اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

آمریکا: دولت افغانستان و طالبان راهی برای توافق سیاسی پیدا کنند

نماینده‌ ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان رایزنی‌های اخیر خود در کابل را مثبت ارزیابی کرد و گفت که دولت افغانستان و طالبان باید راهی برای توافق سیاسی و تامین آتش‌بس به‌دست آورند.

آمریکا: دولت افغانستان و طالبان راهی برای توافق سیاسی پیدا کنند

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «زلمی خلیل‌زاد»، نماینده‌ ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان همزمان با پایان سفر سه روزه‌اش به کابل، می‌گوید که دولت افغانستان و گروه طالبان باید راهی برای توافق سیاسی و تأمین آتش‌بس دایمی و همه‌جانبه پیدا کنند.

خلیل‌زاد امروز (پنج‌شنبه، ۱۴ اسفند) در رشته‌تویتی گفته است که او در دیدارهایش با مقامات حکومتی، چهره‌های سیاسی و اعضای جامعه‌ مدنی در کابل روی گزینه‌های مختلف برای پیشبرد روند صلح گفت‌وگو کرده است.

وی این گفت‌وگو را دلگرم‌کننده خوانده و گفته است که حمایت گسترده از تسریع در روند صلح و تحقق صلح عادلانه و پایدار در افغانستان وجود دارد.

زلمی خلیل‌زاد افزوده است که در این دیدارها، آنچه را که برای جلب حمایت گسترده جهانی به‌منظور کمک برای پیشرفت روند صلح نیاز است، نیز با مقامات حکومتی، چهره‌های سیاسی و اعضای جامعه مدنی مطرح کرده است.

در همین حال، سفارت آمریکا در کابل با انتشار اطلاعیه‌ای گفته است که خلیل‌زاد در جریان این دیدارهایش تمرکز آمریکا را روی افغانستان، دیپلماسی و جلب حمایت بیشتر بین‌المللی برای صلح افغانستان، به‌صورت اجمالی ارایه کرده است.

در این بیانیه تأکید شده است که او از تعهد جامعه مدنی به صلح با وجود افزایش خشونت‌های هدفمند، ابراز امیدواری کرده است.

خلیل‌زاد و سفارت آمریکا در کابل جزئیات بیشتری از بحث روی گزینه‌های مختلف برای پیشبرد روند صلح افغانستان در دیدار او با مقام‌های حکومتی افغانستان ارایه نکرده‌اند.

اما پیشتر منابع آگاه از روند صلح به روزنامه اطلاعات روز گفته بودند که خلیل‌زاد در دیدارش با رییس‌جمهور غنی و عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی حامل نامه‌ای ویژه از طرف وزیر خارجه‌ آمریکا بوده است. در این نامه، از مقامات دولت افغانستان خواسته شده است که به روند صلح سرعت داده شده و اجماع داخلی برای مذاکره با طالبان در سطحی جدید ایجاد شود.

براساس گفته این منابع، اگر مقدمات سیاسی لزم در دولت افغانستان و گروه طالبان به‌موقوع روی‌دست گرفته شود، یک کنفرانس در سطح رهبران سیاسی جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان، هرچه سریع‌تر به میزبانی ترکیه در شهر آنکارا برگزار خواهد شد.

همچنان منابعی معتبر از دولت افغانستان نیز به روزنامه اطلاعات روز گفته بودند که آمریکا طرح ایجاد یک حکومت عبوری و انتقال قدرت از دولت فعلی به دولت عبوری را به رهبران دولت افغانستان سپرده است. براساس این طرح، پس از شروع روند جدید در آنکارا و حصول توافق بر سر مسایل اساسی، انتقال قدرت به دولت انتقالی صورت خواهد گرفت.

زلمی خلیل‌زاد دور تازه‌ سفرهایش را در رابطه با صلح افغانستان در دهم حوت آغاز کرده است. او در یازدهم حوت به کابل آمده و با رییس‌جمهور اشرف غنی، عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی و شماری از چهره‌های سیاسی افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرده است.

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول