اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

نیاز فناورانه صنعت ماکارونی، نان و غلات پاسخ داده شد/ تحقق شعار «پیوند صنعت و دانشگاه» با برگزاری رویداد ارائه نیازهای فناورانه

شرکت های فعال در حوزه ماکارونی،نان و غلات نیازهای فناورانه خود را مطرح کردند و ۱۲۴ شرکت دانش‌بنیان حاضر در این رویداد به این نیازها پاسخ دادند.

نیاز فناورانه صنعت ماکارونی، نان و غلات پاسخ داده شد/ تحقق شعار «پیوند صنعت و دانشگاه» با برگزاری رویداد ارائه نیازهای فناورانه

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، دومین رویداد از سلسله رویدادهای ارائه نیاز‌های فناورانه صنایع با عنوان «رویداد ارائه نیازهای فناورانه صنایع ماکارونی، نان و غلات» در حالی روز چهارشنبه به کار خود پایان داد که کارشناسان بر اهمیت و استمرار برگزاری چنین رویدادهایی با هدف حل چالش‌‌های موجود در صنایع مختلف تأکید داشتند. این رویداد در راستای ارتقای تاب‌آوری و رقابت‌پذیری زنجیره‌های ارزش و  با هدف شبکه‌سازی میان شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع راهبردی کشور، در روزهای 12 و 13 اسفند‌ماه سال جاری و به‌صورت حضوری و مجازی در مرکز نوآوری نان و غلات ایران(تهران) برگزار شد.

در جریان این رویداد صاحبان صنایع تراز اول کشور در حوزه‌های مختلفی مانند پالایش غلات، آرد، نان، ماکارونی و ماشین‌آلات پخت نان و شیرینی، همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان خلاق گرد هم آمدند تا نیازها و توانمندی‌هایشان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. در همین راستا 16 شرکت فعال در حوزه ماکارونی غلات و نان در حوزه‌های گوناگون صنعتی، 27 نیاز فناورانه خود را در این رویداد مطرح کردند و 124 شرکت دانش‌بنیان حاضر در این رویداد نیز به این نیازها پاسخ دادند. برگزاری چنین رویدادهایی از نگاه کارشناسان، صاحب‌نظران و فعالان صنعتی حرکت‌ شایسته‌ای است که شعار پیوند صنعت و دانشگاه را محقق می‌کند و موجب شکوفایی و رشد صنایع مختلف با تکیه بر دانش و فناوری متخصصان ایرانی می‌شود. 

توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان در برندسازی نان ایرانی

دکتر علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه افتتاحیه رویداد ارائه نیازهای فناورانه صنعت ماکارونی، نان و غلات با اشاره به نقش تأثیرگذار شرکت‌های دانش‌بنیان در پیشرفت حوزه نان، ماکارونی و غلات گفت: با توجه به اینکه نان، قوت و خوراک اصلی مردم ایران است و در تأمین نیازهای بدن از جمله تأمین کالری و انواع ویتامین‌‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند، لذا شرکت‌‌های دانش‌بنیان ‌می‌توانند در بهبود عملکرد بخش‌های مختلف این صنعت تأثیرگذار باشند.

به گفته وی صنعت کشاورزی در تمامی بخش‌های خود از جمله مراحل اولیه کشاورزی (کاشت، داشت و برداشت گندم)، تولید محصولات کشاورزی ارگانیک، نحوه جداسازی مواد آلوده‌کننده از گندم، تولید آرد و در نهایت خمیرنان نیازمند حضور شرکت‌های تخصصی و دانش‌بنیان است. علاوه بر اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند نقش مهمی در زمینه بازاریابی، فروش و برندسازی نان‌های سنتی ایران در جهان داشته باشند.

آقامحمدی افزود: تعدد و تنوع نان در ایران این امکان را فراهم می‌کند تا با برندسازی نان ایرانی و عرضه آن در سایر کشورها، بازار وسیعی را برای صادرات این محصول در اختیار بگیریم. همان‌گونه که بسیاری از کشورها با ورود به این حوزه و برندسازی نان توانسته‌اند بازارهای بین‌المللی تصاحب کنند. 

وی با تأکید بر اهمیت نقش دولت در هدایت شرکت‌های دانش‌بنیان صنعت نان، ماکارونی و غلات گفت: برقراری ارتباط شرکت‌ها‌ی دانش‌بنیان و بخش خصوصی و حمایت از آن‌ها در مواردی که نیازمند پژوهش یا سرمایه‌گذاری اولیه هستند تا اولیه محصول خود را تولید و به بازار عرضه کنند، وظیفه دولت است و این راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز مسئولیت این امر را پذیرفته است که برگزاری چنین رویدادها، نمونه موفقی از عملکرد دولت در حمایت از شرکت‌‌های دانش‌بنیان است.

چالش‌های صنعت ماشین‌آلات پخت نان به دست نخبگان حل می‌شود

محمود مرشدی، دبیر انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات پخت نان و شیرینی نیز در حاشیه رویداد ارائه نیازهای فناورانه صنعت ماکارونی، نان و غلات با اشاره به کاستی‌ها موجود در صنعت تولید ماشین‌آلات پخت نان و شیرینی گفت: در حال حاضر صنعت تولید ماشین‌آلات پخت نان و شیرینی در کشور با چالش‌های متعددی مواجه است. با توجه به اینکه پخت هر کدام از نان‌های چهارگانه ایرانی (سنگک، تافتون، لواش و بربری) نیازمند ماشین‌آلات ویژه‌ای است، لذا تاکنون به‌صورت جدی بر روی تولید ماشین‌آلات پخت نان سنتی کار نشده و یکی از نیازهای مهم این بخش ورود شرکت‌های دانش‌بنیان برای حل چالش‌های این حوزه است.

به گفته وی، با توجه به اینکه کیفیت ماشین‌آلات پخت نان سنتی در کیفیت تولید نان‌های چهارگانه ایرانی تأثیرگذار است، لذا ضروری است که از دانش نخبگان و دانشجویان صاحب ایده در این زمینه استفاده شود.

وی افزود: در حال حاضر در صنعت ساخت ماشین‌آلات پخت نان‌های حجیم مشکل خاصی وجود ندارد و بیش از دو دهه است که این ماشین‌آلات در ایران تولید و نه‌تنها در بازار داخلی عرضه، بلکه به سایر کشورها نیز صادر می‌شود، اما با این وجود، همچنان خلأهایی در این زمینه وجود دارد که به دست جوانان خلاق، نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان برطرف می‌شود.  

مرشدی با قدردانی از فعالیت مرکز شرکت‌‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: نخبگان، صاحبان ایده و شرکت‌های دانش‌بنیانی که علاقه‌مند به فعالیت در زمینه حل چالش‌های صنعت تولید ماشین‌آلات پخت نان و شیرینی هستند می‌تواند از طریق این مرکز با ما در ارتباط باشند و به ما کمک کنند تا نقاط ضعف موجود در این صنعت را یافته و برطرف کنیم. ناگفته نماند که ما از حضور و ورود جوانان خلاق به این صنعت استقبال می‌کنیم.

وی معتقد است همان‌طور که 5 دهه از ورود نان‌های حجیم به ایران می‌گذرد و اکنون توانسته‌ایم علاوه بر تولید ماشین‌آلات پخت این نوع نان، صادرات نیز داشته باشیم، زادگاه نان‌های چهارگانه سنتی نیز ایران است و لذا در هیچ کجای دنیا ماشین‌آلات پخت نان سنگک، لواش، تافتون و بربری ساخته و تولید نمی‌شود. این امر اهمیت توجه به ساخت چنین ماشین‌آلاتی را دوچندان می‌کند. در همین راستا بسیاری از ایرانیان مقیم اروپا و آمریکا ماشین‌آلات پخت نان سنتی ایران را از صنعتگران ایرانی خریداری کرده و نان سنتی را در کشورهای اروپایی و آمریکایی عرضه می‌کنند.

وی در پایان گفت: ما علاقه‌مندیم که همسو با کشورهای توسعه‌یافته، کیفیت ماشین‌آلات پخت نان سنتی و حجیم را افزایش دهیم و در این راه نیازمند یاری و همراهی مهندسان، متخصصان، نخبگان و صاحبان ایده‌‌های نو هستیم 

 انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول