اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ایرلند حضور دیپلماتیک در ایران را از سر می‌گیرد

وزیر خارجه ایرلند اعلام کرد ماموریت دیپلماتیک کشورش در ایران را در سطح کاردار از سر می‌گیرد و در سال 2023 سفارت دوبلین در تهران بازگشایی خواهد شد.

ایرلند حضور دیپلماتیک در ایران را از سر می‌گیرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سایمون کاونی» وزیر خارجه ایرلند اعلام کرد این کشور حضور دیپلماتیک خود در ایران را از سر می‌گیرد.

او در بیانیه‌ای که روی وبسایت وزارت امور خارجه ایرلند قرار گرفت، اعلام کرد: ماموریت دیپلماتیک امسال در سطح کاردار با تعهد به بازگشایی سفارت ایرلند در سال ۲۰۲۳، احیا می‌شود.

به نقل از «شینهوا»، وی افزود این تصمیم بخشی از تلاش‌های دولت برای دو برابر کردن تاثیر جهانی ایرلند تا سال ۲۰۲۵ تحت استراتژی ایرلند جهانی است.

کاونی اظهار داشت: به عنوان یک عضو شورای امنیت، اهمیت ویژه‌ای دارد که بتوانیم در مسائل خاورمیانه که در دستور کار شورای امنیت قرار دارد، تعاملی عمیق‌تر داشته باشیم.

وزیر خارجه ایرلند تاکید کرد این کشور مسئولیت ویژه‌ای در ایفای نقشی سازنده و تاثیرگذار در دستور کار منع گسترش تسلیحات هسته‌ای به عنوان تسهیل کننده قطعنامه ۲۲۳۱ (قطعنامه موید برجام) در دو سال آینده در شواری امنیت دارد.

وی افزود: ایرلند کاملاً به موفقیت این توافق و ممانعت از گسترش تسلیحات اتمی متعهد است. حضور مجدد ایرلند در تهران نشانه مشخصی از تعهد ما برای تعمیق گفت‌وگو با همه طرف‌های مرتبط از جمله ایران در این زمینه است.

ایرلند سفارتش در تهران را در سال ۲۰۱۲ به دلیل تاثیر بحران مالی و آنچه «صرفه‌جویی در هزینه‌های دولتی» گفته شد، تعطیل کرد.

 این کشور کرسی خود در شورای امنیت را در اول ژانویه ۲۰۲۱ (۱۲ دی) به عنوان عضو منتخب برای مدت دو سال در دست گرفت. شورای امنیت پنج عضو دائم شامل چین، آمریکا، روسیه، انگلیس و فرانسه دارد. این نهاد همچنین ده عضو غیر دائم دارد که از سوی مجمع عمومی سازمان ملل برای مدت دو سال که از اول ژانویه آغاز می‌شود، انتخاب و هر سال پنج عضو جایگزین می‌شوند. مهمترین تفاوت اعضای دائم و غیر دائم این نهاد، حق وتوی متعلق به دسته اول است.

طبق اعلام وزارت خارجه ایرلند، این کشور در سال ۱۹۵۵ به سازمان ملل پیوست و به عنوان رئیس شورای امنیت سازمان ملل در سپتامبر ۲۰۲۱ فعالیت خواهد کرد.

به گزارش فارس، وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ایرلند اول بهمن ماه به صورت مجازی گفت‌و‌گو کردند و در این گفت‌وگو موضوعات مربوط به روابط دو کشور، مسائل مرتبط با برجام و دیدگاه‌های ایران و ایرلند در موضوعات مهم منطقه مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.

وزیر خارجه ایرلند در این گفت‌وگو، از تصمیم کشورش برای بازگشایی مجدد سفارت این کشور در تهران خبر داده بود. 

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول