اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

ثبت ملی ۱۸ اثر تاریخی تویسرکان

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تویسرکان گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۸ اثر فرهنگی و تاریخی این شهرستان در فهرست آثار ملی ثبت شد.

ثبت ملی ۱۸ اثر تاریخی تویسرکان

اسحاق ترکاشوند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تویسرکان از ثبت ملی ۱۸ اثر تاریخی این شهرستان در فهرست میرات ملی کشور در بخش‌های طبیعی و صنعتی، ناملموس و غیر منقول خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد ۸ اثر ثبت فهرست میراث ناملموس، دو اثر ثبت در فهرست آثار طبیعی و صنعتی و ۸ اثر در بخش آثار غیر منقول ثبت ملی شده است.

وی بیان کرد: طی یک ماه اخیر مهارت‌های پخت نان گرده مغزی، مبل و منبت، بافت فرش دستباف، پخت کباب «کوکو» گردو، حلوای گردو، پخت آش سماق، ترشی گردو، آبشار اللو و همچنین آیین گردو تکانی در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تویسرکان با اشاره به اینکه علاوه بر ۸ اثر فوق ۱۰ اثر دیگر که شامل تپه‌های متعدد باستانی که مربوط به ادوار مختلف می‌شود، ثبت ملی شده است افزود: همچنین مهمترین اثر که در فهرست میراث صنعتی به ثبت رسیده شرکت دخانیات این شهرستان است.

وی با بیان اینکه اوایل سال جاری ثبت فرآیند مهارت تهیه ترشی گردو در فهرست ناملموس هم انجام شد گفت: تصویربرداری فرآیند پخت کباب«کوکو» گردو و حلوای گردو در اقامتگاه بوم‌گردی «ده‌بنه» و آیین گردو تکانی نیز در باغات گردوی روستای آرتیمان انجام شد.

ترکاشوند تاکید کرد: همه تلاش‌ ما بر این است که از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شهرستان در حوزه آداب و رسوم چون‌ آیین‌ها، غذاهای محلی، لهجه، گویش و... با انجام اقدامات اساسی حفظ و صیانت شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان تویسرکان در ادامه درباره برخی از مهارت‌های ثبتی با اشاره به فعالیت چهار هزار و ۷۵۱ کارگاه مبل و منبت در شهرستان تویسرکان بیان کرد: ۷ هزار و ۷۰۰ نفر به واسطه هنر ـ صنعت مبل و منبت در شهر و روستای شهرستان مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه شهرستان تویسرکان در هنر ـ صنعت مبل و منبت با وجود تعداد کارگاه‌ها رتبه نخست استان همدان را دارد افزود: هنر ـ صنعت مبل و منبت در تویسرکان دارای قدمت ۱۵۰ ساله است که  آثار متعددی از استادان چیره دست آقایان کاروند و ترکاشوند در نیم قرن گذشته چون درب امامزاده صالح و درب مقبره استردمردخای و هنرنمایی عنایت‌الله صالحی و رحمت‌الله بیات نشان از این جایگاه دارد.

وی تاکید کرد: سهم این شهرستان از بازار مبل و منبت طبق برآورد انجام شده عرضه ۶۰ هزار دست محصول مبل و منبت در سال است که گاهی ممکن است بیشتر از این هم باشد.

انتهای پیام/89010

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول