اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

کنسولگری اردن هم در منطقه مورد مناقشه صحرای غربی افتتاح شد

کنسولگری اردن در منطقه مورد مناقشه صحرای غربی با حضور وزرای خارجه اردن و مغرب افتتاح شد.

کنسولگری اردن هم در منطقه مورد مناقشه صحرای غربی افتتاح شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، چهارماه پس از اقدام مشابه امارات عربی متحده، اردن نیز اقدام به افتتاح کنسوگری خود در منطقه موردمناقشه میان جمهوری عربی صحرا و مغرب کرد.

«ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن امروز پنج‌شنبه در حضور «ناصر بوریطه» همتای مغربی خود کنسولگری اردن در شهر «العیون» واقع در صحرای غربی را افتتاح کرد.

شبکه اسکای نیوز گزارش کرد که وزرای خارجه مغرب و اردن پس از افتتاح کنسولگری در کنفرانس خبری مشترک حضور یافتند.

بوریطه گفت که ما از موضع اردن در حمایت از تمامیت ارضی مغرب قدردانی می‌کنیم. وی روابط اردن و مغرب را ستود و تأکید کرد که هماهنگی بین دو کشور در قبال چالش‌های منطقه‌ای وجود دارد.

وزیر خارجه مغرب همچنین درباره مسئله فلسطین گفت: امیدواریم مذاکرات طرفین برای دستیابی به راه‌حل عادلانه و فراگیر ازسر گرفته شود.

وزیر خارجه اردن نیز بر حمایت از طرح مغرب برای ایجاد حکومت خودگردان در صحرای غربی تأکید کرد.

الصفدی افزود که افتتاح کنسولگری اردن در شهر العیون تأکیدی بر موضع ما در حمایت از وحدت و تمامیت ارضی مغرب است.

صحرای غربی از سال ۱۹۷۵ پس از پایان اشغالگری اسپانیا در این منطقه به محل درگیری بین مغرب و جبهه پولیساریو تبدیل شده است.

جبهه پولیساریو یک سازمان سیاسی نظامی در صحرای غربی است. این گروه در سال ۱۹۷۳ به عنوان یک گروه مقاومت علیه تسلط استعمار اسپانیا بر صحرای غربی و با هدف استقلال این منطقه ایجاد شد. پولیساریو پس از خروج اسپانیا در سال ۱۹۷۶، جمهوری دموکراتیک عربی صحرا را در مستعمره پیشین اسپانیا ایجاد کرد و به مخالفت با اقدام اسپانیا در تقسیم صحرای غربی میان مغرب و موریتانی پرداخت.

موریتانی و پولیساریو در سال ۱۹۷۹ با یکدیگر صلح کردند و بدین ترتیب بخش جنوبی جمهوری صحرا (به نام وادی الذهب) به این جمهوری بازگشت اما پادشاهی مغرب تمام منطقه شمالی صحرای غربی را که «الساقیة الحمراء» نامیده می‌شود، در اشغال خود نگاه داشت و ضمیمه خاک خود کرد. از آن پس جبهه پولیساریو بر روی مقاومت علیه مغرب متمرکز شده است.

مغرب خواهان حکومت خودگردان وابسته به خود در صحرای غربی و وجود دولت و پارلمان محلی تحت حاکمیت خود در این منطقه است و می‌گوید اگر قرار به برگزاری همه‌پرسی باشد باید در خصوص خودمختاری این منطقه و نه برای جدایی از مغرب باشد. اما جبهه پولیساریو مخالف این طرح است و خواهان برگزاری همه‌پرسی تعیین سرنوشت برای صحرای غربی است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول