اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

چالش، پیشِ روی عرصه‌های منابع طبیعی فارس

مدیرکل منابع طبعی و آبخیز داری استان فارس گفت: عرصه‌های منابع طبیعی فارس با ۱۰.۲ میلیون هکتار با شرایط متنوع اقلیمی با چالش روبه‌ور است.

چالش، پیشِ روی عرصه‌های منابع طبیعی فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، عبدالحسن صمد نژاد ظهر امروز به مناسبت آغاز هفته منابع طبیعی که با شعار "همه باهم جهاد برای حفاظت از محیط زیست" در جمع خبرنگاران اظهار داشت: فرسایش خاک در اثر از بین رفتن پوشش گیاهی، تغییر بارش بر اثر بهره‌برداری‌های بیجا، آتش سوزی در اواخر بهار، تابستان و اوایل پائیز، تبدیل هیزم به ذغال از سوی سودجویان به ویژه در حوزه زاگرس از جمله عوامل چالش در عرصه های منابع طبیعی است.

وی خاطر نشان کرد:  برای برون رفت از چالش‌های پیش روی منابع طبیعی، حافظت ار عرصه‌های منابع طبیعی، افزیش مشارکت مردمی، نظارت و حفاظت توسط تشکل‌های مردم نهاد دوستدار طبیعت مهم ترین رویکرد اداره کل منایع طبیعی استان فارس است.

این مسئول رونمایی  از اجرای طرح هنگ امداد  طبیعیت با حضور پنج هزار نفر از نیرو‌های علاقه‌مند به طبیعت و داوطلبان دارای توان جسمی در هفته منابع طبیعی در استان فارس خبرداد و افزود: هم افزایی متولیان حوزه اجتماعی و نیز استفاده از توان بسیج سازندگی و نگاه مردم محوری مهم‌ترین اهداف این طرح در استان فارس به عنوان پایلوت در کشور است.

صمد نژاد بیان داشت: تدوین  طرح مقابله با حریق در عرصه‌ها با توجه به محدودیت‌های مالی و نیروی انسانی و نیز استفاده از مدیریت واحد فناوری، تعامل با دستگاه‌های قضایی برای مقابله با زمین خواری، تعیین  نقشه‌های اراضی منابع ملی با استفاده از نرم افزار در قالب طرح کاداستر از دیگر فعالیت‌ها است.

وی اضافه کرد: از تعداد ۴۲۰ فقره پرونده  مربوط به عرصه‌ها ۹۲۰ هکتار تصرف،۹۰۲ هکتار رفع تصرف، ۲۲۵ هکتار نهال کاری، کاشت ۵۰۰ هزار اصله نهال،  توسعه فضای سبز، ۵۰ مورد جنگل کاری، ۵۳۱ هکتار زراعت چوب، کشف  ۵ هزار کیلو گرم شیرین بیان و محصولات فرعی و ۱۸۰ تن ذغال عملکرد این اداره کل در سال جاری است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری استان فارس ابراز داشت: اجرای پروژه کنترل سیبلاب سردار سلیمانی در دروازه قرآن با اعتباری افزون بر ۱۷ میلیارد تومان، ۴۶ پروژه آبخیز داری، ۴۵۷ هکتار پارک طبیعی، شناسایی  ۱۰ هزار و ۴۷۲ هکتار ذخیره گاه جنگلی در ۶ شهرستان از دیگر پروژه های اجرایی است.

انتهای پیام/ ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول