اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

حامیان بریتانیا در ایرلند شمالی توافق صلح با استقلال‌طلبان را تعلیق می‌کنند

حامیان بریتانیا در ایرلند شمالی، به‌منظور اعمال فشار به لندن و بروکسل، اعلام کردند توافق صلح سی ساله با استقلال‌طلبان را به حالت تعلیق درمی‌آورند.

حامیان بریتانیا در ایرلند شمالی توافق صلح با استقلال‌طلبان را تعلیق می‌کنند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، گروه‌های پارلمانی ایرلند شمالی که حامی اتحاد با بریتانیا هستند، روز پنجشنبه در نامه‌ای به نخست‌وزیر این کشور اعلام کردند حمایت خود را از توافق صلح ۱۹۹۸ تعلیق می‌کنند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این گروه‌ها، مخالفت «مسالمت‌آمیز و دموکراتیک» با این توافق را درحقیقت جهت اخطار به «بوریس جانسون» نخست‌وزیر بریتانیا و «مایکل مارتین» همتای ایرلندی وی اعلام کرده‌اند.

توافق «جمعه خوب» یا «توافق بلفاست» به سه دهه خشونت و درگیری میان ملی‌گرایان کاتولیک حامی استقلال ایرلند و پروتستان‌های حامی بریتانیا خاتمه داده بود.

گروه‌های پارلمانی وفادار به بریتانیا در این نامه، درخصوص اختلالات تجاری بین بریتانیا و ایرلند شمالی که از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) نشأت گرفته است، اعتراض کردند.

روزنامه محلی بلفاست تلگراف از نامه نقل کرده است: «گروه‌های وفادار، بدین وسیله حمایت از توافق بلفاست را خاتمه می‌دهند».

آن‌ها در نامه خود به جانسون تأکید کرده‌اند تا زمانی که حقوقشان ذیل پروتکل ایرلند شمالی که بخشی از توافق برگزیت است تأمین نشود، به توافق صلح بازنمی‌گردند.

این گروه‌های پارلمانی هشدار دادند: «خواهشمند است قدرت احساسی موجود در این زمینه در میان خانواده اتحادگرایان را دست کم نگیرید. اگر شما یا اتحادیه اروپا آمادگی ندارید به کل توافق [بلفاست] احترام بگذارید، در قبال فسخ دائم آن مسئول خواهید بود».

از ژانویه سال گذشته میلادی که بریتانیا و اتحادیه اروپا بر سر اجرای برگزیت به توافق رسیدند، گروه‌های وفادار به بریتانیا در ایرلند شمالی بارها به اخلال در وارد کردن کالا از بریتانیا اعتراض کرده‌اند و این توافق را در تناقض با توافق بلفاست دانسته‌اند.

روز گذشته (چهارشنبه) درپی تشدید اختلافات لندن و بروکسل بر سر تأمین واکسن کرونا، جانسون تهدید کرد بخش‌هایی از توافق برگزیت را که به ایرلند شمالی مربوط است تعلیق می‌کند.

جانسون در جلسه پارلمان گفت، احتمال دارد ماده ۱۶ پروتکل ایرلند شمالی را به اجرا بگذارد تا اطمینان یابد مانعی بر سر راه تبادل تجاری با این بخش از بریتانیا وجود ندارد.

در ماده ۱۶ این پروتکل آمده است، درصورتی که اجرای آن موجب مسائل اقتصادی، اجتماعی و محیط‌زیستی شود، ماشه‌ای اضطراری را درنظر می‌گیرد که به هردو طرف اجازه مداخله در آن را می‌دهد.

علاوه بر جانسون، اتحادیه اروپا نیز چند روز قبل تهدید کرده بود برای کنترل صادر کردن واکسن کرونا به ایرلند شمالی، ماده ۱۶ را فعال خواهد کرد اما ساعاتی بعد از موضع خود عقب‌نشینی کرد.

«مایرید مک‌گینس» مسئول امور مالی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه تهدید جانسون مبنی بر فعال کردن ماده ۱۶ را محکوم کرد و درخصوص بی‌اعتمادی بروکسل به لندن هشدار داد.

خروج کامل بریتانیا از اتحادیه اروپا، دوازهم دی امسال اجرایی شد و انگلیس بازار واحد اتحادیه اروپا را ترک کرد. 

جدایی سیاسی انگلیس از اتحادیه اروپا در تاریخ ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ (۱۱ بهمن۹۸) اتفاق افتاد و ضرب‌الاجل ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ به عنوان «دوران گذار» تعیین شد. انگلیس در این دوران ملزم به حفظ معیار‌های اصلی عضویت در این اتحادیه بود.

در همه‌پرسی برگزیت که سال ۲۰۱۶ انجام شد، اکثریت مردم اسکاتلند با آن مخالفت کردند. اکنون علاوه بر اختلالات ایجاد شده در ایرلند شمالی، اسکاتلند نیز از پس‌لرزه‌های برگزیت در امان نیست. مقامات اسکاتلندی گفته‌اند قصد دارند در این منطقه از بریتانیا همه‌پرسی استقلال برگزار کرده و به بازار اتحادیه اروپا بازگردند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول