اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

تغییرات «مل مل» در نوروز/ از حضور اورژانس تا خاطرات طنز مدرسه های مجازی!

برنامه نوروزی «مل مل» به تهیه کنندگی محمود سلامیان و با اجرای فاطمه امینی از روز اول تا سیزدهم فروردین ماه ساعت 16 از شبکه پویا بروی آنتن می رود.

تغییرات «مل مل» در نوروز/ از حضور اورژانس تا خاطرات طنز مدرسه های مجازی!

خبرگزاری فارس-گروه رادیو و تلویزیون: همیشه یکی از جذابیت های نوروز به برنامه هایی است که برای کودکان تهیه و تولید می شود. برنامه هایی با رنگ و لعاب و فضای کودکانه که شاید بزرگترها را هم به آن دوران کودکی ببرد. از این دست برنامه ها در این سالها زیاد دیده شده است که یکی از آنها «کلاه قرمزی» بوده است. برنامه عروسکی که از محبوبیت خوبی نیز برخوردار بود و هنوز  هم بازپخش هایش از شبکه دو پخش می شود.

در همین راستا برنامه رنگین کمان،‌خاله شادونه و چند برنامه دیگر نیز با اینکه سابقه بالایی دارند اما هر کدامشان برای نوروز به سمت تغییرات و تدارک های ویژه برای مخاطبانشان رفتند. یکی از این برنامه ها «مل مل» است که به تهیه کنندگی محمود سلامیان در روزهای سال از شبکه پویا پخش می شود. سازندگان این برنامه تصمیم گرفتند برای ویژه برنامه نوروزی خود آیتم های متنوع و جدیدی را به برنامه اضافه کنند تا بتوانند لحظات مفرح و خوشی را در روزهای نوروزی که باید در خانه بمانیم،‌ برای مخاطبانشان فراهم کنند.

اما این برنامه تدارک ویژه ای هم برای نوروز دیده است.

 

** مل مل چطور مل مل شد؟

در این سال های اخیر عروسک های بسیاری در تلویزیون آمدند و رفتند و برخی ماندگار شدند و برخی نیز فراموش شدند. از چرا گرفته، تا چیه، چطور، سنجد، کلاه قرمزی و دوستانش، پنگول، جناب خان و ...

برخی از این عروسک ها در برنامه محوریت داشتند و خودشان هم مجری بودند و هم عروسک و برخی نیز در کنار مجریانی قرار می گرفتند. 

اما ماجرای بوجود آمدن و طراحی عروسک مل مل به سال ۸۸ برمی گردد. بره ای که قرار بود در برنامه «عصر بخیر بچه ها» حضور داشته باشد، اما به دلیل استقبال خوب مخاطبان در تلویزیون ماندگار شد و بعد از تمام شدن آن برنامه، در یک برنامه مجزا با نام خودش روی آنتن رفت.

** عروسکی که گروه سنی ندارد

برخی از عروسک ها مربوط به گروه سنی مشخصی است مثل جناب خان که برای گروه سنی بزرگسال است و چرا و سنجد برای گروه سنی کودک و نوجوان. مل مل از جمله عروسک های تلویزیونی است که شاید همه گروه های سنی او را دوست دارند و برنامه اش را می بینند. از کودکان تا بزرگسالان. دغدغه های این عروسکی که شبیه به یک گوسفند است گاهی به دغدغه بچه ها و گاهی به دغدغه بزرگترها نزدیک است و همین باعث شده تا هر گروه سنی با او ارتباط برقرار کنند.

** مجری یا گلی دختربچه ای ۸ ساله

به طور معمول در برخی برنامه های کودک شاهد حضور مجری بزرگسال هستیم اما در برنامه مل مل این ساختارشکنی وجود داشته است که از یک بازیگر کودک به عنوان مجری استفاده شده است. «فاطمه امینی» مجری و بازیگر در این برنامه یکی از دوست های مل مل است و در قالب دختربچه ای ۸ ساله ظاهر شده است. او با پوشیدن لباس های رنگی و لحن کودکانه صمیمیت خوبی را با مخاطبان این برنامه تلویزیونی برقرار کرده است.

 

امینی که بازیگری را به طور جدی دنبال می کند در سریال ها و تئاترهای بسیاری بازی کرده است و آخرین حضور او در سریال «آخر خط» ساخته علی مسعودی در نقش عمه فروغ بود که اتفاقا در آن نقش نیز به خوبی درخشید.

** چه عروسک هایی کنار مل مل هستند؟

زمانی که برنامه مل مل آغاز شد، تنها خودش به همراه گلی برنامه را اجرا می کردند اما رفته رفته و با جذب مخاطبان سازندگان تصمیم گرفتند تا این برنامه را وسعت دهند و عروسک های بیشتری را در کنار مل مل قرار دهند. به مرور زمان عروسک های بزباش و بزرگ آقا و ننه نقلی به این برنامه عروسکی اضافه شدند که هر کدام از این عروسک ها ویژگی های منحصر به فردی برای خود دارند. 

** حضور بچه ها در استودیو

طبق روال معمول برنامه های تلویزیونی، بچه ها در برنامه هایی که مربوط به خودشان است نقش چشم گیری داشته و دارند. اما تا قبل از اینکه کرونا همه گیر شود در هر برنامه از سری برنامه های مل مل، بچه ها می توانستند حضور داشته باشند اما در این یکسال اخیر برنامه از حضور بچه ها محروم بود و داخل استودیو فقط مجری به همراه عروسک ها حضور داشتند.

** سلامیان: هدف برنامه نوروزی ما ترویج فرهنگ در خانه ماندن است

«محمود سلامیان» تهیه کننده برنامه «مل مل» در گفت و گو با خبرنگار فارس، درباره ویژه برنامه نوروزی «مل مل» گفت: برنامه نوروزی امسال مل مل خارج از استودیو ضبط می شود و یکی از مهم ترین محورهای برنامه امسال، بحث در خانه ماندن است.

وی ادامه داد: فعالیت ها و مهارت هایی که بچه ها با در خانه ماندن می توانند انجام دهند از محورهای اصلی این ویژه برنامه است.

** برنامه ای که زنده نیست

برنامه نوروزی مل مل قرار نیست مثل همیشه به طور زنده و مستقیم برای بچه ها پخش شود و این برنامه در ۱۳ قسمت به طور تولیدی در حال ضبط است و قرار است از روز اول فروردین تا ۱۳ فروردین هر روز ساعت ۱۶ از شبکه پویا بروی آنتن رود.

** حضور سازمان اورژانس کشوری و کمیته امداد امام خمینی (ره) در برنامه «مل مل»

این تهیه کننده همچنین بیان داشت: سازمان اورژانس کشوری از طریق آموزش های کرونایی و در خانه بمانیم در برنامه ما فعال است و کمیته امداد روی طرح اکرام در برنامه ما کار می کند.

 

وی افزود: ما در این برنامه از ادوات و تجهیزات مدرن اورژانس کشور برای امداد مردم که برای بچه ها جذاب است با حضور گلی و مل مل گزارش های مختلفی گرفتیم. برای مثال از وسیله هایی مثل امداد هوایی یا هلی کوپتر امداد و اتوبوس های اورژانسی و موتور لانس و ون آمبولانس گزارش های مستندی تهیه کردیم. همچنین از مرکز ارتباطات ۱۱۵ نیز گزارشی تهیه کردیم.

 

سلامیان ادامه داد: طرح اکرام متعلق به کودکان بی سرپرست و یتیم است و همچنین طرح ایران مهربان هم در کنار آن است. این دو پروژه بزرگی است که کمیته امداد امام خمینی (ره) برای جذب کودکان بی سرپرست در دست گرفته است و در برنامه ما نیز فعال است. به این صورت که به بچه ها می گوییم اگر وسیله اضافه ای در خانه دارید که سالم هم هست آن را به بچه هایی که نیاز دارند بدهید.

** معرفی آیتم های برنامه نوروزی «مل مل»

آیتم همدلی، نمایش،‌ از بزباش نپرس، خاطرات شاد، ترانه های مل مل، یک کتاب خوب، عیدی سازون، رازهای بزرگ،‌کرونا مُرونا از جمله آیتم های جدید و نوروزی این برنامه هستند.

 

** خاطرات شاد از مدرسه مجازی

آیتم تعاملی «خاطرات شاد» به بازگویی خاطره های طنز بچه ها از استفاده از اپلیکیشن شاد و مدرسه مجازی در این یکساله می پردازد. همانطور که می دانید اپلیکیشن شاد به عنوان مدرسه مجازی در این یکساله فعالیت خود را آغاز کرده است و مدارس با استفاده از این نرم افزار با دانش آموزان در ارتباط هستند.

در آیتم خاطرات شاد، بچه ها خاطراتشان را از حضور در کلاس های آنلاین و مجازی و گاف های کرونایی مثل اینکه محلول ضدعفونی را اشتباها توی صورتشان زده و ... یا جا گذاشتن ماسک در خانه برای برنامه می فرستند که خوانده می شود.

** از بُزباش نپرس!/ راهنمایی برعکس بُزباش به بچه ها

هر کدام از کاراکترهای عروسکی برنامه «مل مل» در نوروز یک آیتم برای خودشان دارند. آیتم  از بزباش نپرس نیز یکی از همین آیتم ها است که در آن بچه ها با بز باش تماس می گیرند و از او درباره در خانه ماندن مشورت می گیرند و برباش برعکس مشورت می دهد و در حقیقت کارشناس قلابی است و تلاش دارد با آنچه در ذهنش است بچه ها را راهنمایی کند!

** ترانه هایی که مل مل برای نوروز خوانده است

یکی دیگر از بخش های جذاب برنامه هایی که برای کودکان ساخته می شود ترانه خوانی و پخش ترانه ها و قطعه های شاد است. در این آیتم نیز ترانه های نوروزی مل مل به گوش بچه ها می رسد. ترانه هایی که با حال و هوای نوروز توسط این عروسک خوانده شده است. همچنین مل مل برای اورژانس و همدلی نیز دو ترانه مجزا نیز خوانده است.

 

** رازهای بزرگ و کشف ضرب المثل های قدیمی ایرانی

بزرگ آقا تنها مرد کهن سال این برنامه تلویزیونی است. او در این آیتم راز ضرب المثل های قدیمی ایرانی را برای بچه ها می گوید و پرده از چرایی گفتن ضرب المثل ها برای آنها برمی دارد. همانطور که می دانید هر کدام از ضرب المثل های قدیمی ایرانی ریشه در فرهنگ و آداب و رسومی قدیمی دارند که شاید بچه ها از آن بی خبر باشند و از این طریق بزرگ آقا تلاش می کند تا ریشه هر کدام از این ضرب المثل ها را برای بچه ها بازگو کند. 

 

** یک کتاب خوب و معرفی کتاب

مطالعه هر کتابی شاید بهتر است با راهنمایی مشاوره و افرادی که کتاب ها را مطالعه کردند صورت بگیرد تا نتیجه منفی در بر نداشته باشد. دیگر آیتم این برنامه نوروزی به معرفی کتاب های مناسب برای هر سنی می پردازد و به بچه ها می گوید که بهتر است در هر سنی چه کتاب هایی را مطالعه کنند که برایشان مفید فایده باشد. 

** نمایش هایی در راستای هدف برنامه

در اغلب برنامه هایی که مل مل در طول سال برای مخاطبان خود اجرا می کرد آیتم های نمایشی دیده می شد اما در برنامه نوروزی مل مل، شاهد بخش نمایشی بر مبنای محتوای آن روز برنامه خواهید بود که در پایان نیز نتیجه گیری کلی درباره آن موضوع به بچه ها گفته می شود.  

 

** کرونا ُمرونا

کرونا مُرونا واژه ای است که شاید در این یکسال زیاد به گوشتان خورده باشد. اصطلاحی که نشان از عامیانه شدن یک موضوعی می کند. یکی از آیتم های ویژه برنامه نوروزی مل مل، «کرونا مُرونا» نام دارد و در آن به آموزش های کرونایی پرداخته می شود. در این بخش نکاتی که بچه ها باید درباره پیشگیری کرونا بدانند در بستر طنز به آنها آموزش داده می شود.

** عیدی سازون چیست؟

در این بخش نیز کاراکتر «طیاره خانوم» کارشناس خلاقیت مل مل و به نوعی مربی او در روزهای عید به بچه ها یاد می دهد در خانه با مواد در دسترس شان هدیه درست کنند و با توجه به اینکه در عید قرار نیست کسی به دیدن اقوامش برود، این هدیه ها را برای دوستان، اقوام و حتی همسایه های خود ارسال کنند.

انتهای پیام/

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول