائل و دریافت پاسخ فراهم می‌دانید؟ گفت: این سوال شامل دو بخش است؛ ابتدا در مورد فراهم بودن بستر برای طرح سوالات باید بگویم مطالبه‌گری درست و منطقی همواره یکی از اصولی است که مدیران سازمان صدا و سیما به مجریان رادیو و تلویزیون یادآوری می‌کنند؛ در برنامه «کشیک سلامت» هم روال به همین صورت است و مدیران شبکه سلامت بستر را برای مطالبه‌گری البته به‌دور از بی‌احترامی و پرخاش فراهم کرده‌اند اما در پاسخ به بخش دوم باید بگویم مدعوین برنامه که قطع به یقین تخصص و مسئولیتی در رابطه با موضوع برنامه دارند گاهی اوقات از فضای سیال و روان حاکم در برنامه شوکه می‌شوند به این معنا که با سوالات شفاف و صریح در نهایت رعایت ادب و احترام مواجه می‌شوند؛ از همین‌رو وقتی این بستر فراهم باشد به روشنگری و پاسخ‌های شفاف در برنامه ختم خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که سابقه اجرا در رادیو چقدر به اجرای تلویزیونی علی‌الخصوص یک برنامه چالشی کمک می‌کند؟ اظهارداشت: زادگاه رسانه‌ای من رادیو بوده است؛ بیش از یک دهه فعالیت در رادیو تجربه گران‌سنگی به مجری می‌دهد؛ خصوصیتی که برنامه‌های چالشی دارند این است که ما به ناگاه در یک موقعیت از پیش تعیین نشده و درواقع پیش‌بینی نشده قرار می‌گیریم با توجه به این که شما ویترین سازمان صدا و سیما هستید باید بتوانید به سلامت، نقطه را در انتهای جمله و چالش موجود بگذارید که اغلب مشکلات اجراها نذاشتن همان نقطه در انتهای بحث است؛ به اصطلاح انتهای آن چالش مثل برخی از فیلم‌ها باز می‌ماند و بعد از این اتفاق از هر طریقی که این فیلم‌ها دیده شوند هرکس می‌تواند نتیجه‌گیری خود را از آنها داشته باشد چرا که بحث نقطه پایان ندارد لذا تجربه به دست آمده از اجرای رادیویی می‌تواند از این دست آسیب‌ها در برنامه را کم کند.

وی درباره اینکه در طرح سوالات و مباحث منتخب برای برنامه چقدر دخیل هستید؟ نیز گفت: موضوعات شبکه سلامت در یک هیات اندیشه‌ورز که متشکل از مدیر شبکه، قائم مقام، تهیه‌کننده و مجری برنامه است تعیین می‌شوند اما در طرح سوالات مجری برنامه که قطعا از یک سری استانداردها برای اجرا در شبکه تخصصی سلامت برخوردار است اختیار لازم برای طراحی و ایجاد خلاقیت در سوالات را دارد و به سبب اینکه در این برنامه اغلب موضوعات اجتماعی مطرح می‌شوند طبیعتا من هم با توجه به تحصیلاتم که دکتری جامعه‌شناسی فرهنگی است با این فضا بیگانه نیستم.

وی درباره اینکه بعضا مجریان درصدد دیده شدن هرچه بیشتر هستند تا جایی‌که موضوعات و صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند که به این هدف کمک می‌کند. حال که شما در یک برنامه‌ای قرار دارید که امکان رقم زدن چنین اتفاقاتی فراهم است چرا به سمت این کار نمی‌روید؟، توضیح داد: این سبک از اجرا که همراه با بی‌احترامی و جسارت بیش از حد است را حقیقتا خودم دوست ندارم و علاقمند آن نیستم یعنی اگر تلویزیون یا رادیو را روشن کنم و این نوع اجرا را ببینم یا بشنوم قطعا خیلی از آن استقبال نمی‌کنم؛ این نکته را هم اضافه کنم که آن‌قدر موضوعات و مطالب به حق و درست زیاد هستند که بتوان با آنها دیده شد بنابراین لازم نیست که به هر کاری دست بزنیم تا دیده شویم؛ همین موضوعاتی که اطراف ما وجود دارند را اگر با زبانی درست مطرح کنیم و مطالبه‌گری داشته باشیم البته به‌دور از بی‌احترامی و پرخاش، فرصت را برای دیده شدن فراهم می‌کنند البته اگر مقصود دیده شدن باشد.

مصطفوی همچنین در پاسخ به این پرسش که «کشیک سلامت» را چقدر در امر پاسخ گرفتن و راهگشایی در معضلات و سوالات موجود در حوزه سلامت موفق می‌دانید؟، گفت: «کشیک سلامت» علی‌رغم عمر کمی که دارد (آغاز آن در اسفند ۹۸ بوده است) اما عمق زیادی بین مخاطبان خود پیدا کرده است؛ تفاوت «کشیک سلامت» با سایر برنامه‌های تخصصی شبکه سلامت در این است که لزوما به مسائل پزشکی نمی‌پردازد بلکه سایر مسائل اجتماعی، روانشناسی و موضوعات دیگر در حوزه سلامت را نیز در نظر دارد؛ این نکته را هم اضافه کنم بسیاری می‌پرسند چرا در شبکه سلامت مسائل اجتماعی و روانشناسی مطرح می‌شود؛ در پاسخ باید گفت سلامت چندین بعد دارد سلامت اجتماعی، سلامت روان، خانواده، معنوی و سلامت جسم؛ آن‌چه که همه درباره سلامت فکر می‌کنند این است که شبکه سلامت صرفا به بُعد سلامت جسم یا مسائل پزشکی می‌بایست بپردازد اما حوزه سلامت چندین بعد دیگر هم دارد لذا سلامت اجتماعی، رو…

این مجری درباره اینکه اساسا شبکه سلامت و به طور خاص برنامه‌ای مانند «کشیک سلامت» چه میزان در راستای پیشبرد اهداف موجود در حوزه سلامت موثر هستند؟ نیز گفت: زمانی که برنامه‌ای را دوست نداشته باشم اجرای آن را قبول نخواهم کرد اما اگر شناخت کاملی نداشته باشم و اجرای آن برنامه را بپذیرم و بعد متوجه شوم که فضای برنامه با ایده‌آل‌های ذهنی‌ام تطابق ندارد، از حضور در آن انصراف خواهم داد؛ به راحتی این کار را می‌کنم و وقت خودم و دوستان را نمی‌گیرم اما وقتی که اجرای «کشیک سلامت» به من پیشنهاد شد با برنامه‌ای مواجه شدم که خیلی مرا جذب خود کرد.

وی ادامه داد: زمانی که با آقای دکتر به‌فر قائم‌مقام شبکه و آقای سهیل سلیمانی تهیه‌کننده برنامه صحبت کردم و نگاه این عزیزان را به امر مطالبه‌گری دیدم متوجه شدم این برنامه با علاقه‌مندی‌ها و روحیات من  هم‌خوان است و خدا را شکر تا به اینجای کار توانسته‌ایم با مخاطب ارتباط خوبی برقرار کنیم؛ این موضوع برای ما یک سرمایه محسوب می‌شود و امیدوارم در ادامه راه هم موفق باشیم. در انتها از جناب آقای دکتر قاسمی ریاست محترم شبکه سلامت و دکتر علیرضا به‌فر قائم مقام شبکه که واقعا تلاش زیادی برای راه‌اندازی این برنامه و دوام و بقای آن کردند تشکر می‌کنم؛ برنامه چالشی در این دوره در کنار اینکه عوامل باید کار خود را به درستی انجام دهند اگر حمایت مدیران را به همراه نداشته باشد بدون تعارف دوامی نخواهد داشت بنابراین از این عزیزان بسیار سپاسگزارم.

به گزارش فارس، با شیوع بیماری کرونا و ورود آن به کشورمان شبکه سلامت مانند سایر شبکه‌های تلویزیون درصدد تولید و ساخت برنامه‌هایی در راستای آگاهی‌بخشی و انتقال اطلاعات در حوزه سلامت برآمد؛ در میان برنامه‌های تولید شده این شبکه «کشیک سلامت» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سهیل سلیمانی یکی از برنامه‌هایی بود که با خیزش موج کرونا کار خود را آغاز کرد.

این برنامه در ابتدا به طور ویژه با حضور مسئولان و دست‌اندرکاران حوزه سلامت، اساتید دانشگاهی و غیره به موضوعات مربوط به کرونا پرداخت و کم‌کم با گذشته مدتی سایر مسائل حوزه سلامت که جزو مقوله‌های مهم و تاثیرگذار روز هستند را هدف خود قرار داد و به واکاوی آنها پرداخت.

مسئولان، مدیران، اساتید و افراد تاثیرگذار حوزه سلامت برای پاسخ‌گویی و شفاف‌سازی بسیاری از مسائل و موضوعات در این برنامه حاضر شدند و در بحث‌های مفصل درباره مقوله‌های مختلف صحبت کردند؛ یکی از شاخصه‌های مهم برنامه «کشیک سلامت» بحث مطالبه‌گری آن است؛ مبحثی که مسئولان حوزه سلامت را به پاسخ‌گویی واداشته تا درباره موضوعات گوناگون این حوزه که جزو مسائل مهم روز جامعه است به مردم کشور پاسخ دهند. اتفاقی که باعث شده این برنامه به برنامه ای تاثیرگذار در مباحث سلامت بدل شده و بحث های آن مورد توجه مدیران حوزه سلامت و مردم قرار بگیرد. به قولی جایی شده برای پیگیری مطالبات به حق مردم از نظام سلامت. برنامه ای که بی هیچ ادعایی دارد رو به جلو می رود و می توان آن را به عنوان یکی از برنامه های موفق و تاثیرگذار این روزهای شبکه سلامت معرفی کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول