اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

شخصیت علمی نیجریه‌ای: مقامات نیجریه به آسانی حکم آزادی شیخ زکزاکی را صادر نمی‌کنند

در آستانه برگزاری جلسه جدید دادگاه رهبر جنبش اسلامی نیجریه، رئیس دانشکده کشاورزی «عثمان بن فودیو» در این کشور با اشاره به شهادت دروغ علیه رهبر جنبش اسلامی، تأکید کرد که مقامات نیجریه به آسانی حکم آزادی او را صادر نمی‌کنند.

شخصیت علمی نیجریه‌ای: مقامات نیجریه به آسانی حکم آزادی شیخ زکزاکی را صادر نمی‌کنند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، قرار است تا چند روز دیگر یعنی در روزهای هشتم و نهم ماه جاری میلادی جلسه بعدی دادگاه شیخ «ابراهیم زکزاکی» رهبر جنبش اسلامی نیجریه برگزار شود؛ اما آنچه از روند برگزاری این دادگاه می توان دریافت این است که مقامات ابوجا نمی خواهد شیخ زکزاکی به همین زودی از زندان آزاد شود و در حقیقت در تلاش هستند تا با طولانی کردن جلسات محاکمه به شکل‌های مختلف از جمله احضار شهود دروغین و طرح اتهامات جدید و بی اساس، این شخصیت برجسته و محبوب در میان مردم نیجریه و حتی در میان دیگر کشورهای آفریقایی را از مرم دور نگاه دارند.

مقامات نیجریه‌ای در تلاش هستند تا به زعم باطلشان با این اقدام مانع گسترش مفاهیم و پیام‌های جنبش اسلامی در نیجریه شوند چراکه کاملا روشن است شیخ زکزاکی منافع مقامات ابوجا را به خطر انداخته است و از طرفی دیگر، این مقامات بنا دارند با توجه به وضعیت جسمانی بسیار بد و وخیم شیخ زکزاکی و عدم ارائه خدمات پزشکی و درمانی به وی و همسرش آن هم درحالی که هر دوی آنها به علت جراحت‌های شدید نیاز به درمان فوری دارند، مرگ تدریجی را برایش رقم بزنند. 

انجام ندادن اقدام عملی از سوی مجامع بین‌المللی و مدعیان حقوق بشر و تنها بسنده کردن به یک یا دو بیانیه محکومیت‌آمیز صوری، همه و همه بی تردید بیانگر آن است که همه ستمگران علیه شیخ زکزاکی متحد شده‌اند و سازمان ملل یا دیگر سازمان‌های بین‌المللی که همه از سوی این کشورهای مستکبر حمایت مالی می شوند، همسو با آنان سکوت شرم‌آوری را در پیش می‌گیرند.

 منابع نیجریه‌ای همچنین گزارش داده بودند که طبق قرائن و شواهد موجود رژیم آل سعود و رژیم صهیونیستی که از گسترش تشیع به رهبری شیخ زکزاکی در نیجریه به وحشت افتاده‌اند، همان عواملی هستند که «محمدو بوهاری» رئیس‌جمهور نیجریه با چراغ سبز آنها دست به جنایت کشتار زاریا در سال ۲۰۱۵ زده است.

چندی پیش «اسحاق آدم اسحاق» یکی از وکلای رهبر شیعیان نیجریه اعلام کرده بود، مقامات نیجریه‌ای نمی‌خواهند، «شیخ ابراهیم زکزاکی» را آزاد کنند چون حضور وی را خطری برای خود تلقی می‌کنند. بنابراین دوست دارند که شیخ از بین برود؛ اما خداوند متعال نخواست. باید به این نکته اشاره کنم که آمریکا، اسرائیل و عربستان طرف‌هایی هستند که دستور قتل «شیخ زکزاکی» را به رئیس جمهور نیجریه دادند که در این مورد عربستان سعودی میلیون‌ها دلار به حکومت نیجریه داد تا شیخ را بکشند و جنبش اسلامی را از بین ببرند.

در رابطه با محاکمه ی رهبر شیعیان نیجریه، منابع نیجریه‌ای بر این این موضوع تاکید دارند که طی برگزاری جلسات اخیر دادگاه شیخ زکزاکی که شاهدان دروغین حضور پیدا کردند تا به نفع جنایت‌های دولت علیه شیخ زکزاکی شهادت بدهند، نتوانستند به هیچ یک از سؤالات وکلای مدافع پاسخ بدهند.

«نافع موسی» یکی از اعضای جنبش اسلامی نیجریه که در چند جلسه محاکمه شیخ زکزاکی حضور داشت، در خصوص روند برگزاری این دادگاه تاکید کرد: در مجموع، آنچه ما به آن پی بردیم، این است که دولت نیجریه نمی‌خواهد که شیخ زکزاکی را آزاد کند و به همین دلیل، بهانه‌های زیادی می‌آورد تا جلسات دادگاه طول بکشد و شاید هم بخواهند تا زمانی که این دولت در نیجریه قدرت را در دست دارد، حضور رهبر شیعیان نیجریه در زندان به طول بینجامد. اصلا در جلسات دیروز و امروز اتفاق جدیدی رخ نداده است.

در این راستا، خبرگزاری فارس با پروفسور «عثمان عبدالله میگندی» رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه «عثمان بن فودیو» در نیجریه به گفت‌و‌گو پرداخت.

روند دادگاه شیخ زکزاکی را چطور ارزیابی می‌کنید؟  
  
 مقامات ابوجا به راحتی حکم آزادی شیخ زکزاکی را دردادگاه صادر نمی‌کنند، حمایت از رهبر شیعیان نیجریه و اهداف و تفکراتش و حمایت از اقداماتی که تاکنون برای احیای دین اسلام انجام داده است، همه و همه باید به دست مردم نیجریه انجام شود. در نتیجه، مردم باید به خیابان‌ها بیایند و بر آزادی شیخ زکزاکی تاکید کنند و این حرکت یعنی برگزاری تظاهرات در ابوجا تنها راه آزادی شیخ زکزاکی است. 

به نظر شما چرا دولت نیجریه از محبوبیت رو به افزون شیخ زکزاکی می‌ترسد؟

حاکمان ظالم  نیجریه‌ای و اربابان خارجی‌شان (آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و...) می‌ترسند که آنچه در سال ۱۹۷۹ در ایران رخ داد، (انقلاب اسلامی ایران) در نیجریه اتفاق بیفتد.

اهداف و مفاهیمی که جنبش اسلامی در نیجریه برای رسیدن به آن تلاش می‌کند، چیست که دولت نیجریه این جنبش را تحت فشار قرار می‌دهد؟

هدف جنبش اسلامی، آزادی جامعه از ظلم و ستم است. آنها از مظلومیت ملت دفاع می‌کنند.

دلیل اصلی محبوبیت شیخ زکزاکی در میان همه مردم نیجریه از شیعیان، اهل تسنن، حتی وهابی‌ها و ادیان دیگر مانند مسیحیان چیست؟

صداقت و پایبندی به یک اصل و موضوعی که همه مردم به آن ایمان دارند و بر سر آن هیچ اختلافی ندارند و آن، دعوت به آزادی مردم از ظلم و ستم و ارجاع مردم به دین اصیل اسلام محمدی (ص) است.  

به نظر شما در پس این همه ظلم و ستم به شیخ زکزاکی و اعضای این جنبش دستان پشت پرده‌ای وجود ندارد به عنوان مثال جریان فکر صهیونیستی – وهابی؟ 

بی تردید، دستان پشت پرده زیادی در خصوص موضوع شیخ زکزاکی و اقدامات ظالمانه‌ای که علیه وی انجام می‌گیرد، وجود دارد و این دستان پشت پرده همان ریشه اصلی بی‌عدالتی هستند.

 در تاریخ  ۱۳ دسامبر ۲۰۱۵ (۲۲  آذر ۱۳۹۴ ) در حالی ‌که شیعیان نیجریه مشغول عزاداری امام حسین علیه‌السلام در حسینیه زاریا بودند، پلیس این کشور با نقشه قبلی و به منظور قلع و قمع شیعیان در نیجریه، به این حسینیه و منزل شخصی شیخ ابراهیم زکزاکی حمله کرد و با کشتن بیش از هزار نفر از شیعیان و شماری از اعضای خانواده شیخ زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه را به‌شدت زخمی کرد و وی را به اسارت برد که تا به امروز نزدیک به ۶ سال است، به دلایلی واهی و اتهامات کذب با وضعیت بد جسمانی به همراه همسرش به شکلی بسیار ظالمانه محبوس است و دادگاهی هم که برای وی بعد از گذشت چند سال از حبسش تشکیل شده است، کاملا مشکوک است چراکه مقامات دادگاه با احضار شاهدان دروغین در تلاشند تا روند دادگاه را به کندی به پیش ببرند تا به این ترتیب بتوانند نقشه اصلی خود یعنی دور نگه داشتن شیخ  از میان مردم و از آن مهم‌تر، مرگ تدریجی‌اش را رقم بزنند.

گفت‌وگو از معصومه فروزان

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول