اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

مشارکت 70 هزار همیار طبیعت در تحقق اهداف منابع طبیعی

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر لزوم همکاری مردم، روحانیون و نهادها در حراست و بهره‌برداری درست از منابع طبیعی گفت: امسال 300 تشکل ایجاد شده است و 70 هزار نفر به‌عنوان همیار طبیعت عضو شده‌اند که امیدواریم بتوانیم از ظرفیت این افراد برای پیشبرد اهداف منابع طبیعی بهره‌مند شویم.

مشارکت 70 هزار همیار طبیعت در تحقق اهداف منابع طبیعی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، مسعود منصور ظهر امروز در دیدار با آیت‌الله حسین نوری همدانی که در دفتر این مرجع تقلید انجام شد، با اشاره به اینکه 164 میلیون هکتار وسعت ایران است که بیش از 83 درصد این مساحت در حوزه مدیریت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری است، اظهار کرد: اگر امروز از امنیت غذایی و زیستی سخن به میان آورده می‌شود، وابسته به آن است که آب خاک و پوشش گیاهی را حفظ کنیم.

وی با اشاره به اینکه عناصر منابع طبیعی با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند، اضافه کرد: حق حیات که اولین و اصلی‌ترین حقوق انسان است متأثر از عناصر منابع طبیعی است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از جنگل‌های هیرکانی با قدمت چند میلیون ساله و ارزش‌های فراوان در شمال کشور یاد کرد و گفت: دو هزار و 500 میلیون متر مکعب آب در جنگل‌ها تولید می‌شود و هر هکتار جنگل 2.5 تن اکسیژن تولید می‌کند.

وی ادامه داد: هر هکتار جنگل 68 تن گرد و غبار را در خود رسوب می‌دهد و اگر نوار جنگل‌های زاگرس را نداشتیم به غیر از بیابان‌های داخلی، گرد و غباری که از عراق و عربستان وارد می‌شود کشور را دچار مشکل‌های بسیاری می‌کرد.

منصور یادآور شد: 30 میلیون هکتار از عرصه‌های کشور با از بین رفتن پوشش گیاهی درحال بیابانی شدن است و 105 هزار هکتار از این مساحت در استان قم قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: 80 میلیون متر مربع مرتع داریم که بیش از 8 هزار گونه گیاهی در این مراتع تولید می‌شود و 400 گونه آن گیاهی و صنعتی است هر چند به صورت خام برداشت و به خارج از کشور صادر می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: 450 شهر و 8 هزار و 200 روستا در معرض سیلاب‌ها و فرسایش آبی قرار دارد و سالیانه 2 هزار و 500 میلیارد تومان خسارت ناشی از سیلاب‌ها برآورد شده که این خسارت با کارهای آبخیزداری انجام شده بسیار کاهش یافته است.

وی با تاکید بر لزوم همکاری مردم، روحانیون و نهادها در حراست و بهره‌برداری درست از منابع طبیعی و گفت: امسال 300 تشکل ایجاد شده است و 70 هزار نفر به‌عنوان همیار طبیعت عضو شده‌اند که امیدواریم بتوانیم از ظرفیت این افراد برای پیشبرد اهداف منابع طبیعی بهره‌مند شویم.

انتهای پیام/78023

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول