اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

ایده‌های مربیان تربیتی در روزهای کرونایی/ از جشنواره هفت‌خوان تا آیه‌های زندگانی

مربیان تربیتی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، طرح‌های خود را در روزهای کرونایی ارائه دادند. این برنامه با عنوان اولین فراخوان فعالیت های فرهنگی مربی محورِ مدرسه ایده های نوی دانش‌آموزی ایدنو برگزار شد.

ایده‌های مربیان تربیتی در روزهای کرونایی/ از جشنواره هفت‌خوان تا آیه‌های زندگانی

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: کرونا در کنار تمام اتفاقات بدی که داشت، موجب شد سعی کنیم در این شرایط خلاقانه فکر کنیم و اتفاقات خوبی را هم رقم بزنیم. اینکه چگونه می‌شود در شرایط کرونایی به فعالیت‌های آموزشی و پرورشی پرداخت، نکته‌ای بود که در این مدت، فکرها شده است. اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان هم به همین بهانه تصمیم گرفت تا دست به کار شود و از مربیان اتحادیه خواست که ایده‌های خودشان را بیان کنند.

این شد که اولین فراخوان فعالیت های فرهنگی مربی محورِ مدرسه ایده های نوی دانش آموزی ایدنو شکل گرفت. 25 اثر به این دبیرخانه ارسال شد که 15 طرح به مرحله داوری راه پیدا کرد. آثار ارسالی از استان یزد، بوشهر، لرستان، فارس، کرمان، خوزستان، مرکزی، کرمانشاه، همدان و خراسان شمالی بودند و البته بیشترین آثار از استان‌های یزد، بوشهر، لرستان و فارس بود.

داوری این آثار بر عهده مریم فرشادفر، مجید مجیدی و محمد جعفری بود؛ ما به سراغ آثار و داوری رفتیم تا ببینیم که مربیان چه ایده‌های نویی را پیشنهاد کردند. داوران در ساختمان اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان حضور داشتند و مربیان به صورت مجازی به معرفی کار خود می‌پرداختند.

* ماجرای تجلیل از نوجوانان مسجدی تا روایت جوان

اولین نفر محمدرضا حاجی‌محمدی از استان بوشهر است که 4 ایده را مطرح می‌کند؛ یکی از ایده‌ها، طرح جلسات مطالعاتی است که به صورت مستمر، تعاملی و عمیق چند سالیست که برگزار می‌شود.

وی با اشاره به طرح دومش با «تجلیل از نوجوانان مسجدی»، گفت: ما سه «م» شامل مسجد، مدرسه و محله داریم و فکر کردیم که از بچه‌هایی که در مسجد فعالیت می‌کنند با حضور مسؤولان ارشد استانی تجلیل کنیم.

حاجی‌محمدی درباره طرح سومش با عنوان «بازدیدهای نظامی»، افزود: احساس عزت، افتخار و سربلندی، نکته‌ای است که با دیدن دستاوردهای کشور توسط دانش‌آموزان حاصل می‌شود و بازدید دانش‌آموزان بسیار نتایج خوبی داشته است.

وی با اشاره به طرح چهارمش درباره «آشنایی دانش‌آموزان با سیاست خارجی»، اظهار کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب آمده است «تحلیل سیاسی و فهم مسائل بین‌المللی در موضوعاتی همچون جنایات غرب بخصوص آمریکا، مسأله‌ فلسطین و ظلم تاریخی به ملّت آن، مسأله‌ جنگ‌افروزی‌ها و رذالت‌ها و دخالت‌های قدرت‌های قلدر در امور ملّت‌ها و امثال آن را از انحصار طبقه‌ محدود و عزلت‌‌گزیده‌ای به نام روشنفکر، بیرون آورد؛ این‌گونه، روشنفکری میان عموم مردم در همه‌ کشور و همه‌ ساحت‌های زندگی جاری شد و مسائلی از این دست حتّی برای نوجوانان و نونهالان، روشن و قابل فهم گشت». به همین دلیل ما این موضوع را مطرح کردیم.

فاطمه کریمی قلندر از لرستان درباره طرح «روایت جوان» گفت: در این طرح تصمیم گرفتیم در فضای مجازی حضور داشته باشیم ولی از ارسال ویدئوهای کلیشه‌ای پرهیز کنیم و در این راستا تلاش کردیم از دانش‌آموزان اتحادیه استفاده کنیم. یعنی دانش‌آموزان روی موضوع مورد نظر تحقیق کنند و ما آن را در قالب دیالوگ به صورت کلیپ ارائه می‌کنیم.

وی ادامه داد: این کار را دانش‌آموزان ارائه می‌کنند و مجری‌گری با خودشان است. دانش‌آموزانی هم که کلیپ‌ها را می‌بینند انگیزه می‌گیرند چون دوستانشان در این کلیپ ارائه برنامه می‌کنند.

*تفکر دانش‌آموزان در آیه‌های قرآن

یونس مردانی از استان لرستان درباره طرح «آیه‌های زندگانی»، گفت: در آیه‌های زیادی از قرآن، خداوند سفارش به تفکر و تدبر می‌کند؛ در همین راستا کاربرگ‌هایی را به عنوان آیه‌های زندگانی درست کردیم و هر هفته یک آیه را متناسب با احوالات نوجوان و جوان انتخاب می‌کردیم و از دانش‌آموزان می‌خواستیم درباره آیه تفکر کنند که چگونه می‌توانند این آیه را در زندگی خود پیاده کنند.

وی با بیان اینکه ایده‌های برتر را داوری می‌کردیم و به آنها می‌پرداختیم و معرفی می‌کردیم، ادامه داد: در مرحله اول 40 آیه را در نظر گرفتیم و به ایده های برتر جایزه می‌دادیم تا انگیزه برای حضور بیشتر شود.

الهام مومنی از استان لرستان درباره طرح «نمایشگاه مرکزی مدرسه انقلاب» اظهار کرد: در این طرح از ظرفیت تمام مدارس استفاده می‌کنیم و در این حالت، کیفیت کار نیز به دلیل حضور تعداد بیشتری از علاقه‌مندان افزایش می‌یابد.

خانم مسرور از استان فارس درباره طرح «ریحانه‌ها» گفت: در این طرح، حفظ قرآن است. همچنین یک طرح دیگر بنده نیز موشک‌های کاغذی است که به همراه این طرح ارسال کردم ولی یک طرح کاملا جداست و تهیه موشک‌های کاغذی توسط دانش‌آموزان است.

فرشته بخشی از استان فارس درباره طرح «دوره‌های آموزشی و تشکیلاتی» اظهار کرد: با توجه به نظرسنجی درباره آموزش‌هایی که دانش‌آموزان نیاز دارند، باید بررسی می‌کردیم که این آموزش‌ها مثمرثمر است یا خیر؟ این طرح را هر هفته سر ساعت و یک روز مشخص اجرا کردیم و با توجه به نیاز دانش‌آموزان به صورت مجازی آموزش می‌دادیم و تا کنون 50 هفته آموزش برگزار شده است.

وی افزود: این طرح مستمر است و شامل همه آموزش‌هایی که دانش‌آموزان نیاز دارند، می‌شود.

* از ایدنو تا ترویج فرهنگ کتابخوانی

خانم حاج‌علی خانی از استان مرکزی درباره طرح «ایدنو» گفت: با توجه به سرفصل‌های تربیتی که در خیمه‌ها و قرارگاه ارائه می‌دهیم و قرار است تک بعدی پیش نرویم، در هر جلسه یک فیلم کوتاه معمولا از جشنواره عمار متناسب با موضوع انتخاب می‌کنیم و مربی در پایان فیلم با طرح یک سؤال، چالشی را ایجاد می‌کند.

امید ایزانلو خراسان شمالی درباره طرح «قرآن جذب نیرو از کلاس ششم برای ورود به متوسطه»  اظهار کرد: در این طرح از بین دانش‌آموزان مستعد پایه ششم که می‌خواهند به کلاس هفتم بروند، ثبت نام کردیم و سه مرحله کلاس حفظ، تجوید و قرائت برگزار کردیم و از اساتید برجسته استان برای آموزش قرآن بهره بردیم.

وی افزود: در این طرح، اوقات فراغت دانش‌آموزان را مدیریت کردیم و همچنین دانش‌آموزان با اتحادیه آشنا شدند. ضمن اینکه دانش‌آموزان مستعد قرآنی شناسایی شدند.

خانم جعفری از استان فارس درباره طرح «ترویج فرهنگ کتابخوانی» گفت: با توجه به اینکه برخی خود را همه چیزدادن می‌دانند و سرگرم فضای مجازی هستند، تصمیم گرفتیم این طرح را اجرا کنیم.

وی ادامه داد: گروهی را تشکیل دادیم و از این طریق معرفی کتاب می‌کردیم و مسابقه می‌گذاشتیم و حتی اگر افراد در تهیه کتاب مشکل داشتند از طریق خیرین برای آنها کتاب تهیه می‌کردیم.

آرزو امامی از استان کرمانشاه درباره طرح «کلام یار»، اظهار کرد: در این طرح به بررسی و آشنا ساختن دانش‌آموزان با بیانیه گام دوم انقلاب می‌پردازیم. ضمن اینکه در این طرح بحث و گفت‌وگو درباره موضوعات مدنظر است.

* باشگاه کتاب‌ خوارا

مصطفی نوری محب از استان همدان درباره طرح «باشگاه کتاب‌ خوارا» اظهار کرد: وقتی جشنواره ستارگان را راه‌اندازی کردیم، به دنبال اجرای طرح‌های جذاب بودیم که یکی از آنها طرح باشگاه دانش‌آموزان کتاب خوارا بود؛ در این طرح فراخوان دادیم که هرکس بهترین کتابی را که خوانده، معرفی کند و علت جذابیت آن را بگوید.

وی ادامه داد: برای همه دانش‌آموزان کارنامه ایجاد کردیم و امتیاز می‌دادیم و در این طرح کتاب های متعددی مطرح شده است.

محمد حسین وحیدی از لرستان درباره طرح «جشنواره دانش‌آموزی هفت خوان» گفت: در این طرح دانش‌آموزان در گروه سه تا 5 نفره ثبت نام‌ می‌کردند و یک مربی برایشان تعیین می‌شد و به صورت مجازی فعالیت می‌کردند و یک رقابت 7 مرحله‌ای آغاز می‌شد.

وی ادامه داد: ابتدا یک فیلم آموزشی را بارگذاری می‌کردیم و آنها نکات تربیتی را یادداشت می‌کردند و زیرنظر مربی مباحثه می‌کردند. بعد یک تکلیف را به دانش‌آموز می‌دادیم مثلا درست کردن نشریه دیواری بود که به دبیرخانه ارسال می‌کردند و این خوان اول بود. این اقدام، یک فضای رقابتی بین دانش‌آموزان ایجاد می‌کرد. در این طرح 80 دانش آموز دختر و 75 دانش‌آموز پسر شرکت می‌کردند و در هر خوان این مراحل تکرار می‌شد.

* کدام اثرها برگزیده شدند؟

اثر برگزیده:

طرح «جشنواره دانش‌آموزی هفت خوان» توسط محمد حسین وحیدی از لرستان

سه اثر شایسته تقدیر:

طرح «قرآن جذب نیرو از کلاس ششم برای ورود به متوسطه» از امید ایزانلو خراسان شمالی

طرح «آشنایی دانش آموزان با سیاست خارجی» از محمدرضا حاجی محمدی استان بوشهر 

طرح «باشگاه کتاب خوارا» از مصطفی نوری محب استان همدان

برگزیدگان از دیدگاه شرکت کنندگان

 «قرآن جذب نیرو از کلاس ششم برای ورود به متوسطه» توسط امید ایزانلو از خراسان جنوبی

طرح «چشنواره دانش‌آموزی هفت خوان» توسط محمد حسین وحیدی از لرستان

طرح «آیه های زندگانی» توسط یونس مردانی از لرستان

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول