اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

وقتی تمام صادرات سمنان در داخل استان ثبت نمی‌شود

تولید سمنان سال‌هاست به نام سایر استان‌ها از کشور خارج می‌شود؛ وقتی تمام صادرات سمنان در داخل استان ثبت نمی‌شود، آمارها هم در این بخش کاهش محسوسی می‌یابد.

وقتی تمام صادرات سمنان در داخل استان ثبت نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، در روزهای اخیر، آیین تجلیل از صادرکنندگان استان سمنان با حضور فعالان اقتصادی که دغدغه‌ای جز تولید و صادرات ندارند، برگزار شد تا از خدمات افرادی تجلیل شود که در استان سمنان، تمام ظرفیت‌های خود را در صنایع به میدان آورده و بخش خصوصی را پیشگام کرده‌اند.

اما این نشست با برخی نکات هم همراه بود که باید بیشتر مرور شود؛ نخستین نکته این است، درحالی‌که در کل کشور مجموعاً شاهد کاهش ۲۰ درصدی صادرات هستیم، خوشبختانه در ۱۰ ماه گذشته صادرات از مبدأ استان سمنان، ۲۸ درصد افزایش یافته است.

در همین بین، صادرات از مبدأ استان سمنان در ۱۰ ماهه گذشته از نظر وزنی ۶ درصد کاهش یافته و این به معنای آن بوده که در این استان در راستای افزایش ارزش‌افزوده تلاش شده است. در این مدت، در مجموع ۲۸ هزار تن کالا با ارزش ۲۵۰ میلیون دلار صادر شده است.‌

صادرکنندگان استان سمنان ۸۱ قلم کالا را به ۴۸ کشور جهان صادر کرده‌اند و در سال گذشته شاهد واردات ۱۳ هزار تن کالا به ارزش ۵۵ میلیارد دلار به استان بوده‌ایم که عمدتاً کالاهای واسطه‌ای و صنعتی است.

در برخی موارد، کالاهای صادراتی استان سمنان همچون گچ، نمک، کاشی و ... از مبدأ گمرکی جز استان سمنان صادر می‌شود که در صورت احتساب صادرات این اقلام، قطعاً تا ۵۰ درصد به میزان صادرات استان افزوده خواهد شد.

بخش خصوصی استان سمنان نشان داد که بعد از وقوع انقلاب و جنگ تحمیلی در بخش صنعت و معدن در کشور صاحب جایگاه شده و اگر توجه بیشتری به حوزه اقتصادی صورت بپذیرد، می‌تواند حرکت مناسبی را در شرایط سخت تحریم به انجام رساند و تقاضای اتاق بازرگانی سمنان از تصمیم‌گیران این است که به ظرفیت‌های بخش خصوصی اعتماد داشته باشند.

علی‌اصغر جمعه‌ای، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان در عین حال می‌پرسد: علی‌رغم سفارش‌های مکرر رهبر معظم انقلاب در خصوص بها دادن به بخش خصوصی، چرا گوش شنوایی در کشور وجود ندارد؟

او می‌گوید علی‌رغم این توصیه‌ها می‌بینیم که مجلسی‌ها علاوه بر اتاق‌های بازرگانی، می‌خواهند تشکل‌های اقتصادی را هم دولتی کنند؛ اما این تفکر و اندیشه مغایر منویات مقام معظم رهبری است. همه ارکان کشور باید در تقویت و رونق‌بخش خصوصی و به حرکت درآوردن چرخه‌های اقتصادی کشور سهیم باشند.

انتهای پیام/۷۴۰۰۴/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول