اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

3 اقدام برای جلوگیری از ابتلای انسانی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور کاملاً تحت کنترل است، گفت: با این حال برای جلوگیری از هرگونه انتقال از حیوان به انسان 3 اقدام اجرایی می‌شود.

3 اقدام  برای جلوگیری از ابتلای انسانی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امروز سازمان بهداشت جهانی تأئید کرد که در روسیه 7 کارگر مرغداری به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مبتلا شده‌اند به این معنی که برای اولین‌بار این بیماری از حیوان به انسان منتقل شده است.

از آنجایی که این بیماری در 63 نقطه از کشور ما نیز شیوع داشته این نگرانی وجود دارد که آیا امکان ابتلای انسانی در کشور ما نیز می تواند باشد؟

 با رئیس سازمان دامپزشکی کشور در این باره گفت‌وگو کردیم.

علی صفر ماکنعلی در پاسخ به اینکه با توجه به گزارش امروز سازمان بهداشت جهانی  چه اقداماتی برای جلوگیری از انتقال بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از حیوان به انسان دارید، گفت: برنامه جامع راهبردی پیشگیری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور اجرایی می‌شود که وزارت بهداشت هم از ارکان این برنامه است، بنابراین وزارت بهداشت هم در این باره برای جلوگیری از انتقال این بیماری فعالیت می‌کند.

وی افزود: در سازمان دامپزشکی کشور هم سه اقدام مهم انجام می‌گیرد، نخست اینکه همه افرادی که در ارتباط با تولید، پرورش، نظارت و جلوگیری از شیوع بیماری فعالیت می‌کنند، وسایل محافظت شخصی دارند. دوم، داروهای ضدویروسی با تأئید وزارت بهداشت به همه اینها داده می‌شود. سوم، این افراد واکسن آنفلوانزای عمومی تزریق می‌کنند. 

وی در پاسخ به اینکه آیا امکان ابتلای انسانی بیماری فوق حاد پرندگان در ایران هم وجود دارد؟ گفت: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در 63 نقطه کشور وجود داشت که همگی شناسایی، مهار و مختومه شده‌اند و این بیماری امسال در کشور ما جدی نیست. اما آنچه در روسیه و اتحادیه اروپا اتفاق افتاده حاکی از گسترش شدید این بیماری است که چند کارگر را هم درگیر کرده است. مثلا تعداد کانونهای درگیر در اتحادیه اروپا از 1028 کانون گذشته و در فرانسه به 400 کانون رسیده است، اما در ایران کلا به 63 کانون بود که همه آنها هم مهار شده‌اند. 

وی همچنین تأکید کرد: 19 مرکز تشخیص مولکولی در کشور وجود دارد که در تشخیص و مهار بیماری به ما کمک می‌کند. 

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد که در حال حاضر برای جلوگیری از بیماری چهار محور گزارش، تأئید، مهار و مختومه اجرایی می‌شود و این بیماری کاملا تحت کنترل است.

وی در پایان تاکید کرد همچنانکه در گزارش سازمان بهداشت جهانی هم تاکید شده انتقال این بیماری از انسان به انسان وجود ندارد یعنی اگر به هر دلیلی فردی این بیماری را از پرندگان هم گرفته باشد به افراد دیگر سرایت نمی کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول