اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

وقتی هنرمند ملیله‌ساز از سختی‌ها موفقیت می‌سازد

«حسن مولایی» یکی از هنرمندان کاربلد و پرتلاش استان اصفهان است. این کارآفرین توانسته است با دریافت تسهیلات اشتغال‌زایی کمیته امداد استان اصفهان کارگاه تولید ملیله را راه‌اندازی کند.

وقتی هنرمند ملیله‌ساز از سختی‌ها موفقیت می‌سازد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، در سال‌های اخیر رویکرد کمیته امداد به سمت توانمندسازی و اشتغالزایی مددجویان و در نهایت خودکفایی آنان بوده است. در گذشته به مددجویانی که عناوین شغلی و مدارک مرتبط با آن مهارت را ارائه می‌دادند تسهیلات خوداشتغالی اعطاء می‌شد اما در نهایت تعدادی از آنان موفق به ایجاد شغل پایدار می‌شدند.

در مرحله بعدی سیاست اشتغال‌زایی کمیته امداد به سمت طرح‌های مبتنی بر تولید پیش رفت و مشاوره‌ها و آموزش‌های لازم به مددجویان و افراد جویای کار برای خوداشتغالی ارائه می‌شد که تولید و فروش بر پایه کارآفرینی فردی بود اما برخی مددجویانی که در صنایع غذایی، صنایع دستی و غیره مشغول به کار و موفق به تولید شده‌اند در زمینه فروش و بازاریابی محصولات خود با مشکل مواجه می‌شوند که در جدیدترین طرح اشتغالزایی این نهاد یعنی طرح راهبری شغلی به فروش تضمینی محصولات و ایجاد اشتغال پایدار توجه شده است.

«حسن مولایی» یکی از هنرمندان کاربلد و پرتلاش استان اصفهان است که نامش در زمره کارآفرینان هنر ملیله‌سازی قرار گرفته است. این کارآفرین توانسته است با دریافت تسهیلات اشتغال‌زایی کمیته امداد استان اصفهان کارگاه تولید ملیله را راه‌اندازی کند.

هنر ملیله‌سازی از قدمتی دیرینه برخوردار است و به روایت اکثر پژوهشگران، تاریخچه آن به سال‌های پیش از ۵۵۰ تا ۳۳۰ قبل از میلاد باز می‌گردد، اما محصولات ملیله در ایران نیز رواج بسیار داشته است، امروز علاوه بر اصفهان و زنجان در بسیاری دیگر از شهرهای ایران نیز انجام می‌شود، اما اصفهان که به شهر جهانی صنایع دستی شهرت دارد به راستی مهد این هنر است و هنرمندان یگانه‌اش هر گوشه از این شهری که نیمۀ جهان است؛ می‌سازند و می‌پردازند.

سرویس‌های چای‌خوری و شربت‌خوری، جعبه جواهرات، سطل و جعبه دستمال کاغذی عمده‌ترین محصولات تولیدی تا زمان معاصر بوده‌اند.

از یک اتاق کوچک کار ملیله‌سازی را آغاز کردم

حسن مولایی حدود ۳ سال است که برای خود، کارگاه ملیله‌سازی راه‌اندازی کرده است و در این باره می‌گوید: کارگاه اولیه خود را در خانه در یک اتاق کوچک راه‌اندازی کردم و در حال حاضر هم در کارگاه اجاره‌ای مشغول به کار هستم و ۳ نفر شاگرد دارم و حدود ۱۰ نفر نیز در خانه‌ها برای کارگاه کار می‌کنند.

این هنرمند کارآفرین تحصیلات خود را تا مقطع فوق‌دیپلم ادامه می‌دهد اما به دلیل عدم توانایی مالی لیسانس را نمی‌گیرد، در اوایل کار شغل‌های بسیاری را امتحان می‌کند تا با معرفی یکی از دوستانش با ملیله‌سازی آشنا می‌شود.

وی در سال ۹۵ در یک کارگاه مشغول به کار می‌شود اما صاحب کارگاه فوت و فن کار را آموزش نمی‌داده است، او ظهرها موقع ناهار به خانه نمی‌رفته و در کارگاه می‌مانده و از این فرصت استفاده می‌کند و فوت و فن ملیله‌سازی را یاد می‌گیرد.

مولایی گفت: بعد از اینکه مشغول به کار شدم با برآوردکردن وسایل و دستگاه‌های کار، دیدم کار سختی نیست و با حقوق اول یک کپسول هوا و یک کپسول گاز گرفتم و در اتاق کوچک شروع به کار کردم، اولین ظرفی که کار کردم خراب درآمد، ولی بعدی‌ها را بهتر کار کردم و بعدها به دلیل ورشکسگتی کارگاه قبلی از آنجا بیرون آمدم و در حیاط خانه‌مان کار را شروع کردم.

نخستین باری که حدود ۷۰ ظرف را کار می‌کند و آن را تحویل می‌دهد، پول کار را بعد از ۵ ماه دریافت می‌کند اما باز هم ناامید نشده و کار را ادامه می‌دهد و شروع به ساختن می‌کند تا در کارگاه یکی از دوستانش مشغول به کار می‌شود و ۶ ماه فعالیت می‌کند و بعد در ادامه برای خود یک کارگاه اجاره می‌کند.

وقتی تسهیلات کمیته امداد در آغاز راه کارگشا می‌شود

 این هنرمند کارآفرین ادامه می‌دهد که کم‌کم یک کارگاه اجاره کردم و با یک نفر و در ادامه با دو نفر کار را ادامه دادم، بعد از اینکه کارگاه را راه‌اندازی کردم، ۲۰ میلیون تومان از کمیته امداد تسهیلات گرفتم و بعد برای توسعه کارگاه مجدد ۳۰ میلیون تومان تسهیلات گرفتم و توانستم تجهیزات بیشتری به کارگاه اضافه کنم، این مبلغ در شروع و راه‌اندازی بسیار کمک کرد ولی در حال حاضر این مبالغ کمکی نمی‌کند زیرا یک قرقره سیم حدود ۶ میلیون تومان است.

وی اشاره‌ای به کار ملیله‌سازی می‌کند و می‌گوید، ظروف ملیله با مفتول مس درست می‌شود، مفتول یک ‌لایه مس را خریداری می‌کنم، سیم‌ها را با دریل به هم می‌تابانم و با دستگاهی به نام نورد آن‌ها را نورد می‌کنم که دو لایه سیم به همدیگر پرس شود و به ‌صورت کلاف در می‌آید و این کلاف را به خانم‌ها داخل خانه می‌دهم تا با حوصله آن‌ها را بچینند و قیچی کنند و گل درست کنند و سپس ظرف را به ما تحویل می‌دهند و ما آن را می‌سوزانیم و با سیم لحیم صفر درصد به هم جوش می‌دهیم و تکه‌تکه درمی‌آید و بعد هر ظرفی به شکل‌های مختلف مونتاژ می‌شود.

نامهربانی‌های کرونا و تأثیر آن بر بازار ملیله‌سازی

مولایی با بیان اینکه توانسته‌ام در این سال‌ها با کارهایی که ارائه کرده‌ام، مطرح شوم و از همه جای کشور سفارش بگیرم، ادامه داد: هنوز نیروی زیادی ندارم اما کمیته امداد درصدد است که برای تولید بیشتر نیرو بدهد و در صورت افزایش نیرو می‌توانم بیشتر پیشرفت کنم.

این هنرمند کارآفرین می‌گوید، کارهایی که در منزل انجام می‌شود، دستمزد بسیار کمی دارد، اما با این حال نسبت به بقیه کارگاه‌ها حقوق بیشتری را به افراد می‌دهم، اما افراد هنوز ناراضی هستند.

این کارآفرین نمونه به دلیل توان فروش و تبلیغات خوب اعتقاد دارد که می‌تواند۳ تا ۴ نفر دیگر را هم برای کار در کارگاه پذیرش کند و ده نفر را نیز در خانه به کار بگیرد.

وی از نامهربانی‌های کرونا و تأثیر آن بر بازار کارش و توقف صادرات گفت: به دلیل اوضاع خراب بازارها، صادرات این حرفه را زنده نگه‌داشته بود و آن‌ هم کرونا خراب کرد و یک مدت که شهرها بسته شد وضع بدی را داشتیم، اما در حال حاضر فقط نیاز است مواد اولیه به ما برسد و توان خرید مواد اولیه را داشته باشیم، کمیته امداد پیشنهاد وام ۵۰ میلیونی تومانی را داده بود اما به دلیل بالا بودن هزینه‌های این کار، این مبلغ بسیار کم است.

مولایی با اشاره به درخواست نیروی کار با حقوق ۲ میلیون تومان و عدم استقبال از آن گفت و می‌گوید به دلیل بالا رفتن هزینه‌های زندگی کسی از این درآمدها استقبال نمی‌کند، روز اول به نیروهایم گفته‌ام که من به هنرتان پول می‌دهم؛ کمیته امداد اگر بخواهد کمک کند، می‌تواند بگوید نیرو را بگیر و من درصدی را برای حقوق کمک می‌کنم یا مثلاً سرویس فرد را تأمین می‌کنم.

خوش‌قولی در کار یکی از عناصر موفقیت است

این هنرمند کارآفرین اعتقاد دارد ورود به حوزه کارآفرینی تسهیلات زیادی می‌خواهد تا اگر نیرو را گرفت و فروش نداشته باشد، بتواند پول نیروی خود را بدهد و اگر سرمایه نداشته باشی در مدت ‌زمان کوتاه نمی‌شود کارآفرینی کرد و به قول قدیمی‌ها باید کفش آهنی به پا کنی و اگر وارد شدی بازنگردی.

وی خصوصیت خوش‌قولی در کار را یکی از عناصر موفقیت می‌داند و ادامه می‌دهد که فرد باید زرنگ باشد و راه و روش فروش بهتر را بشناسد.

مولایی با اشاره به بازار فروش خود گفت: در حال حاضر اصلاً در میدان امام اصفهان فروش نداریم و بیشترین فروش را در شهرستان‌ها داریم.

کارآفرینی با راه‌اندازی کارگاه میناکاری

مریم طاهری هم هنرمند میناکاری است که همیشه علاقه وافری به میناکاری داشته و حدود 3 سال است که با ایجاد کارگاه میناکاری توانسته است ضمن ایجاد اشتغال برای خود چندین بانوی دیگر را نیز به کار بگیرد.

این بانوی هنرمند کارآفرین می‌گوید: در این سال‌ها آموخته‌ام که خواستن توانستن است و می‌توان با پشتکار به تمام خواسته‌ها و آرزوها رسید و در مقابل مشکلات زندگی، استوار بود.

وی با اشاره به روند ایجاد کارگاه میناکاری گفت: پس از مراجعه به کمیته امداد و تحت حمایت قرار گرفتن، با دریافت 20 میلیون تومان تسهیلات اشتغال‌زایی در منزل مسکونی‌ام به‌تنهایی شروع به فعالیت کردم.

ابتدا کار در منزل کمک بسیار بزرگی برای او بود، کسب درآمد می‌کرد و زندگی‌اش را نیز سروسامان می‌بخشید اما پس از مدتی که سفارش‌ها زیاد شد، اقدام به اجاره کارگاه کوچکی در نزدیکی منزل مسکونی‌اش می‌کند و دو نفر دیگر را نیز در کنار خود مشغول به کار می‌کند.

این هنرمند کارآفرین که از پشتکار و سخت‌کوشی فراوانی برخوردار است، سفارش‌های بیشتری می‌گیرد و نیروهای بیشتری را در کارگاهش استخدام می‌کند و اکنون کارگاهی بزرگ دارد و 8 نفر از این کارگاه نان بر سر سفره‌های‌شان می‌برند.

وی در ادامه برای تجهیز کارگاه خود 30 میلیون تومان دیگر از کمیته امداد تسهیلات می‌گیرد و کار خود را توسعه می‌دهد؛ خودباوری و اعتماد به نفس را عامل موفقیت خود می‌داند که با این دو عامل توانسته است بر همه مشکلات زندگی فائق آید.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/آ ۳۰/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول