اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

برخورد قاطع راهداری رشت با ساخت‌وسازهای غیرقانونی حریم راه + فیلم

علیرغم نیروی انسانی و امکانات کم، گزارش‌های محدود از تخلفات ساخت‌وسازهای حریم راه‌ها و همچنین لطافت‌ها در برخورد با خاطیان، راهداری با ساخت‌وسازهای غیرقانونی حریم راه برخورد قاطع می‌کند.

برخورد قاطع راهداری رشت با ساخت‌وسازهای غیرقانونی حریم راه + فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، یکی از وظایف سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، حفظ و حراست از حریم راه‌ها است. بنا بر قانون، حریم راه در آزادراه‌ها ۶۰ متر، در بزرگراه‌ها ۳۸ متر، اصلی دوخطه ۲۲.۵ متر، فرعی ۱۷.۵ متر و راه روستایی ۱۲.۵ متر از خط وسط جاده به هر طرف است.

 

به‌طور مثال در محور رشت به انزلی بعد از اتمام محدوده شهری، طول حریم راه از وسط جاده (آکس جاده) ۳۸متر است و مفهوم آن این است که راهداری تا ۳۸ متر اجازه ساخت‌وساز به اشخاص را نمی‌دهد البته به جزو املاکی که از قبل موجود بوده است.

آن‌طور که قانون‌گذار مشخص کرده اگر اشخاص یا گروهی بخواهند به حریم راه تجاوز کرده و اقدام به ساخت‌وساز کنند، راهداری می‌تواند نسبت به تخریب آن‌ها اقدام کند.

 

همچنین در خارج از شهرها و هرجایی که جاده داشته باشد تا فاصله ۱۲۰ متری از جاده، هرگونه ساخت‌وساز یا تعمیرات باید با مجوز اداره راهداری باشد.

اما در گیلان به دلیل خوش آب‌وهوا بودن و سرازیر شدن جمعیت از اقصی نقاط کشور به آن و همچنین به سبب افزایش قیمت ملک ذر پی آن، تخلفات موجود در حریم راه‌ها طبیعتاً بسیار زیاد است.

 

در شهرستان رشت به سبب گستردگی و وسعت محدوده جغرافیایی و با توجه به اینکه محورهای مواصلاتی نیز آن پرشمار هست، تخلفات و تجاوز به حریم راه بسیار زیاد و رسیدگی به آن دشوار و برای راهداران نیز طاقت‌فرسا است.

نکته جالب این‌که در کل استان البرز دو هزار کیلومتر راه وجود دارد اما در شهرستانی نظیر رشت یک هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه وجود دارد که نگه‌داری از آن بر عهده راهداری است.

 

علاوه بر راهداری که می‌تواند تخلفات راه و تجاوز به آن را شناسایی و برخورد کند، بخشداری‌ها، دهیاری‌ها و شوراهای روستا نیز در نگه‌داری از راه سهیم هستند و باید تخلفات در این زمینه را به‌موقع و به هنگام گزارش کنند.

ازجمله اقداماتی که بسیار می‌تواند در نگه‌داری از راه‌ها مؤثر واقع شود، اقدام به‌موقع راهداری و سایر ذینفعان جاده در گزارش تخلفان هم در موقع ساخت و احداث ابنیه در حریم راه‌ها است اما با مشاهده ساخت‌وسازهای بعضاً موردی در حاشیه راه‌ها به نظر می‌رسد امکانات و نیروی انسانی موردنیاز برای مقابله با ساخت‌وسازهای حاشیه راه در مقایسه با میزان کیلومتر راه‌ها بسیار اندک است.

 

صالحی، مسؤول حریم راه‌های شهرستان رشت در گفت‌وگو با فارس می‌گوید پس از مشاهده تخلف و تعدی در حریم راه‌ها، پیش از تخریب ابتدا به متصرفان و متخلفان تذکر می‌دهیم و اگر آن‌ها از ادامه ساخت و بهره‌برداری کوتاه نیایند تخلف را به مراجع قضایی اعلام و پس از صدور دستور قضایی اقدام به تخریب کامل سازه‌های متخلفانه می‌کنیم.

به گفته وی، در جهت تأمین، حفظ و نگه‌داری راه‌های شهرستان رشت تنها طی دو هفته اخیر، ۹ واحد تجاری را در حاشیه راه‌های شهرستان تخریب‌شده‌اند.

مدتی پیش چند ساختمان که شیوه‌نامه‌های فنی و قانونی را رعایت نکرده بودند از سوی یکی از شهرداری‌های استان تخریب شدند و خبر تخریب آن به‌سرعت در شبکه‌های مجازی منتشر و دست‌به‌دست شدن این خبر لرزه‌ای به جان خلاف سازان انداخت.

 

مسؤول حریم راه‌های شهرستان رشت می‌گوید اقدامات مقابله‌ای راهداری با متخلفان سخت و محکم است اما به نظر می‌رسد رسانه‌ای نکردن این اقدامات فضا را برای بروز تخلفات دیگر فراهم می‌کند.

به‌راستی، یکی از اقداماتی که می‌تواند در کنترل ساخت‌وسازهای غیرقانونی در حاشیه و حریم راه‌ها اثرگذار باشد، اطلاع‌رسانی به‌موقع و به هنگام دستگاه‌های برخوردکننده با خاطیان است.

البته بعضاً سازه‌ها و بناهایی در حریم‌های قانونی راه‌ها مشاهده می‌شوند که به نظر می‌رسد یا هنوز گزارش تخلف آن‌ها به دستگاه‌های ذی‌ربط نرسیده و یا برخی از نگاه‌های بیش از مهربانانه اجازه برخورد قاطع با خاطیان را نمی‌دهد.

حال علیرغم نیروی انسانی و امکانات کم، گزارش‌های محدود از تخلفات ساخت‌وسازهای حریم راه‌ها و همچنین لطافت‌ها در برخورد با خاطیان، راهداری با ساخت‌وسازهای غیرقانونی حریم راه برخورد قاطع می‌کند.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول