اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

پیشنهاد دیپلمات سابق آمریکایی برای تشکیل ناتوی عربی-اسرائیلی علیه ایران

یگی از دیپلمات‌های سابق آمریکایی از ایده تشکیل ناتوی ضد ایران دفاع کرد و گفت که عرب‌ها و صهیونیست‌ها فرصت به دست آمده را مغتنم بشمارند.

پیشنهاد دیپلمات سابق آمریکایی برای تشکیل ناتوی عربی-اسرائیلی علیه ایران

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه سعودی به قلم یکی از دیپلمات‌های سابق دولت آمریکا در زمان «رونالد ریگان» خواستار تشکیل ائتلاف ضد ایرانی با مشارکت کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی شد.

«رانلد لودر»، تاجر و رئیس کنگره جهانی یهودیان در یادداشتی تحت عنوان  «ناتو برای خاورمیانه» (اشاره به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو که با هدف مقابله با شوروی ایجاد شد) نوشت که تشکیل ائتلافی برای مقابله با ایران در منطقه غرب آسیا ایده‌ای بود که مطرح شده و الآن زمان آن رسیده است که این ایده عملی شود.

او در روزنامه سعودی «الشرق الأوسط» نوشت که در دیدارهایی که طی هفته‌‌های گذشته با تصمیم‌گیرندگان در غرب آسیا داشته، همه آن‌ها درباره آنچه که وی آن را اقدامات ثبات‌زدای ایران در منطقه دانسته، ابراز نگرانی کرده‌اند.

بر اساس ادعای این صهیونیست تصمیم‌گیران در کشورهای عربی از تلاش‌های ایران برای توسعه برنامه موشکی و هسته‌ای نگران هستند و از ناتوانی غرب برای مقابله با این تلاش‌ها حیرت‌زده شده و بسیاری از ‌‌آن‌ها اعتماد خود به آمریکا و اروپا (برای مقابله با این اقدامات ایران) از دست داده‌اند.

دیپلمات سابق آمریکا نوشت: «با این حال، طی این گفت‌وگوها همچنین صدای‌های مشوقی به اتفاق از آن‌ها برای اولین بار شنیدم. اکثر عرب‌هایی که با آن‌ها گفت‌وگو داشتیم گفتند که تنها متحد (علیه ایران) که می‌توان بدون تردید و احتیاط بدان اعتماد کرد، اسرائیل است و اغلب اسرائیلی‌هایی که با ‌آن‌‌ها صحبت کردم، نیز گفتند که تنها متحد (علیه ایران) که بتوان به آن بدون تردید اعتماد کرد، جهان عرب است».

لودر با اشاره به عادی‌سازی روابط بین کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی مدعی شد که نزاع عربی و اسرائیلی به فصل آخر رسیده و توافق‌نامه‌های صلح اخیر بین این رژیم و امارات، بحرین، سودان و مغرب بشارت دهنده «انقلاب منطقه‌ای واقعی» است.

این صهیونیست نوشت: «آیا هنوز زمان آن نرسیده است که بین نزاع گسترده علیه ایران و این مشارکت عربی و اسرائیلی روبه‌رشد اجماعی صورت گیرد؟ آیا وقت آن نرسیده است که گام جسورانه دیگری حتی فراتر از توافق‌نامه‌های آبراهام (توافق‌های عادی‌سازی روابط بین تل‌آویو و چهار کشور عربی) برداشته شود؟ آیا الآن وقت مناسبی برای عرب‌ها و اسرائیلی‌ها برای ورود به یک ائتلاف راهبردی نیست؟».

رئیس کنگره جهانی یهودیان به عملکرد ناتو در تأمین امنیت اروپا و ثبات آن در برابر اتحادیه جماهیر شوری اشاره کرد و گفت که در دهه سوم قرن ۲۱ میلادی زمان آن رسیده است که ناتوی عربی اسرائیلی برای تضمین امنیت خاورمیانه و ثبات آن در برابر تهدیدهای ایران تشکیل شود.

او برای تشکیل به اصطلاح ناتوی اسرائیلی وعربی پیشنهاد داد که تنها راه پیش‌برد این ایده و طرح «اعتماد به خود» و این ایده به اندازه کافی پخته شده و زمان آن رسیده است که میوه آن چیده شود و صهیونیست‌ها و عرب‌ها باید از این فرصت برای به اصطلاح «نجات خاورمیانه» از افراط گرایی و رقابت هسته‌ای استفاده کنند.

پیشتر نیز از سوی برخی از مقامات عربی و صهیونیستی ایده ایجاد ائتلاف ضد ایرانی مطرح شده بود و بحران قطر یکی از موانع آن شناخته شده بود، با این حال اینکه روزنامه سعودی الشرق الأوسط صفحات خود را به صهیونیست‌ها برای تبلیغ ناتو علیه ایران اختصاص داده، نشان دهنده نیت پنهان ریاض در تحقق این ایده است؛ چرا که این روزنامه مواضع نزدیک به دولت سعودی داشته و یکی از بازوهای رسانه‌ای ریاض برای پیش‌برد سیاست‌های خود حداقل در بین افکار عمومی داخلی و عربی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول