اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

کمیسیون ماده صد و مشکلاتی که به دنبال دارد

یک منبع آگاه گفت: در هر منطقه از شهرداری شیراز، جلسات کمیسیون ماده ۱۰۰ برگزار می‌شود که متاسفانه شاهد زد و بندهایی در این کمیسیون‌ها هستیم تا حکم تخریب صادر نشود و یا جریمه به حداقل مقدار برسد و در عوض فرد متخلف به نحوی دیگر به ادای دین خود بپردازد.

کمیسیون ماده صد و مشکلاتی که به دنبال دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، جوامع برای جلوگیری از فروپاشی و همهمه، نیازمند قانونی مدون برای کلیه ابعاد و زوایای زندگی اجتماعی افراد است، عاملی که به دلیل اجتماعی و مدنیت انسان تفاوت میان وی و حیوان را پدید آورده است.

با توسعه ساخت و سازها و گسترش شهرها، همچون سایر حوزه ها قوانینی برای مباحث عمرانی شهری نگارش شده، قوانینی که ماده ۱۰۰ آن برای بسیاری از شهرنشینان بسیار آشناست. قانون گذار در این ماده قانونی به تخلفات ساختمانی در شهرها رسیدگی می‌کند.

درمتن صریح قانون ماده ۱۰۰ شهرداری ها آمده "مالکین اراضی و املاک واقع در محدوده شهر یا حریم آن باید قبل از هر اقدام عمرانی یا تفکیک اراضی و شروع ساختمان از شهرداری پروانه اخذ نمایند."

در ادامه آن ذکر شده "شهرداری می تواند از عملیات ساختمانی ساختمان های بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه به وسیله مأمورین خود اعم از آنکه ساختمان در زمین محصور یا غیرمحصور واقع شده باشد جلوگیری کند."

به دلیل اهمیت این ماده از قانون شهرداری ها، کمیسیون ویژه رسیدگی به تخلفات شهری با حضور نماینده وزیر کشور، یکی از قضات دادگستری و یکی از اعضای شورای همان شهر تشکیل می شود که در حوزه های اصول شهرسازی یا فنی یا بهداشتی قلع تأسیسات و بناهای خلاف مشخصات مندرج در پروانه و یا ساختمان هایی که بدون پروانه شهرداری احداث شده و یا شروع به احداث کرده باشد، به درخواست شهرداری ورود کرده و نظرات خود را ارائه می دهد.

رای و نظر کمیسیون ماده ۱۰۰ پیرامون یک پرونده دو حالت خواهد داشت، حکم تخریب و یا حکم جریمه نقدی به این صورت که اگر ساخت‌‌ وساز بدون رعایت اصول فنی و بهداشتی و شهرسازی باشد، کمیسیون باید حکم به تخریب بنا بدهد و اگر ساخت ‌‌وساز بدون گرفتن مجوز از شهرداری بوده اما اصول فنی و بهداشتی شهرسازی در آن رعایت شده باشد، کمیسیون می‌‌تواند حکم به تخریب یا پرداخت جریمه صادر کند، میزان جریمه براساس متراژ بنا خواهد بود که بدون مجوز ساخته شده و باید فرد متخلف آن را به حساب شهرداری واریز نموده تا بتواند پایان کار بگیرد.

​تخلفات ساخت و ساز بدون مجوز و پروانه

در قانون شهرداری ها ماده ۱۰۰ عنوان شد که مالکان زمین‌‌ ها و املاکی که در محدوده شهر یا حریم آن واقع شده‌ ا ند، باید قبل از هر اقدامی برای ساخت ‌‌و ساز یا تفکیک از شهرداری پروانه بگیرند. حال اگر بنای ساخته شده بدون هیچ ضابطه شهرسازی، اصول فنی و بهداشتی باشد، حکم این کمیسیون شبه قضایی، باید تخریب باشد و اگر ساخت و ساز انجام شده با رعایت نکات شهرسازی و بهداشتی باشد، حکم می تواند تخریب و یا جریمه تعیین شود. جریمه‌ای که در این حالت به ازای هر مترمربع بنای بدون مجوز، یک ‌دهم ارزش معاملاتی ساختمان جریمه دریافت می‌شود.

اضافه بنای زائد بر زیربنای مندرج در پروانه ساختمانی(تراکم اضافی) 

درخصوص اضافه بنای زائد بر زیربنای مندرج در پروانه ساختمانی نیز در صورتی‌ که در ساخت ساختمان اصول فنی شهرسازی و بهداشتی رعایت نشده باشد یا اینکه کمیسیون در ابتدا حکم به پرداخت جریمه صادر کند ولی این جریمه پرداخت نشود، کمیسیون حکم تخریب بنای اضافی را صادر خواهد کرد.

اگر برآورد کمیسیون ماده ۱۰۰ این باشد که تخریب بنای اضافه ضرورتی ندارد، جریمه لحاظ خواهد شد که عواملی همچون موقعیت ملک، نوع استفاده از فضای ایجادشده و نوع ساختمان از نظر مصالح در این خصوص موثر است.

تخلف عدم احداث پارکینگ

در برخی نقشه ها و ضوابط شهرداری ها، احداث پارکینگ برای ساختمان ضروری می باشد اما ممکن است این اتفاق با عدم رعایت اصول فنی شهرسازی و بهداشتی انجام شود و یا اصلا پارکینگی ساخته نشود، کمیسیون رای به اصلاح در صورت امکان خواهد داد. اگر امکان اصلاح وجود نداشته باشد، حکم به پرداخت جریمه صادر خواهد شد. درصورتی ‌که پارکینگ بدون رعایت اصول شهرسازی، فنی و بهداشتی احداث شده باشد، کمیسیون موظف است حکم به تخریب آن صادر کند.

مستحکم نبودن بنا، تغییر کاربری، تخلف مهندس ناظر ساختمان و تجاوز به معابر شهری

از دیگر تخلفات ساخت و ساز که حکم تخریب آن بنا را درپی خواهد داشت، عدم رعایت اصول فنی و بهداشتی در ساخت می باشد که منجر به سست شدن و نداشتن استحکام ساختمان می‌شود، در این حالت باید حکم تخریب برای بنا صادر شود.

در پروانه هر بنایی براساس نقشه جامع شهری کاربری هر زمین قید شده که اگر خلاف آن صورت پذیرد، برای مثال زمینی با مجوز مسکونی، ساختمانی با کاربری تجاری نیز در آن ساخته شود، در این حالت کمیسیون پس از محرزشدن تخلف، در مهلت مناسب در مورد تعطیلی محل تصمیم می‌‌ گیرد که اجرای این تصمیم با مأموران شهرداری است.

نظارت برساخت بنا بر اساس نقشه و تایید نهایی آن از کارهای مهندس ناظر ساختمان می باشد که در صورت بروز هرگونه کم کاری از سوی این فرد، مراتب به سازمان نظام مهندسی باید گزارش شود.

از دیگر تخلف های ساخت و ساز که به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع داده می شود، تجاوز به معابر شهر که منظور عقب نشینی نکردن مالک می‌باشد.

وضعیت تخلفات ساخت و ساز در شیراز

یک منبع آگاه پیرامون کمیسیون ماده ۱۰۰ با اشاره به اینکه این کمیسیون به منظور تشخیص عمد یا غیرعمد بودن تخلف ساختمانی تشکیل شده است، گفت: عمده تخلفات ساخت و ساز در شیراز به این صورت است که برای مثال در منطقه‌ای تا مجوز پنج طبقه داده می‌شود اما فرد مجوز سه طبقه گرفته و در اجرا بنای خود را چهار طبقه ساخته است.

وی ادامه داد: در اینجا با وجود رعایت اصول فنی شهرسازی و موارد بهداشتی، کاری خلاف قانون انجام شده است.

این فرد که نمی‌خواست نامش فاش شود، از زد و بندهایی که در برخی از جلسات کمیسیون ماده ۱۰۰ در شیراز صورت گرفته خبر داد و افزود: در هر منطقه از شهرداری شیراز، جلسات کمیسیون ماده ۱۰۰ برگزار می‌شود که متاسفانه شاهد تخلفاتی در این کمیسیون‌ها هستیم تا حکم تخریب صادر نشده و یا جریمه به حداقل مقدار برسد و در عوض فرد متخلف به نحوی دیگر به ادای دین خود بپردازد.

این منبع آگاه در مثالی برای آشکار شدن بیشتر موضوع عنوان کرد: در باغات قصردشت درحالیکه براساس ماده ۱۴ حفظ باغات مجوز سه طبقه و حداکثر تا ارتفاع ۹ متر می‌باشد شاهد ساخت و ساز ۱۵۰ متر در دو طبقه هستیم.

وی پیشنهاد داد: راه حل این موضوع این است که اگر فردی بیش از پنج درصد از پروانه خود تراکم اضافی داشت، جریمه ای ۱۰ برابری برای وی صادر شود.

این متخصص حوزه شهرسازی همچنین گفت: برای کاهش تخلفات ساخت و ساز و مهم تر کاهش تخلفات کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ها باید نظارت بر آن با ایجاد سیستمی دقیق بیشتر شود که شفافیت واقعی در این زمینه می‌تواند موثر باشد.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول