اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

پاسداشت روز درختکاری در قلعه‌رئیسی/امام جمعه: آسیب به منابع طبیعی ظلم به آیندگان است

امام جمعه قلعه‌رئیسی گفت: شایسته است مسلمانان نسبت به کاشتن و حفظ درخت کوتاهی نکنند، زیرا درختان در سالم‌ سازی و پاکیزگی هوا تأثیر ویژه دارند.

پاسداشت روز درختکاری در قلعه‌رئیسی/امام جمعه: آسیب به منابع طبیعی ظلم به آیندگان است

به گزارش خبرگزاری فارس از چاروسا حجت‌الاسلام اسماعیل صلواتی در حاشیه روز درختکاری و کاشت نهال در این بخش اظهار کرد: یکی از وظایف محافظت و مراقبت از این منابع طبیعی و خدادادی بر همه ما واجب است و هر گونه کوتاهی در این زمینه و آسیب رساندن به این سرمایه‌های زندگی، حق الناس و بلکه حق الله می‌باشد.

وی گفت: در روایات مختلفی از قطع درختان، شکستن شاخه‌ها، و آتش زدن آن‌ها به شدت نهی شده است و حتی در برخی موارد کفاره هم ذکر شده است یا مثلاً آلوده کردن آب و رودخانه‌ها یکی دیگر از مسائلی است که مورد نهی واقع شده است و هر گونه آسیب رساندن به منابع طبیعی ظلم به خود و آیندگان است.

صلواتی ادامه داد: حقیقتا حراست و نگهداری از منابع طبیعی باید تبدیل به فرهنگ عمومی شود درختان از نعمت های پرارزش و حیات بخشی هستند که خداوند برای انسان آفریده است تا همواره از فایده‌ های گوناگون و بسیار آن استفاده کنند و پیوسته به یاد او باشند.

وی گفت: درختان، جزئی از منابع طبیعی و ملی و متعلق به محیط زیستی هستند که همه افراد در آن زندگی می کنند تک تک افراد از این سرمایه های طبیعت بهره دارند و از آن سود می برند. آنها هر لحظه از هوای لطیف و پاکیزه ای که درختان به وجود می آورند استفاده می کنند و این تنها یکی از سودمندی های بسیار درختان است.

صلواتی گفت: شایسته است مسلمانان نسبت به کاشتن و حفظ درخت کوتاهی نکنند، زیرا درختان در سالم‌ سازی و پاکیزگی هوا تأثیر ویژه دارند. اهتمام اسلام به درختکاری و افشاندن دانه یا کاشتن شاخه ثمربخش، کاملاً در متون دینی مشاهده می‌شود به گونه ‌ای که گاهی کاشتن درخت در ردیف بهترین و مقدس ‌ترین کارهای خیر قرار می ‌گیرد.

وی افزود: امام صادق علیه الاسلام می ‌فرماید کشاورزی و درختکاری کنید. به خدا سوگند کاری حلال ‌تر و پاکیزه‌‌تر از آن نیست همچنین رسول خدا صلوات الله علیه و آله می ‌فرماید اگر مسلمانی درختی بکارد و پرنده انسان یا حیوانی از میوه آن بخورد برایش صدقه به شمار می ‌آید.

صلواتی گفت: از امیرمؤمنان علیه السلام نقل شده است از عوامل افزایش عمر رها کردن آزار دیگران، احترام به پیران، صله رحم و اینکه از بریدن درخت سبز پرهیز شود، مگر برای ضرورت؛ چنان‌ که از امام صادق علیه السلام نقل شده است بریدن درخت خرما روا نیست؛ همچنین حفظ درخت برای مناطق کم‌ درخت و بیابانی را، سودمند‌تر معرفی کرده، فرمودند: قطع درخت (سدر) در مناطق بیابانی روا نیست، چرا که درخت در آن مناطق کم است.


انتهای پیام/82009

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول