اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

نگاه رهبر انقلاب به زندگی امام سجاد(ع) یک نگاه حماسی است

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گفت: عناوینی مثل بیماری و ناتوانی و سازگاری با محیط ظلم زده مسائلی است که در نگاه مرسوم به مخاطب گفته می‌شود، اما در نگاه رهبر معظم انقلاب که در کتاب «حماسه‌ امام سجّاد (ع)» هم به آن پرداخته‌اند، حماسه امام سجاد یک تجلی سه ماهه دارد و یک دوره ۳۰ ساله؛ در دوره سه ماهه اسارت، ایراد خطبه‌ها و ورود به میدان تا مرز شهادت است.

نگاه رهبر انقلاب به زندگی امام سجاد(ع) یک نگاه حماسی است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی‌اکبری پیش از ظهر امروز در مراسم رونمایی از کتاب «حماسه‌ امام سجّاد (ع)» که در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، اظهار کرد: ابتکاری که در طراحی این اثر انجام شده این است که اصل نظریه انسان ۲۵۰ ساله را به جای مقدمه از زبان رهبر معظم انقلاب که صاحب این اثر و این نظریه هستند، ارائه داده‌اند.

غدیر نظریه ناب اسلام برای خوشبختی و سعادت بشریت است

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه افزود: در تبیین نظریه انسان ۲۵۰ ساله، عنوان کرد: این نظریه بدیع هم دارای بنیان‌های وحیانی و هم مبتنی بر نگاه شیعی و دارای بنیان‌های عرفانی عالی است؛ این نظریه مبتنی بر وحدت حقیقی اولیاء الله است و تفسیر این معنا را در زیارت جامعه کبیره می‌بینید؛ با همه اولیا به عنوان یک کل واحد حرف می‌زنید و توصیف می‌کنید.

وی متذکر شد: انسان ۲۵۰ ساله دارای دو رکن اساسی نگاه عرفانی و عمیق به ولایت و محور غدیر است.

حاج علی اکبری در ادامه این مراسم که با حضور استاندار خراسان رضوی، تولیت آستان قدس رضوی و جمعی از علما، روحانیون و اندیشمندان برگزار شد، خاطرنشان کرد: غدیر نظریه ناب اسلام برای خوشبختی و سعادت بشریت است.

امام جمعه موقت تهران به تحلیل جریان تاریخی بنیانگذار انقلاب اسلامی در قالب نظریه انسان ۲۵۰ ساله پرداخت و گفت: امام راحل(ره) به عنوان یک کل از ابتدا تا انجام، برای نابودی جریان طاغوت تلاش کردند؛ این دستور کار مشترک و اساسی همه اولیای خداست که در این نظریه عنوان می‌شود.

وی در ادامه به بیان نکاتی پیرامون این نظریه متعالی پرداخت و خاطرنشان کرد: در این نظریه که در جای خود باید به تفصیل بیان شود چند نکته وجود دارد اول اینکه بر اساس این نظریه نگاه مرسوم و گزارشی در سیره ائمه(علیهم‌السلام) تبدیل به نگاه پژوهشگرانه و عمیق شده است؛ در این نگاه پژوهشگرانه به جای تمرکز بر یک بخش از سیره در زندگی ائمه(علیهم‌السلام) با نگاهی پژوهشگرانه بازه بلند مدت از ابتدای امامت تا شروع غیبت کبری مورد بررسی قرار می‌گیرد، در این نگاه کل‌نگرانه مبانی اصلی سیره اهل بیت استخراج می‌شود.

حاج علی اکبری افزود: در این نگاه خیلی از سوالات و ابهامات و تناقض‌های ظاهری در زندگی ائمه (علیهم‌السلام) پاسخ داده می‌شود چون تاریخ و سیره زندگی ایشان با یک نگاه کل‌نگر و یک منظومه کلان بررسی می‌شود.

تبدیل گزاره تاریخی به اندیشه اجتماعی در سیره امامان معصوم(علیهم‌السلام) دومین شاخص نظریه انسان ۲۵۰ساله بود که حاج علی اکبری به آن اشاره و عنوان کرد: گزاره‌های تاریخی صامت هستند اما بر اساس این نظریه انسان ۲۵۰ ساله، رفتارهای ائمه(علیهم‌السلام) کاملا الهام‌بخش است و از تاویل و تفسیرهای تاریخ نویسان در می‌آید.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با تاکید بر اینکه راهبرد همه ائمه(علیهم السلام) متحد اما روش‌ها و تاکتیک‌ها متنوع و منعطف است، ادامه داد: نکته سوم درباره این نظریه فاخر، تبدیل مفاهیم تاریخی منفعل به مفاهیم پویا است؛ با این نگاه کل برنامه‌ها رفتار و جزییات رفتاری ائمه برای شما معنادار می‌شود، در گزارش‌های مرسوم عنصر مظلومیت و غربت و وجهه عاطفی پررنگ است اما در این نگاه مظلومیت بستری برای ظهور تاریخ‌سازی است. 

وی گفت: جریان امامت در این نگاه یک محور تاریخ‌ساز، کنش‌گر و فعال است و به تعبیر رهبر انقلاب هرچه فشارها بیشتر می‌شود، اقدامات حاد سیاسی ائمه(علیهم‌السلام) به اوج می‌رسد.

علی اکبری با اشاره به اینکه اقدامات ائمه(علیهم‌السلام) از جنس سرمایه‌گذاری‌های مدبرانه و حکیمانه برای تحقق جریان غدیر و حاکمیت الهی است، بیان کرد: در نظریه انسان ۲۵۰ساله، یک تفسیر الهام‌بخش از زندگی امامان ارائه می‌شود که مخاطبان این نگاه می‌توانند با الهام از زندگی ائمه نقش خودشان را در این جریان تشخیص دهند؛ از طرفی در این اثر، عناوین انتزاعی مثل غربت و مظلومیت را با مصادیق عینی در زندگی اجتماعی ائمه به ظهور می‌رساند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه روش ابتکاری مقام معظم رهبری در این اثر را شیوه استنطاق از متون تاریخی توصیف کرد و گفت: گزاره‌های تاریخی صامت هستند استنطاق و به حرف آوردن این گزاره‌ها کار ارزشمند و خلاقانه‌ای است.

وی در خصوص فصل‌های بعدی اثر ارزشمند «حماسه‌ امام سجّاد (ع)» اظهار کرد: در فصل‌های دوم و سوم دوره زندگانی ائمه(علیهم السلام) و امام سجاد(علیه السلام) تشریح شده است، بعد عاشورا دوره و آغاز امامت امام سجاد بر اساس آن گزاره‌ها یک زندگی تراژیک، غمناک و منفعلانه است اما در نگاه رهبری، گزارشی از حماسه امام سجاد(علیه السلام)عرضه می‌شود؛ کار کارستانی را رهبر انقلاب در این بخش انجام می‌دهند حماسه این امام غریب و بزرگ را چقدر زیبا ارائه می‌کنند.

علی اکبری اضافه کرد: عناوینی مثل بیماری و ناتوانی و سازگاری با محیط ظلم‌زده مسائلی است که در نگاه مرسوم به مخاطب گفته می‌شود، اما در نگاه رهبر معظم انقلاب که در این کتاب هم به آن پرداخته‌اند، حماسه امام سجاد یک تجلی سه ماهه دارد و یک دوره ۳۰ ساله؛ در دوره سه ماهه اسارت، ایراد خطبه‌ها و ورود به میدان تا مرز شهادت است.

امام جمعه موقت تهران با بیان مشکلات زمان اسارت و شرایط حاکم بر جامعه آن زمان، به سختی کار ارزشمند امام سجاد(علیه السلام) در آن دوره اشاره و خاطرنشان کرد: امام چهارم(علیه السلام) با آن حجم زیاد از مشکلات زمان اسارت خطبه‌هایی ارائه می‌کنند که کاخ یزید را می‌لرزاند و این طلوع حماسه و جهاد است، در این سه ماه اسارت، بنیانگذاری دوره ۳۰ ساله حماسه می‌شود که درباره این دوره دوم سکوت شده است و هنوز رسوبات آن نگاه منحط وجود دارد.

وی دوره امامت امام سجاد(علیه السلام) را یک گذرگاه تاریخ دشوار و مهم در تاریخ ائمه(علیهم السلام) دانست و ادامه داد: این دورانی است که امام از یک سو عاشورا و سرمایه‌گذاری اباعبدالله را صیانت، تکمیل و تداوم می‌بخشد و از سوی دیگر مقدمات را برای دوره جدید امامت در دوره امامین باقرین(علیهماالسلام) فراهم می‌کند.

علی اکبری گفت: این بخش در تاریخ ائمه(علیم‌السلام) بسیار سخت و مشکل است چراکه از یک سو استبداد و ظلم حکومت اموی وجود دارد و از سوی دیگر رعب و وحشت و فلج روحی و فکری جامعه؛ در یک کلمه فساد سیاسی، اخلاقی و فکری عجیبی در آن دوره رواج پیدا کرده بود، خواص نیز زمین‌گیر شده بودند و در چنین شرایطی امام سجاد باید از نو شروع کند، طبیبی حاذق با یک نسخه الهی باید به میدان بیاید و همه این مشکلات را برطرف کند و آن کار دشوار زمانبر فقط از امام سجاد، مسیحای امت محمد(ص) بر آمد و کار را پیش برد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تدوین و تدریس اندیشه ناب اسلامی، آشناسازی مردم به حقانیت اهل بیت به عنوان مصادیق راستین اولوالامر و اقامه کننده خلافت اسلامی در کنار ایجاد و تقویت تشکیلات اسلامی سه محور اصلی حماسه امام سجاد(علیه السلام) از نگاه رهبر انقلاب در کتاب «حماسه‌ امام سجّاد (ع)» است که با دو شیوه خلاقانه دعا و موعظه به انجام رسیده است.

وی اثر ارزشمند صحیفه سجادیه را یک نقشه تفصیلی از حیات طیبه فردی و اجتماعی به زبان دعا توصیف کرد و گفت: امام سجاد(علیه السلام) از همه روش‌ها و تاکتیک‌ها با دقت، ظرافت و درایت در آن مدت ۳۰ ساله استفاده کردند؛ از شیوه بیان تا گریه‌‌های سیاسی بیدار کننده، از تربیت انسان‌های بزرگ تا بهانه ندادن به دست جریان حاکم، همه را با ظرافت به انجام رساندند‌ که همه در اثر «حماسه‌ امام سجّاد (ع)» عنوان شده است.

علی اکبری تصریح کرد: هنر امام سجاد(علیه السلام) تشکیلات‌سازی هویت شیعه است و در محور طاغوت حاکم باید چنان هوشمندانه و دقیق عمل کند که نه به آنها اعتبار بخشی شود و نه بهانه به دست آنها داد و این کار دشواری بود که با انجام آن، امام توانست سازمان شیعی را بازسازی کند.

امام جمعه موقت تهران گفت: در جریان‌هایی مثل قیام مختار، امام سجاد به طور باطنی موافق بودند اما در ظاهر تایید نمی‌کردند و این اقدام هوشمندانه و دقیق بهانه‌ای به دست حکومت وقت نداد.

وی زبان دعا را زبان فطرت الهی بشر عنوان و اظهار کرد: امام به زیبایی و بسیار هوشمندانه از این زبان استفاده کرده و در متن صحیفه پرچم اعتراض از آغاز تا پایان برافراشته است، با صلوات بر محمد و آل محمد و این یک اعلام موضع در آن شرایط است، حتی جانمایی این صلوات‌ها در متن ادعیه صحیفه سجادیه بسیار حکیمانه و تامل برانگیز است.

علی اکبری با بیان اینکه امام در صحیفه یک شیوه زیست اسلامی را در اختیار جامعه قرار داده‌اند، مواعظ امام سجاد را دارای جنبه حماسی، آموزشی و کادرسازی شیعه توصیف کرد.

حاج علی اکبری در بخش دیگری از سخنان خود به رساله حقوق امام سجاد(علیه السلام) هم اشاره و بیان کرد: رهبر حکیم انقلاب در کتاب «حماسه‌ امام سجّاد (ع)»، رساله حقوق را با نگاه انسان ۲۵۰ ساله بررسی کرده‌اند و این رساله را منشور حقوقی حکومت اسلامی می‌دانند.

کتاب «حماسه امام سجّاد علیه السلام» مشتمل بر تحلیل‌های محقّقانه رهبر معظّم انقلاب حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) درباره سیره سیاسی و مبارزاتی امام سجّاد(علیه‌السّلام) و مشتمل بر سه بخش است؛ در بخش اول که با عنوان «به‌جای مقدمه» آورده شده تببین نظریه انسان ۲۵۰ساله و اثبات مبارزات حاد سیاسی ائمه(علیهم‌السلام) است؛ بخش دوم شامل متن چهار جلسه سخنرانی معظّم‌له در بهمن سال ۱۳۵۲(در مسجد کرامت مشهد) و بخش سوم کتاب مشتمل بر مجموعه مصاحبه‌های از معظّم‌له در سال ۱۳۶۱ است.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول