اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

مخالفان در تبعید سعودی: عدم مجازات بن سلمان، او را خطرناک‌تر می‌کند

تعدادی از مخالفان ولی‌عهد سعودی که در تبعید به سر می‌برند و تاکنون هشدارهایی درباره در خطر بودن جانشان دریافت کرده‌اند، تصمیم دولت بایدن درباره عدم مجازات مستقیم «محمد بن سلمان» را باعث بی‌پرواتر شدن او دانسته‌اند.

مخالفان در تبعید سعودی: عدم مجازات بن سلمان، او را خطرناک‌تر می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مخالفان در تبعید حکومت عربستان که پیشتر درباره تهدیدها از جانب ریاض به آنها هشدار داده شده بود، بعد از عدم تحریم ولی‌عهد سعودی از سوی دولت «جو بایدن» علیرغم تایید نقش «محمد بن سلمان» در قتل «جمال خاشقچی» در گزارش اطلاعاتی آمریکا، درباره تصمیم دولت آمریکا ابراز نگرانی کردند.

این فعالان از جمله افرادی که پیشتر هشدارهایی را درباره تهدید از سوی ماموران پادشاهی دریافت کرده‌اند، در مصاحبه با روزنامه انگلیسی «گاردین» گفتند تصمیم کاخ سفید درباره عدم تحریم ولی‌عهد ۳۵ ساله او را بی‌پرواتر می‌کند و آن‌ها را در معرض خطر بزرگتری قرار می‌دهد.

«خالد الجباری» پسر یک مقام ارشد سابق سعودی که اکنون در کانادا در تبعید به سر می‌برد و خواهر و برادرش در عربستان در بازداشت هستند، در این خصوص گفت: انتشار گزارش دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا [درباره قتل جمال خاشقچی] شفافیتی است که از آن استقابل می‌شود اما پاسخگو نکردن ولی‌عهد به صورت مستقیم به او مصونیت دائمی می‌دهد و وی را خطرناک‌تر می‌کند.

وی افزود: او (محمد بن سلمان) فکر می‌کند که می‌تواند از ترورهای آینده هم در صورتی که رد پایی به جای نگذارد، بگریزد.   

به گزارش گاردین، تعدادی از سعودی‌ها و کسانی که محمد بن سلمان آن‌ها را دشمن پادشاهی می‌داند، در این خصوص ابراز نگرانی کردند.

«عمر عبدالعزیز» یکی دیگر از مخالفان سرشناس که از نزدیکان خاشقچی بوده و تابستان گذشته مقامات کانادایی به او هشدار دادند که ممکن است «هدف بالقوه» عربستان سعودی باشد، گفت: مشخص است که ولی‌عهد هر کاری بخواهد می‌تواند انجام دهد. هیچ کس قرار نیست او را متوقف یا مجازت کند. آن‌ها (فقط) او را آدم بدی می‌نامند. من سعی می‌کنم خوش‌بین باشم اما عدالت محقق نشده است.

دولت آمریکا بعد از انتشار گزارش قتل خاشقچی اعلام کرد علیه ۷۶ مقام عربستان سعودی محدودیت‌های روادید صادر کرده است. وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد  علیه ۷۶ تبعه سعودی که گمان می‌رود اقدام به تهدید مخالفان حکومت در خارج از مرزهای این کشور کرده‌اند محدودیت‌هایی برای صدور روادید در نظر گرفته است.

منابع خبری علاوه بر این گفته‌اند وزارت خزانه‌داری آمریکا قصد دارد تحریم‌هایی را علیه برخی مقامات سعودی که در این قتل دست داشته‌اند اعمال کند. با وجود این، مقام‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته‌اند ولیعهد عربستان سعودی علی‌رغم صدور دستور قتل جمال خاشقچی مشمول تحریم‌های جدید نخواهد شد.

«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید عصر یکشنبه مدعی شد که برای آمریکا روش‌های موثرتری از تحریم‌ها برای اقدام علیه محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی وجود دارد.

وی که با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» مصاحبه می‌کرد، گفت: «واشنگتن ابزارهای دیگری در اختیار دارد تا مانع از رویدادهایی نظیر قتل جمال خاشقچی شود که بر اساس آن به آمریکا اجازه می‌دهد تا همچنان به همکاری با عربستان سعودی در زمینه‌هایی که در راستای منافع ملی است ادامه دهد.»

 «اگنس کالامار» گزارشگر ویژه کمیساریای عالی حقوق بشر در سازمان ملل در واکنش به انفعال آمریکا در تحریم ولی‌عهد سعودی به دلیل صدور دستور قتل روزنامه‌نگار منتقد ریاض گفت اینکه آمریکا، ولی‌عهد سعودی را به عنوان دستوردهنده قتل خاشقچی معرفی کرده ولی هیچ اقدامی علیه او انجام نداده، «بسیار خطرناک» است.

وی که طی نشست خبری در ژنو صحبت می‌کرد، بار دیگر خواستار اعمال تحریم‌هایی بر محمد بن‌سلمان، توقیف اموال او در خارج از کشور و همچنین محدود کردن تعاملات بین‌المللی با وی شد.

گزارشی که دولت آمریکا جمعه درباره قتل جمال خاشقچی، منتقد سعودی منتشر کرده نشان می‌دهد این ترور با دستور مستقیم محمد بن سلمان انجام شده است.

این گزارش که دفتر اطلاعات ملی آمریکا آن را منتشر کرده می‌گوید محمد بن سلمان مجوز عملیاتی برای «دستگیری» یا «قتل» جمال خاشقچی را صادر کرده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: «ارزیابی ما این است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی مجوز انجام عملیاتی در استانبول ترکیه برای دستگیری یا قتل روزنامه‌نگار سعودی، جمال خاشقچی را صادر کرد. ارزیابی ما بر این اساس قرار دارد که ولیعهد سعودی از سال ۲۰۱۷ کنترل تصمیم‌گیری‌ها در پادشاهی عربستان سعودی را به دست گرفته است.»

گزارش آمریکا تصریح دارد «ولی‌عهد سعودی، خاشقچی را تهدیدی مستقیم برای پادشاهی عربستان می‌دید و از اقدامات خشن برای ساکت کردن او حمایت می‌کرد.»

جمال خاشقچی، متولد ۱۳ اکتبر ۱۹۵۸ (۲۱ مهرماه ۱۳۳۷ شمسی) بود. او قبلاً سردبیر روزنامه «الوطن» و بعد از آن مدیر شبکه خبری «العرب» بود. 

خاشقچی سپتامبر ۲۰۱۷ از عربستان متواری شد و بعد از آن به عنوان ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» مقاله‌هایی در انتقاد از برخی سیاست‌های کشورش به ویژه «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد سعودی منتشر کرد. 

وی از جمله منتقدان صریح دخالت نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در کشور یمن بود.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول