اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

در حفظ میراث فرهنگی کوتاهی شده است/ مردم به حفاری های غیرمجاز حساسیت نشان دهند

رئیس کل دادگستری استان قزوین گفت: بسیاری از آثار فرهنگی ایران در حال حاضر در موزه کشورهای خارجی قرار دارد، نشان دهنده این است که در زمینه حفظ میراث فرهنگی چه در زمان طاغوت و چه بعد از انقلاب، کوتاهی شده است.

در حفظ میراث فرهنگی کوتاهی شده است/ مردم  به حفاری های غیرمجاز حساسیت نشان دهند

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حجت الاسلام نورالله قدرتی، رئیس کل دادگستری استان قزوین با بیان این که میراث فرهنگی جز حقوق عامه است، اظهار داشت: استان قزوین یکی از معدود استان هایی است که از لحاظ میراث فرهنگی غنی است اما به آن توجهات لازم نشده است، بیش از هزار اثر ثبت شده در استان وجود دارد که تخریب شده اند یا حفاری های غیرمجاز بر روی آن ها انجام شده است.

وی افزود: در موزه های آمریکا، پاریس، انگلستان، آلمان و سایر کشورها بسیاری از آثار فرهنگی ایران وجود دارد، این ها چگونه به این کشورها رفته است؟ چه در  زمان طاغوت چه بعد از انقلاب در این زمینه کوتاهی شده است.

وی ادامه داد: در مورد حفاری ها و کاوش های غیرمجاز پرونده های زیادی در استان، تشکیل شده است، با این وجود صرفا گزارش داده می شود و تحقیقات انجام می گردد اما  متهمی مشخص نمی شود.

قدرتی با بیان این که در طول سال گذشته پرونده ها و گزارش هایی در زمینه حفاری و کاوش های غیرمجاز در شهرستان های استان مطرح بوده است عنوان کرد: در این  چند ماه اخیر نیز گزارشاتی در قالب های قانونی رسید، برای مثال؛ شخصی در قالب کار اقتصادی و تاسیس معدن برای حفر و کاوش آثار باستانی اقدام کرده بود.

وی افزود: در حال حاضر نیز کاوش هایی در سطح استان وجود دارد که میراث فرهنگی ورود کرده و  با هماهنگی نیروی انتظامی، دادستان و دستگاه قضایی در حال نظارت است.

رئیس کل دادگستری استان قزوین گفت: امیدواریم با نظارت مستمر، هماهنگ و با دقت بیشتر بتوانیم از خروج بخش بزرگی از میراث فرهنگی کشور به خارج جلوگیری کنیم.

قدرتی با بیان این که در طول سه سال از سوی مردم گزارشی در مورد حفاری های غیرمجاز در سطح استان داده نشده است عنوان کرد: از مردم خواستاریم که به این موضوع حساسیت نشان بدهند، میراث فرهنگی با هویت ملی ما پیوند خورده است و تاریخ ما به حفظ میراث فرهنگی وابسته است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول