اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

روایت «العربیه» از محتوای پیش‌نویس قطعنامه تروئیکای اروپایی علیه ایران

شبکه «العربیه» با انتشار بخش‌هایی از پیش‌نویس قطعنامه سه کشور اروپایی علیه ایران در شورای حکام، نوشت، آنها از ایران خواستند که با آژانس اتمی شفاف باشد و اقدامات ناقض برجام را به عقب برگرداند.

روایت «العربیه» از محتوای پیش‌نویس قطعنامه تروئیکای اروپایی علیه ایران

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه «العربیه» امروز (چهارشنبه) بخش‌هایی از پیش‌نویس قطعنامه ضد ایرانی ارائه‌شده توسط تروئیکای اروپایی به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را منتشر کرد.

بر این اساس، در پیش‌نویس قطعنامه سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس آمده است: «ما عمیقاً از اینکه ایران قصد دارد فعالیت‌های بازرسی [آژانس اتمی] را متوقف کند، نگران هستیم. بازرسی از تأسیسات [اتمی] ایران، برای بررسی پایبندی آن به توافق هسته‌ای، ضروری است».

به نوشته صفحه توئیتر العربیه، تروئیکای اروپایی گفتند: «[بدون بازرسی‌ها] نمی‌توانیم از ماهیت صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای ایران مطمئن شویم. از ایران می‌خواهیم که اقدامات ناقض توافق هسته‌ای را به عقب برگرداند».

کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه در ادامه این قطعنامه تاکید کردند که ایران باید با آژانس اتمی شفاف باشد.

 

 

«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه نیز روز گذشته گفته بود تروئیکای اروپایی در حال تلاش برای پیش بردن طرح آمریکا برای ارائه قطعنامه از سوی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در انتقاد از ایران به دلیل کاهش همکاری‌ها هستند. 

دو روز پیش نیز «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی نشست خبری  بعد از جلسه شورای حکام، با تاکید بر لزوم تداوم فعالیت‌های نظارتی بر تأسیسات اتمی ایران، گفت بازرسی‌ها از ایران نباید به عنوان برگ چانه‌زنی دیپلماتیک استفاده شود. (جزئیات بیشتر)

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد. 

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند. جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

ایران اخیراً از روز پنج اسفندماه اعلام کرد اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف می‌کند. اقدام ایران در راستای اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی ایران است که شریکان ایران در برجام را به لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام ملزم می‌کند.

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول