اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

میزگرد فارس‌من| دامپزشکان: اعتبار واکسن‌های دام تامین شود/ ضرورت نظارت بر کشتارگاه‌های گوشت‌های وارداتی

در میزگرد فارس من به بررسی دغدغه‌های دامپزشکان مبنی بر استقلال این سازمان از وزارت جهاد کشاورزی، نظارت بر کشتارگاه‌های گوشت‌های وارداتی به کشور و تامین اعتبار کافی برای خرید واکسن‌‌های بیماری‌ها پرداختیم.

میزگرد فارس‌من| دامپزشکان: اعتبار واکسن‌های دام تامین شود/ ضرورت نظارت بر کشتارگاه‌های گوشت‌های وارداتی

گروه فارس‌من: مریم ناظم‌پور:دامپزشکی علمی است که به شناخت،درمان و پیشگیری‌ بیماری‌های مشترک بین دام و طیور می‌پردازد. این رشته صرفا به معنای درمان نیست و قش پر رنگی در بهداشت عمومی و ارتقای سطح بهداشت جامعه دارد. درمان بیماری‌های دام و طیور طبق ماده ۲ این سازمان رایگان است و سازمان دامپزشکی موظف است تمام تلاش خود را بر کنترل کیفت و سلامت گوشت‌های حاصل از پرورش دام به کار گیرد و گوشت سالم با مهر این سازمان به دست مصرف‌کنندگان قرار کیرد و چنانچه غیر از این است از چرخه مصرف حذف شود. 

 

بیش از ۲۰۰۰ نفر از دامپزشکان سراسر کشور با ثبت سوژه‌ای در فارس من با تاکید برا اهمیت اقدامات این سازمان و نیاز دامپروری کشور  خصوصا با آغاز امراضی که نمونه‌های آن حاد و و باعث تاثیر گذاری مستقیم بر صنعت دام و طیور کشور است با خواستار آن شده اند که این مجموعه مستقل عمل کرده و از زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی خارج شود.

 

این پرسنل با درخواست اینکه که اکثر فعالان آن دارای مدارک بالای تحصیلی از جمله دکتری تخصصی و حرفه‌ای هستند و توانایی اتخاذ بهترین تصمصم‌گیری‌ها را در توسعه این صنعت دارا هستند خواستار استقلال از وزارت جهاد کشاورزی هستند همچنین این نیروها با توجه به سختی کار در شرایط بد آب‌و هوایی در همه جا حتی دور‌افتاده ترین مناطق و عدم تناسب حقوق آنها درخواست قانون تسری فوق‌العاده را دارند.

  

دامپزشکان سراسر کشور در مصاحبه‌هایی با خبرنگار خبرگزاری فارس از مشکلاتی که این سازمان با آن دست و پنجه نرم می‌کند گفته‌اند که بخشی از این گفت‌وگوها به شرح زیر است:


فلسفه دامپزشکی بهداشت جمعیت دامی است،فدای تولید نشود

عباس از دامپزشکان فعال در حوزه دامپزشکی کشور با تاکید بر اینکه قرار گرفتن دامپزشکی در زیر مجموعه جهاد یکی از مصادیق فدا نمودن کیفیت به خاطر کمیت می‌باشد، گفت: دامپزشکی مجموعه‌ای است که فلسفه وجود آن حراست از بهداشت جمعیت دامی و به تبع آن جلوگیری از سرایت بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است و قرار گرفتن به عنوان مجموعه‌ای تحت امر جهاد باعث می‌شود که بهداشت و کیفیت فدای تولید شود زیرا جهاد فقط متولی تولید است و با تولید بیشتر یعنی رسالتشان به پایان می‌رسد.

 

وی افزود: حالا اگر این تولید گوشتی بی‌کیفیت باشد که از خارج از کشور وارد و بدون نظارت بهداشتی باشد(فرایند ساری در حال که قبلاً اینگونه نبوده است)یا مرغی باشد آلوده به نظر جهاد گوشت مورد نیاز مردم تامین شده است زیرا عواقب مصرف آن به جهاد بر نمی‌گردد و بیماری‌های ناشی از آن را شبکه بهداشت باید درمان نماید حال اگر دامپزشکی در مجموعه بهداشت و پزشکی قرار گیرد یک مجموعه واحد بهداشتی می‌شود که موازی کاری نشده و از ارائه فرآورده آلوده نیز جلوگیری بیشتری خواهد کرد زیرا عوارض مصرف فرآورده آلوده را نیز باید یک دستگاه پاسخگو باشد.

نمونه‌گیری از شغال مشکوک به هاری

حوزه فعالیت دامپزشکی گسترده و تنها بهداشت و سلامت دام نیست

 ابراهیم هم با اشاره به اینکه هر روز دامنه کار دامپزشکی در تمام رده‌ها در حال افزایش است گفت: ما کارهایی انجام می‌دهیم که در حوزه بهداشت و سلامت دام نیست و بیشتر بحث آمار برای اداره جهاد شهرستان است. نمونه‌اش به شبکه ما گفته شده در بحث نهاده‌ها وارد در حالیکه این حوزه کاری جهاداست. یا زمانی‌که ملخ به مزارع استان ما حمله می کند به بهانه مبارزه با ملخ از نیروها و خودروهای شبکه ما استفاده می‌شود. این در حالی است که خود شبکه دامپزشکی برای واکسیناسیون و مبارزه با بیماری بهشون نیاز دارد.

گازگرفتگی سگ

اعتبارات خرید واکسن کاهش چشمگیر داشته‌است

حسین هم با گلایه از جدا نشدن دامپزشکی و چهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: واقعا چه سنخیتی بین دامپزشکی و جهاد کشاورزی وجود دارد، دو مقوله متفاوت در یک مجموعه، در کجای دنیا دامپزشکی با کشاورزی زیر مجموعه یک وزارتخانه است.


وی افزود: در ایران دامپزشکی زیر مجموعه وزارتخانه‌ای است که از جنس آنها نیست لذا قطعا واگرایی وجود دارد در صورت وجود همگرایی باعث رشد و تعالی یک مجموعه خدمات رسان می‌شود که از نتایج گران‌بهای آن تعالی بهداشت و اقتصاد جامعه است، در این سال‌هابا توجه به اینکه جهاد کشاورزی باعث کاهش اعتبارات دامپزشکی شده است و دائما در کشمکش هضم دامپزشکی در جهاد کشاورزی است از این رو با پیگیری این سیاست امسال دامپزشکی با کاهش چشمگیر اعتبارات خرید واکسن که از مولفه‌های اصلی پیشگیری از بیماری‌های دامی روبه رو شده است که ضرر اصلی آن را دامداران کشیده‌اند و فحش و ناسزا هم به دامپزشکی دادند، در حالی که مشکل اصلی جای دیگر بود از طرفی وزارت جهاد کشاورزی با عزل و نصب مدیران رده بالای دامپزشکی و جایگزینی آنها با مهره‌های وابسته به خود باعث فنای دامپزشکی شده است.

تب مالت شایع در دامپزشکان


دامپزشکان سربازان عرصه سلامت جامعه‌اند

این کارشناس دامپزشکی تاکید کرد: ‌این موضوع باعث دلسردی سربازان گمنام عرصه سلامت جامعه‌ که در خط مقدم با مبارزه با بیماری‌های واگیر دامی و مشترک بین انسان دام قرار دارند، شده است و مطمئنا دلسردی این نیروها باعث خسارات و صدمات جبران ناپذیر به جامعه هدف نظیر شیوع بیماری واگیر نظیر آبله و ... و بیماری‌های مشترک بین انسان دام نظیر تب کریمه گنکو ، هاری و تب مالت و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و ...خواهد شد.

تصادفات در ماموریت‌های دامپزشکان


دامپزشکان از بیماری‌های مشترک بین انسام و دام در امان نیستند

علی نیز با برشمردن تعدادی از مشکلات دامپزشکی گفت: در قدم اول معرفی جایگاه دامپزشکی در جامعه لازم است ،به نوعی که همه از بیدار بودن پلیس در شب‌ها صحبت می‌کنند ولی کسی نمی‌داند که دامپزشکان و کارشناسان دامپزشکی شب‌ها تا صبح در کشتارگاه‌های طیور و یا پست‌های قرنطینه جاده‌ای بیدارند و مشغول انجام وظیفه هستند. 

- آیا کسی می‌داند که بیش از ۸۲۰ نوع بیماری مشترک بین انسان و دام داریم که متاسفانه بیش از 25 درصد پرسنل صحرایی دامپزشکی به این بیماری‌ها نظیر تب مالت، سل، بیماری‌های انگلی و پوستی و ... دچار شده‌اند و تعدادی از این بیماری‌ها مانند تب مالت تا آخر عمر همراهشان است.

-آیا کسی می‌داند که بیش از ۲۰ درصد پرسنل دامپزشکی دچار آسیب‌های اسکلتی نظیر شکستن استخوان، فک، جابجایی مهره کمر (تماما به علت افتادن حیوان روی بدن و یا حمله حیوان به کارکنان دامپزشکی)حین کار شده‌اند.

-آیا کسی می‌داند وقتی که نیروهای نظارتی به مراکز عرضه مانند قصابی‌ها، کشتارگاه‌ها و ... مراجعه می‌کنند در بسیاری از موارد با تهدید چاقو و ضرب و جرح مواجه هستند. (من خودم از قصاب هم کتک خوردم و هم موبایلم شکسته و هم تهدید به مرگ شدم )

-آیا کسی می‌داند وقتی که آنفلوانزا از طیور می‌آید این پرسنل دامپزشکی هستند که در خط مقدم شروع به معدوم سازی طیور تلف شده، ضدعفونی و سایر اقدامات نظارتی می‌کنند و در طول دوره بیماری فقط پرسنل دامپزشکی درگیر هستند اما تبلیغاتش برای وزارت بهداشت است و اسمی از دامپزشکی برده نمی‌شود.(این مورد من خودم درگیر بوده‌ام)

-آیا می‌دانید که سوغات روزانه پرسنل صحرایی دامپزشکی برای خانواده هایشان کک و کنه و بوی تعفن دامداری است به نوعی که افرادی که با اتوبوس و تاکسی به محل کارشان رفت و آمد می‌کنند در مسیر برگشت رویشان نمی‌شود سوار تاکسی شوند؟

-آیا می‌دانید تمام پرسنل دامپزشکی در تمام ایام تعطیلی نوروز ، محرم و صفر هیچ تعطیلی ندارند و باید برای نظارت‌های بهداشتی در کشتارگاه‌ها و سطح شهر سرکار باشند؟

-آیا می‌دانید اکثر پرسنل دامپزشکی حداقل ۱۰ سال اول خدمتشان مانند نیروی انتظامی باید دور از شهر خودشان و نقاط مرزی و شهرستان‌های محروم خدمت کند؟ (من خودم بعد از ۲۰ سال توانستم به شهرم انتقالی بگیرم)

-آیا می‌دانید تا حالا چند نفر از پرسنل دامپزشکی دچار گاز گرفتگی سگ شده‌اند و با خطر هاری مواجه شده‌اند؟

-با این همه اوصاف که هنوز بسیاری از آن‌ها به دلیل طولانی شدن مطلب بیان نشده است مزایا و حقوق دامپزشکی کمترین است و هنوز حق تسری اجرا نمی‌شود و در سیطره جهاد کشاورزی حقوقش پایمال می‌شود؟

بیماری مشترک بین انسان و دام


محمد هم با این درخواست که سازمان دامپزشکی کشور باید مستقل و زیر نظر مستقیم ریاست جمهوری فعالیت نماید، تصریح کرد: با توجه به نقش مهم دامپزشکی و اقدامات مهم آن در رشد و شکوفایی صنعت دامپروری از طریق کنترل بیماری‌های دامی و نظر به اهمیت فعالیت‌های بهداشتی و نظارتی دامپزشکی، در تولید و عرضه فرآورده‌های خام دامی سالم و پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، توانمندی بیشتر این سازمان باعث پیشرفت بیشتر تولیدات دامی در راستای جهش تولید گردیده و به دلایل ذیل می‌بایست به صورت مستقل عمل نموده و از مجموعه وزارت جهاد کشاورزی خارج شود.

بیماری‌های قارچی از دام


مجلس به درخواست دامپزشکان ورود کند

وی خواستار ورود مجلس شورای اسلامی به درخواست‌های دامپزشکان شد و گفت: از خبرگزاری محترم فارس خواهشمندیم خواسته کلیه پرسنل سازمان دامپزشکی را از طریق مجلس شورای اسلامی پیگیری نماید: 
۱-نیروهای سازمان دامپزشکی کشور اکثرا دارای مدارک  دکتری تخصصی، دکتری حرفه‌ای، فوق لیسانس، لیسانس و فوق‌دیپلم می‌باشند و توانایی اتخاذ بهترین تصمیم‌ها برای پیشبرد بهتر فعالیت‌های این سازمان را دارند و  فعالیت ایشان زیرنظر مدیریت وزارت جهاد کشاورزی با مدارک دانشگاهی پائین‌تر، باعث محدودیت این سازمان و مانع  پیشرفت‌های بیشتر و آسیب به صنعت دامپروری می‌شود. 

واکسیناسیون در هوای آلوده مرغداری


قانون سختی‌‌کار و تناسب‌سازی حقوق دامپزشکان لحاظ شود
۲-سختی کار نیروهای دامپزشکی (کار در سخت‌ترین شرایط آب و هوایی، مواجهه با بیماری‌های مشترک، آسیب‌های فیزیکی ناشی ازحمله حیوانات، آسیب‌های روحی ناشی از درگیری با متخلفین در عرضه‌کنندگان فرآورده‌های خام دامی و ...) و قابل درک نبودن آن توسط وزارت جهاد کشاورزی که شرایط کاری به مراتب راحت‌تری دارند. 
۳-اختلاف معنی‌دار امکانات رفاهی و اداری دامپزشکی با ادارات وزارت جهاد کشاورزی به دلیل عدم در نظر گرفتن عدالت  در توزیع امکانات بین ادارات جهاد کشاورزی و شبکه‌های دامپزشکی (وضعیت ادارات از سازمان دامپزشکی تا شبکه‌های دامپزشکی با ادارات جهاد مقایسه شود)؛  
۴-عدم تامین واکسن‌های دامی به میزان کافی به دلیل نبود اعتبارات کافی در سازمان دامپزشکی کشور و خسارات وارده به صنعت دامپروری؛ 
۵-عدم تناسب حقوق پرسنل دامپزشکی با سختی کار ایشان که دلیل اصلی آن مانع بودن وزارت جهاد کشاورزی در اجرای کامل قانون تسری فوق‌العاده خاص کارکنان دامپزشکی مصوب ۱۳۹۱ می‌باشد.( عدم درک سختی کار دامپزشکی توسط وزارت جهاد کشاورزی)

مصدومیت دامپزشک از کاومیش


دامپزشکان بعد از 20 سال هنوز هم پیمانی‌اند

حسینعلی با درخواست استقلال دامپزشکی از جهادکشاورزی و علل جداشدن آن نیز گفت: جهاد‌ نهادیست که با خاک،گیاه و تولید نهاده‌های دامی سرو کار دارد ولی دامپزشکی نهادیست که کنترل و بهداشت  دام و سلامت انسان را نظارت می‌کند  به چهار علت باید این امر انجام شود:

۱.بحث بیماری؛دامپزشکی کار کنترل، نظارت بر تولید فرآورده‌های خام دامی و در حوضه‌های دامپروری، پرورش طیور،صنایع بسته بندی،کشتارگاه‌ها و طیور.
۲. بحث اعتبارات؛ در صورت بیماری‌های دامی و طیور پیش مرگ کارمندان دامپزشکی هستند اما پول به کام بزرگان.
۳.بحث جذب نیرو؛ سازمان برای جذب نیرو از جهاد اجازه می‌گیرد و گزینش پرسنل دامپزشکی از پائین‌ترین رده تا رئیس سازمان بر عهده جهاد است نیروی جهاد ۵ساله رسمی می‌شود ولی نیروی دامپزشکی بالای ۲۰سال هنوز پیمانی است.
۴.بحث مدیریت؛ از رئیس اداره تا مدیر کل و رئیس سازمان توسط جهاد کشاورزی انتصاب می‌شود.
حال قضاوت با شماست این چه سازمان مستقلی است!

واکسیناسیون دام با کمبود تجهیزات


نظارت دامپزشکی بر واردات گوشت‌های وارداتی حذف شده است

محمود هم با اشاره به این‌که سازمان دامپزشکی کشور بهداشت مواد غذایی و بهداشت عمومی جامعه را هدف خود قرار داده است گفت: اهداف جهاد کشاورزی که افزایش بهره‌وری و تولیدات است که با هدف سازمان دامپزشکی همسو نیست  و این وزارت دست سازمان دامپزشکی را در راستای تحقق اهداف خود بسته و بدون داشتن تخصص و تجربه لازم اهداف تولیدی خود را بر اهداف بهداشتی سازمان دامپزشکی دیکته می‌کند و در بسیاری از موارد حتی بودجه و اعتبار کافی را جهت خرید تجهیزات و رسیدگی به امور بهداشتی در اختیار سازمان دامپزشکی قرار نمی‌دهد. لذا می‌توان گفت بسیاری از پرسنل سازمان دامپزشکی کشور تقاضای جابجایی این سازمان به وزارت بهداشت و یا تشکیل یک سازمان مستقل را دارند. 

این پزشک حوزه دام افزود: به عنوان مثال در زمینه واردات گوشت از برزیل و سایر کشورها وزارت جهاد کشاورزی به بهانه پایین آوردن قیمت نهایی گوشت وارداتی نظارت‌های بهداشتی را که در کشور مبدا بر روی مراحل قبل و بعد از کشتار توسط متخصصین دامپزشک ایرانی مامور انجام می‌شد لغو کرده و در نتیجه گوشت با تاریخچه بهداشتی نامعلوم صرفا به دلیل پایین آوردن قیمت وارد کشور می‌شود که به عنوان یک خطر بالقوه می‌تواند تبعات بهداشتی خطرناکی را برای مصرف کنندگان در بر داشته باشد.

واکسیناسیون دام


ابراهیم از ناظران سازمان دامپزشکی کشور هم در مورد نقش نظارتی این سازمان گفت: در ماموریتی که به عنوان ناظر بهداشتی به کشور روسیه داشتم  نظارتی وجود نداشت من به خاطر سن نامناسب دام‌ها  و چربی‌دار بودنشان  چند بار خط کشتار را تعطیل کردم. آنها جلوی من دکتر دامپزشک می‌خواستند تقلب کنند حالا خودتان قضاوت کنید حالا که ناظر بهداشتی نیست چه گوشت‌هایی را به ما می‌دهند.

بودجه دامپزشکی در اختیار زیرمجموعه‌های وزارت جهاد کشاورزی است

سیدسعید با اشاره به اینکه دامپزشکی هیچ سنخیتی با جهاد کشاورزی ندارد، تصریح کرد: بدلیل اینکه این نهاد یک نهاد بهداشتی است و در کنارش دستی در پرورش و تولید دارد تمام رده‌های کاردانی و کارشناسی و دکتری در هر زمینه بهداشت وپرورش زیر مجموعه دامپزشکی هستند و این  در تمام دنیا مرسوم است، لذا لزوم جدایی دامپزشکی باید درسر لوحه امور قرار گیرد، حاصل این اتصال که سال‌های سال است بر شانه‌های دامپزشکی سنگینی می‌کند باعث شده است که بودجه اصلی دامپزشکی در اختیار نهادهای زیر مجموعه این وزارت خانه قرار گیرد همچنین باعث شده در هر زمینه‌ای دچار کمبود شود.

واکسیناسیون دام در گرد و غبار


تجهیزات دامپزشکی کهنه و مستعمل است

وی در ادامه گفت: بحث اجرایی نشدن تسری فوق العاده خاص کارکنان سازمان دامپزشکی مصوب 91 مجلس اسلامی به دلیل عدم موافقت با افزایش تعرفه‌ها توسط جهاد به کنار، همچنین موجب شده دامپزشکی نتواند به اهداف سازمانی خود جامعه عمل بپوشاند. فی‌المثل کمبود واکسن که این روزها شاهد آن هستیم و تجهیزات موجود دامپزشکی که کهنه و مستعمل می‌باشند و امکان ارتقاء علمی دامپزشکان به حداقل رسیده، بهداشت جامعه دچار ابهام شده است

بودجه دامپزشکی کامل و مستقل شود

این دامپزشک کشور افزود: نظارت بر فرآورده‌های تولیدی وارداتی در سایر کشورها مثل برزیل حذف شده، بحث تحقیقات و نوآوری که بعلت کمبود بودجه در دامپزشکی توسط کارکنان دامپزشکی بویژه دامپزشکان مقدور نمی‌باشد و در بحث آموزش هم همینطور  در هر صورت برای ایجاد تحول بهداشتی در سطح جامعه و حفظ سرمایه ملی دام، طیور، آبزیان و زنبورعسل و..... نیاز به استقلال کامل دامپزشکی کاملا محسوس می‌باشد. در هربعدی از فعالیت‌های دامپزشکی، نیاز به تامین بودجه کامل و مستقل برای این سازمان تخصصی است در تمام دنیا استقلال دامپزشکی موجب شکوفایی  بهداشت، صنعت دام و طیورو... شده است.

عفونت پا به علت حمله گاو و تزریق واکسن به پای واکسیناتور

تعرفه‌های دامپزشکی به روز نیست

احمد هم با اشاره به سوژه قانون تسری فوق‌العاده خاص که در فارس من ثبت شده است گفت: از ابتدای تصویب قانون تسری فوق العاده خاص سازمان دامپزشکی و سازمان زندان‌ها مصوب 91 که کمپنی هم با همین نام در خبرگزاری فارس تشکیل شده‌است، وزارت جهاد کشاورزی از همان ابتدای تصویب قانون با افزایش تعرفه‌های دامپزشکی مربوط به درآمدهای ماده ۱۴ که تنها منبع تامین درآمد تسری توسط مجلس بود مخالفت ورزید، به طوری که تعرفه‌ها مربوط به ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته است و موجبات عدم اجرایی شدن کامل این قانون را فراهم آورده است همکار من با مدرک دکتری ، دارای دریافتی سه و نیم میلیون و سایر همکاران هم وضعیتی مشابه یا بدتر از ایشان دارند.

سازمان زندان ها با حمایت مجلس در چند روز اخیر موفق به اجرایی نمودن تسری با ضرایب مشخص در احکام کارگزینی گردید در صورتی که دامپزشکی با شرایط فعلی تا کنون موفق به ورود این فوق العاده به احکام کارگزینی نشده‌است ، با این وضعیت دیگر انگیزه‌ای برای پرسنل دامپزشکی باقی نمانده است و باید این سوال را پرسید که چه کسی حامی حقوق پرسنل زحمتکش و گمنام دامپزشکی است؟

ریه یک دامپزشک مبتلا به سل

منازل سازمانی وزارت جهاد به دامپزشکان هم تعلق گیرد

سعید از کارمندان این سازمان در یکی از شهرستان های کشور گفت: در شهرستانی که من کار می کنم جهاد کشاورزی دارای ۱۱ منزل مسکونی است، ساکنین این منازل اشخاصی هستند که بعضا مالک دو تا سه منزل مسکونی بوده و این منازل را اجاره داده و در منازل سازمانی جهاد سکونت می‌نمایند در حالیکه دامپزشکی دارای دو منزل مسکونی بوده یکی برای رئیس و دیگری برای سرایدار، اداره ما چندین مرتبه با جهاد مکاتبه کرده تا یکی از این منازل را برای همکار دامپزشکی که فاقد منزل است و ماهیانه کمتر از 3 میلیون توام دریافتی دارد تحویل نماید اما جهاد حاضر به تحویل منزل نشده‌است.

تیراندازی متخلفان ذبح دام غیر بهداشتی به خودرو دامپزشکان

دامپزشکی توان تهیه خودروهای صحراگرد و کوهستانگرد را ندارد

محمود با انتقاد از امکانات و تجهیزات فرسوده ای که در اختیار سازمان قرار گزفته اظهار داشت: خودروهای جهاد اکثرا دوکابینه بوده و خودروهای دامپزشکی تک کابین و فرسوده که با توجه به نوع ماموریت‌ها می بایست برعکس باشد اما دامپزشکی به دلیل عدم تخصیص اعتبارات لازم، توان  تهیه خودروهای صحراگرد و کوهستانگرد را ندارد.

بودجه آموزش دامپزشکی صرف خود سازمان نمی‌شود

علی‌اصغر با انتقاد از نبود آموزش در حوزه دامپزشکی تصریح کرد: دریافت بودجه‌هایی به اسم دامپزشکی مثل بودجه آموزش، هیچکدام صرف آن نمی‌شود، امکانات آموزشی جهاد هم با دامپزشکی مقایسه شود، سالن کنفرانس ادارات جهاد  در هر شهرستان، دارا بودن دستگاه های ویدیو کنفرانس و ... و محرومیت دامپزشکی که می‌بایست دامداران را در جهت تولید و رشد دامپروری به صورت صنعتی و استاندارد با پیشگیری از انواع بیماری‌های دامی  و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام آشنا نماید.

لگد دام به هنگام واکسیناسیون

ادارات سازمان دامپزشکی نیاز به بازسازی دارد

سامان هم با اشاره به به اینکه ادارات سازمان دامپزشکی نیاز به بازسازی دارند، گفت: مقایسه ادارات جهادکشاورزی با دامپزشکی از نظر امکانات، اداره ما به علت بارندگی از نواحی مختلف در سقف دچار نم‌زدگی شده و هنوز بعد از سه سال ظاهرش به همان شکل باقی مانده‌است، محیط داخلی اداره هیچ‌گونه عایق‌بندی مناسبی جهت جلوگیری از پرت دمایی ندارد، به طوری که از درب و پنجره‌ها سرما به داخل نفوذ کرده و دامدار نیز همیشه درب ورودی ساختمان را باز گذاشته و سر سالنی جهت جلوگیری از ورود سرما پیش‌بینی نشده‌است. همه این موارد رو با ساختمان‌های جهاد مقایسه کنید.

شرکت‌ها در هر قرارداد واردات گوشت بیش از 4 میلیارد سود می‌برند

سیدمهدی با انتقاد به عدم سنخیت مدارک تحصیلی در وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: علت اصلی لزوم استقلال دامپزشکی نوع مدارک تحصیلی  وزارت جهاد کشاورزی ( باغبانی ، کشاورزی ) و حاکمیت این وزارتخانه بر دامپزشکی، که هیچ ارتباطی با تخصص و رسالت دامپزشکی که کنترل بهداشت مواد غذایی  و مبارزه با بیماری‌های دامی می باشد را نداشته و به هیچ وجه صلاحیت اظهار نظر در حیطه وظایف دامپزشکی را ندارد. نمونه اقدامات اشتباه جهاد لغو اعزام دامپزشکان به خارج از کشور با بهانه ایجاد هزینه برای وارد کنندگان گوشت که هیچ معلوم نیست در پشت پرده چه خبرهایی بوده‌است، شرکت‌ها در هر قرارداد واردات با برزیل بیش از ۴ میلیارد سود می‌کردند از این مبلغ فقط ۲۰ تا ۲۵ میلیون سهم دامپزشک بود، خودتان تجزیه و تحلیل کنید، مبلغ ماموریت دامپزشک در مقایسه با سود شرکت را.

سیاه‌زخم بیماری مشترک انسان و دام 

دامپزشکان بر ذبح و بهداشت دام‌های وارداتی نظارت کنند

وی افزود: پافشاری و قدرتی که آنها داشتند موفق به لغو اعزام دامپزشکان شدند. در تجربه‌ای که بنده در یکی از کشتارگاه‌‌های برزیلی داشتم کشتارگاه قصد وارد کردن گوشت‌های حرام برزیلی در بسته‌بندی های ایران را داشت که با نظارت و مقاومت اینجانب از این تخلف جلوگیری گردید. در حال حاضر که گوشت بدون نظارت دامپزشکان به کشور وارد می گردد چه کسی بر بهداشت و حلال بودن این گوشت‌ها نظارت می‌کند. با توجه به بزرگ بودن کشتارگاه‌های برزیلی می‌بایست دو نفر، یک نفر دامپزشک و یک نفر از سایر رده‌های دامپزشکی به عنوان دستیار به آن کشور اعزام می‌گردید. که متاسفانه اعزام‌ها حذف و تنها یه نفر روحانی جهت کنترل ذبح شرعی اعزام می‌گردد که ایشان هم مطمئنا با توجه به وسعت کشتارگاه و فاصله زیاد واحدهای قطعه‌بندی و کشتار امکان نظارت بر حلال بودن محصول را نخواهند داشت با خالی بودن جای دامپزشکان وضعیت بهداشت محصولات وارداتی هم نامشخص می‌باشد.

ماموریت دامپزشکان در بدی آب و هوا

 

اعتبارات سازمان دامپزشکی شفاف‌سازی شود

علی با انتقاد از عدم تعلق امکانات این وزارت‌خانه به طور همسان اگه وزارت جهاد کشاورزی متعلق به کارکنان جهاد و دامپزشکی به صورت مشترک هست چرا باید در امکانات جهاد و دامپزشکی این همه تفاوت وجود داشته باشد. آیا تا بحال بررسی شده که وزارت جهاد کشاورزی چه میزان اعتبار به اسم دامپزشکی دریافت نموده و همچنین از دامپزشکی تحقیق شود که آیا این اعتبارات تاکنون در راه اهداف دامپزشکی هزینه گردیده است.


سیدمهدی هم با اذعان این مطلب که دامپزشکی به دلیل وابستگی به وزارت جهاد کشاورزی توانایی تامین اعتبار کافی برای تهیه واکسن‌های دامی را نداشته‌است گفت: در چند سال گذشته دامداران با کمبود شدید واکسن‌های آبله مواجه شده‌اند و تعداد زیادی از دام‌های ایشان به علت درگیری با بیماری آبله تلف شده‌اند، با بررسی شرایط ناراحت کننده فعلی  از دامداران، واقعیت موارد مورد اشاره محرز خواهد شد، با توجه به کمبود واکسن‌های دامی، دامدار دامپزشکی را مقصر دانسته و حتی با عصبانیت، پرسنل زحمتکش و دامپزشکی را مورد فحاشی و توهین قرار می‌دهند، در صورتیکه مشکل را در جای دیگری می بایست جستجو نمود. اگر دولت و مجلس فکری به حال استقلال دامپزشکی از وزارت جهاد کشاورزی نکنند در سال های آینده شاهد وارد آمدن ضربات شدیدتری به صنعت دامپروری خواهیم بود.تامین اعتبار برای واکسن دغدغه دامپزشکان است

نظارت بر کشتارگاه‌ها به صورت شبانه‌روزی

 

امیر هم در پایان خواستار پاسخگویی مسئولان به این سوالات شد؛

1- سازمان دامپزشکی زیر مجموعه وزارت جهادکشاورزی است، آیا تا بحال وزرای قبلی و حال بازدیدی از ادارات دامپزشکی زیر مجموعه خود داشته اند؟

2- آیا از وضعیت تجهیزات دامپزشکی باخبرند؟

3- آیا از وضعیت نامناسب حقوق پرسنل دامپزشکی با خبرند ؟

4- آیا از رفاه نامناسب پرسنل دامپزشکی باخبرند؟

و آیا از نزدیک از سختی کار پرسنل دامپزشکی بازدید داشته اند تا بهتر آن را درک و مورد رسیدگی قرار دهند؟

اگر مدعی همه اینها هستند پس می‌بایست مستنداتی ارائه دهند که تایید کننده اهمیت و توجه ایشان بر این سازمان مورد ظلم قرار گرفته باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول