اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

رتبه اول آذربایجان‌شرقی در تولید نهال شناسه‌دار در کشور/ تولید 1.4 میلیون نهال در استان

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، گفت: استان با داشتن 26 نهالستان و تولید یک‌میلیون و 400 هزار اصله نهال رتبه اول کشور را در تولید نهال شناسه‌دار در سال 99 کسب کرده است.

رتبه اول آذربایجان‌شرقی در تولید نهال شناسه‌دار در کشور/ تولید 1.4 میلیون نهال در استان

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمدباقر بی‌پروا در گفت‌وگو با خبرنگاران در ارتباط با آخرین وضعیت نهالستان‌های مجاز استان، اظهار داشت: در حال حاضر 26 نهالستان در استان در حال فعالیت بوده و پنج نهالستان دیگر نیز جهت صدور مجوز اقدامات مورد نیاز را انجام داده‌اند.

 وی، تعداد کل نهال تولید شده در استان را یک‌میلیون و 400 هزار اصله عنوان کرد و  افزود: در سال 1399 تعداد نهال‌هایی که در 22 نهالستان تحت نظارت این مدیریت تولید شده است یک‌میلیون و 250 هزار اصله بوده است.

بی‌پروا با بیان اینکه بیشترین میزان تولید نهال براساس تعداد  نهال در استان، نهالستان واحد هیدروپونیک صوفیان می‌باشد، یادآور شد: انواع نهال‌های دانه‌دار، هسته‌دار، میوه ریز، میوه خشک و گیاهان دارویی در این نهالستان‌ها تولید می‌شود که بیش از 50 درصد این نهال‌ها به خارج از استان و گاهاً به  کشورهای همسایه صادر می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به میزان تولید نهال در شهرستان‌ها بیان داشت: شهرستان آذرشهر با تعداد 6 نهالستان و تولید 400 هزار اصله نهال و شهرستان شبستر با تولید 300 هزار اصله نهال و با داشتن سه نهالستان در سطح استان رتبه‌های نخست تولید نهال را دارا بوده و شهرستان‌های بناب و مراغه با  تولید 250 هزار اصله نهال به ترتیب  در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی به اقداماتی که در آینده نزدیک به نتیجه خواهد رسید اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر برای اخذ مجوز دو باغ مادری نهال گردو و هسته‌دار اقدام شده همچنین چهار نهالستان گواهی شده در شهرستان‌های شبستر، مرند، میانه و مرکز تحقیقات کشاورزی استان در حال احداث  است.

 مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، تاکید کرد: استان آذربایجان‌شرقی به  لحاظ کیفیت نظارت بر تولید نهال نیز عنوان برتر کشور را در سال 99 به‌دست آورده است.

انتهای پیام/60001/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول