اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

صفر تا صد مشکلات صادرات و انباشت 500 هزار تن سیب در سردخانه‌ها

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران به جزئیات مشکلات صادرات و انباشت 500 هزار تن سیب در سردخانه های استان آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت: برخی از این مشکلات ساختاری و برخی نیز به علت صدور بخشنامه های متعدد است که قدرت برنامه ریزی صادرکنندگان را می گیرد.

صفر تا صد مشکلات صادرات و انباشت 500 هزار تن سیب در سردخانه‌ها

بهنام میرتاج الدینی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری در مورد مشکل صادرات سیب آذربایجان غربی و انباشه شدن هزار تن سیب در سردخانه های این استان بیان داشت: این مشکل  جدیدی نیست و به دلیل فراهم نبودن زیرساخت ها لازم مشکل صادرات این محصول با توجه به حجم زیاد تولید آن  تقریبا هر ساله تکرار می شود. 

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه کشورهای عراق، افغانستان، هندوستان و همچنین کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا هدف صادرات این محصول کشاورزی هستند، افزود: در حال حاضر به دلیل برخی مشکلات صادرات سیب به کشور عراق فقط به اقلیم انجام می شود و این در حالی است که با اقدامات که کشور ترکیه در بازار این کشور انجام می دهد بیم آن می‌رود تا بازار صادرات سیب کشور عراق نیز از دست ما خارج شود. 

* کمبود کانتینرهای یخچالی برای صادرات سیب 

وی با اشاره به مشکلات صادرات سیب به کشورهای حوزه اوراسیا بیان داشت: کمبود کانتینرهای یخچالی یکی از مشکلات اساسی و به عنوان مشکل زیرساختی صادرات سیب به این منطقه به شمار می‌رود.

تاج الدینی با بیان اینکه عدم همکاری کشور آذربایجان با ایران موجب طولانی شدن پروسه صادرات این محصول به روسیه شده است، گفت: صادرات سیب به روسیه قبلا حدود 7 الی 8 روز به طول می انجامید اما به علت عدم همکاری کشور آذربایجان با ایران و معطل ماندن کامیون های حمل بار در گمرکات این کشور صادرات سیب به روسیه که برای رسیدن به روسیه باید از این کشور عبور کنند به 15 روز افزایش یافته است لذا به نظر می رسد برای حل این معضلات مقامات ایران و مسئولان سفارت  باید با مقامات مسئول این کشور  رایزنی کنند تا کامیون های حمل بار محصولات کشاورزی در صف های گمرک معطل نمانند. 

وی با اشاره به اینکه یکی از شاهراه‌های اصلی صادرات ایران به کشورهای پاکستان و هندوستان  مرز دوغارن است، گفت:  حدود دو هفته نیز  به علت  حادثه بوجود آمده در گمرک اسلام قلعه افغانستان کامیون های حمل محصولات کشاورزی و از جمله سیب در گمرک معطل ماندند و این موضوع نیز صادرات سیب را با کندی بیشتری مواجه کرد. 

* صادرات محصولات کشاورزی در مسیر سبز گمرک قرار گیرد

وی در پاسخ به این سوال که برای رفع مشکلات وزارت صنعت، معدن و تجارت باید چه اقدامی انجام دهد، گفت: صادرات محصولات کشاورزی به دلیل فساد پذیری باید در مسیر سبز گمرکی قرار گیرد بنابراین بنظر می رسد وزارت صمت باید رایزنی های لازم با گمرک را انجام دهد تا صادرات محصولات کشاورزی و سیب در این مسیر قرار گیرد تا به علت معطل ماندن در گمرک فاسد نشود و  از کیفیت محصولات صادراتی کم نشود. 

* لزوم رفع تعلیق کارت های بازرگانی صادرکنندگان 

وی با اشاره به اینکه رفع تعهد ارزی یکی از مشکلات جدی صادرکنندگان محصولات کشاورزی به شمار می رود، گفت: وزارت صمت باید در این مورد مشکل صادرکنندگان محصولات کشاورزی را حل کند ضمن اینکه در حال حاضر به همین خاطر کارت بازرگانی بسیاری از صادرکنندگان واقعی تعلیق شده که لازم است با رایزنی مسئولات وزارت صنعت  با مقامات مسئول این مشکل نیز حل شود و صادرکنندگان واقعی بتوانند اقدام به صادرات کنند. 

* معطل ماندن بارهای صادراتی به علت عدم وجود برنامه منظم حرکت کشتی‌ها

وی با اشاره به مشکل حمل بارهای صادراتی از طریق کشتیرانی بیان داشت: متاسفانه کشتیرانی برنامه دقیقی برای حمل بارهای صادراتی ندارد و بسیاری از صادرکنندگان ممکن است نتوانند در زمان مناسب از طریق کشتی بارهای صادراتی خود را به هندوستان منتقل کنند. 

تاج الدینی اظهار داشت: به علت عدم وجود برنامه منظم بسیاری از بارها در اسکله شهید رجایی معطل می ماند و این معطلی باعث افت کیفیت محصول می شود. 

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران در مورد عدم وجود برنامه مشخص برای حرکت کشتی به هندوستان بیان داشت:   در حالی که ممکن است کشتیرانی  زمانی برای حرکت یک کشتی به هندوستان را از قبل اعلام کرده باشد اما ممکن است براساس آن برنامه مشخص کشتی حرکت نکند و یا حتی در مواقعی ممکن است بار صادراتی بیش از ظرفیت کشتی باشد و لذا مشکلات در این بخش زیاد است. 

وی با تاکید بر اینکه لازم است که کشتیرانی در این بخش برنامه منظم ارائه دهد، گفت: براین اساس نیز صادرکنندگان بارهای صادراتی خود را با توجه به زمان بندی حرکت کشتی و ظرفیت آن تنظیم می کنند. 

تاج الدینی اظهار داشت: این مسائل بعضا باعث می شود بار صادراتی مثلا سیب صادراتی در زمان مشخص به دست مشتری خارجی نرسد و لذا ما هم مشتریان خود را به علت بدقولی از دست می دهیم.

* لزوم پرداخت مشوق و یارانه برای صادرات سیب  

وی با اشاره به صدور مجوز صادرات سیب در مقابل واردات موز بیان داشت: این اقدام وزارت صمت اقدام خوبی است و به عنوان مشوق برای صادرات سیب است اما متاسفانه برای صادرات سیب در مقابل واردات موز در استان آذربایجان غربی سقف 500 هزار دلار در نظر گرفته شده است که باید این محدودیت لغو شود. 

وی با تاکید بر اینکه صادرات محصولات کشاورزی نیازمند مشوق صادراتی است، گفت: باید به صادرات محصولات کشاورزی یارانه از قبیل یارانه حمل و نقل تعلق گیرد. 

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: همچنین از وزارت صمت می خواهیم تا صدور بخشنامه های جدید که معمولا مانع صادرات و برنامه ریزی تجار می شود را متوقف کند و اجازه بدهد تا با همین بخشنامه های موجود صادرکنندگان به کار خود ادامه دهند. 

 انتهای پیام/ 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول