اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

مامنی کم‌هزینه برای آلام رنج‌های بیماران

به‌عنوان فرد ناشناس در صف آزمایشگاه حاضر شده و با چند نفری هم‌کلام شدم، بدون اینکه خودم را به‌عنوان رئیس درمانگاه معرفی کنم، پرسیدم به نظرتان ساعت‌ها معطل ماندن در این صف ارزش دارد؟ یکی پاسخ داد: برای کارگر روزمزدی مثل من دو ساعت ماندن در صف و پرداختن ۲۰ هزار تومان به جای ۲۰۰ هزار تومان قطعا ارزش دارد!

مامنی کم‌هزینه برای آلام رنج‌های بیماران

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، ارام در گوشه‌ای نشسته بود و بی صدا اشک می‌ریخت، به او نزدیک شدم و کم‌کم سر صحبت را باز کردم، در ذهنم کلنجار می‌رفتم که اگر بتوانم قدمی برایش بردارم شاید گره از مشکلش باز شود.

چند لحظه‌ای که نشستم متوجه حضورم شد و خودش را جمع و جور کرد و گفت" چیزی می‌خواستید؟"
گفتم: من خبرنگارم بگو مشکلت چیست؟ شاید کاری از دستم بربیاید.

زن جوان گفت: کودکم بیمار است و مدت‌هاست بخاطر مشکل مالی نتوانستیم او را پیش دکتری که گفته بودند ببریم اما امروز نمی‌دانم چه شد، انگار از عالم غیب کسی به ما خبر داد که برای درمان کودک‌مان به شیراز بیاییم.

قبلا شنیده بودم که شیراز قطب پزشکی جنوب کشور است، اما چون نیاز جدی به پزشک پیدا نکرده بودم و تصورم بر این بود که قیمت‌ها بالاست، در صرافتش نبودم تا اینکه توسط یکی از آشنایان، اسم درمانگاه امام رضا به گوشمان خورد که یکی از بهترین مراکز تخصصی و فوق تخصصی است و با هزینه‌های ناچیز پزشکان خبره‌ای دارد، بدون فوت وقت از جنوب به شیراز آمدیم و حالا چشم امیدمان اول به خدا و بعد به دستان این پزشکان است.

اختلاف قیمتی که منجر به عصبانیت شد

چند سال پیش در اتاقم نشسته بودم که صدای داد و فریاد شخصی را شنیدم، بی محابا از اتاق خارج شدم تا ببینم علت چیست، اگر علت عصبانیتش را بگویم تعجب می‌کنید!

-علت چه بود آقای دکتر؟
فردی برای انجام اندوسکوپی به مطب‌های خصوصی مراجعه کرده بود و از او طلب ۴۰۰ هزار تومان هزینه کرده بودند، حال انکه در این درمانگاه با ۲۰ هزار تومان اندوسکوپی شده بود و تصور می‌کرد این اختلاف قیمت به این معناست که ما به او کلک زده و اصلا اندوسکوپی را انجام نداده‌ایم!

گفتگوی بالا یکی از خاطرات دکتر علی جنگجو رئیس دو درمانگاه بزرگ امام رضا(ع) و شهید مطهری شیراز است.

در نگاه اول شاید باورتان نشود، اما درمانگاه‌های تخصصی و فوق تخصصی امام رضا(ع) و شهید مطهری دو مرکز بزرگ درمانی وابسته به دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز هستند که نظیرش را در هیچ کجای کشور پیدا نمی‌کنید.

مراکزی که سالهاست به‌عنوان یک مامن و پناهگاه نه تنها برای مردم شیراز و دیار فارس بلکه برای مردم در جای جای کشور به‌ویژه استان‌های همجوار و حتی خارج از کشور فعالیت می‌کنند.

در گفتگویی خودمانی که با دکتر جنگجو ترتیب دادیم، از ظرفیت‌های این دو درمانگاه و حضور هزاران نفر از اقشار مختلف جامعه صحبت شد، از دردهایی که اینجا تسکین می‌یابد و امیدهایی که اینجا پرفروغ می‌شود.

قطعا در طول عمر، گذرتان به مطب‌های خصوصی و ازمایشگاه‌ها افتاده است، این روزها یک ویزیت پزشک فوق تخصص بدون انجام آزمایش یا خرید دارو حداقل ۸۰ هزار تومان پایتان آب می‌خورد، یا برای انجام یک ازمایش باید بیش از صد هزار تومان بپردازید حال آنکه با به جان خریدن یکی دو ساعت معطلی تنها با پرداخت پنج تا ده هزار تومان می‌توانید توسط بهترین متخصص‌ها و فوق تخصص‌هایی که بیشترشان عضو هیئت علمی دانشگاه هستند، ویزیت شوید.

حضور ۲۲۰ استاد هیئت علمی دانشگاه در درمانگاه شهید مطهری و امام رضا(ع)

رئیس دو درمانگاه امام رضا(ع) و شهید مطهری شیراز در گفتگو با فارس از حضور ۲۲۰ استاد هیئت علمی دانشکده پزشکی در این دو درمانگاه خبر داد که با تعرفه دولتی خدماتی بیش از هزینه ویزیت را به بیماران ارائه می‌کنند.

جنگجو با اشاره به اماری که پیش از شیوع کرونا گرفته شده است، گفت: روزانه پنج هزار نفر در این درمانگاه‌ها ویزیت می‌شوند و به همین تعداد نیز کارهای تشخیصی صورت می‌گیرد.

وی افزود: مجتمع درمانی dayclinic تقریبا مانند یک بیمارستان عمل می‌کند که نمونه‌اش در کشور وجود ندارد.

رئیس این درمانگاه‌ها با اشاره به آماری که سال ۹۱ انجام شده است، افزود: در سال ۹۱ بررسی انجام شد و اماری به دست آمد که بر اساس آن به واسطه حضور مردم در این درمانگاه‌ها ۲۵ میلیارد تومان پول، کمتر از جیب مردم پرداخت شده بود.

وی افزود: در این دو درمانگاه که به عقیده من برکت استان فارس و شهر شیراز هستند، بخش‌های مختلفی نظیر گوش و حلق و بینی، چشم، قلب و عروق، بخش‌های مختلف سرطان، بیماری‌های داخلی، گوارشی، عفونی و ... وجود دارد و عمل‌های سرپایی نیز انجام می‌شود.

ویزیت بیماران با کمترین هزینه توسط بهترین پزشکان در شیراز

جنگجو، از حضوری اساتیدی همچون دکتر ایمانیه، فوق تخصص گوارش کودکان، دکتر نجابت، فوق تخصص چشم، دکتر کدیور، فوق تخصص عفونی کودکان، دکتر فتاحی، فوق تخصص گوارش، دکتر طالعی، فوق تخصص جراحی سرطان، دکتر قیومی، فوق تخصص ریه، دکتر بابایی، فوق تخصص قلب و بسیاری دیگر اشاره کرد و گفت: از بین پنج مرکز شیمی درمانی در شیراز، سه مرکز در این دو درمانگاه وجود دارد.

وی افزود: کلیه امور پزشکی، دندانپزشکی و چشم‌پزشکی به همراه ازمایشگاه در این دو مرکز انجام می‌شود، به‌گونه‌ای که در این آزمایشگاه روزانه هزار بیمار نمونه‌گیری شده و توسط اساتید هیئت علمی کنترل کیفی می‌شوند، همچنین بخش‌های رادیولوژی، تصویربرداری، پاراکلینیک، فیزیوتراپی و ... نیز در این مجموعه فعال است.

وی در ادامه با اشاره به حضور اقشار کم‌درامد و ضعیف جامعه در این درمانگاه‌ها کفت: علاوه بر آن، از اقشار متوسط و حتی مرفه جامعه نیز به واسطه حضور پزشکان متبحر در این درمانگاه، مراجعه‌کننده داریم.

وی با اشاره به اینکه در هر صورت و به دلیل شلوغی و معطلی ممکن است، نارضایتی‌هایی هم وجود داشته باشد، افزود: تمام تلاش کادر درمان در این دو درمانگاه با بیش از ۴۰۰ پرسنل در کنار پزشکان ارائه خدمات مطلوب با نرخ پایین به بیماران است.عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی اظهار داشت: به طور کلی ۷۰ درصد مراجعه‌کنندگان از درون استان و ۳۰ درصد خارج از استان هستند.

جنگجو در بخش دیگری از این گفتگو این درمانگاه‌ها را برکتی برای شیراز و استان عنوان کرد و گفت: در این مراکز مشاوره پزشکی نیز صورت می‌گیرد، ضمن اینکه کار تمام و کمال انجام می‌شود و نیازی به پاسکاری بیمار به پزشکان مختلف نیست.

وی همچنین به استقرار دفاتر بیمه به جهت صرفه‌جویی در وقت و هزینه مراجعه‌کنندگان اشاره کرد و گفت: با این کار از رفت‌و‌آمدهای غیرضروری نیز جلوگیری شده است.

روزانه شاهد دعای خیر بیماران هستیم

دکتر محمدهادی ایمانیه، شخص دیگری است که ما را برای انجام مصاحبه و پاسخ به چند سوال پذیرفت.

رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن گلایه از بی‌مهری‌های روا داشته شده در حق این دو درمانگاه که همیشه پذیرای هزاران نفر بیمار آن هم با شرایط سخت مالی است، از پرداخت به این دو درمانگاه مرجع بسیار خشنود شد.

وی با اشاره به اهمیت این دو درمانگاه در شهر شیراز و استان فارس و حتی پاسخگویی به مراجعات خارج از استان ان هم با کمترین هزینه گفت: شاید مهم‌ترین دلیل عدم نارضایتی مردم در این درمانگاه‌ها تنها معطلی باشد که ان هم با تدبیر و اندیشیدن سازوکاری دقیق می‌توان به سمت نوبت‌دهی الکترونیک پیش رفت و به‌ویژه در ایام کرونا شرایطی را فراهم کرد که در کنار استقبال زیاد مردم از این درمانگاه‌ها کمترین آسیب در بحث شیوع کرونا به افراد وارد شود که با تدبیر و مشورت حل شدنی است.

ایمانیه در این راستا نقش سه ضلع مثلث مردم، پزشکان و مدیریت درمانگاه را مهم خواند و اظهار داشت: تعیین ساعت دقیق توسط پزشک و حضور به موقع مراجعه کننده در کنار مدیریت صحیح و نوبت‌دهی می‌تواند این چالش را برطرف کند چرا که بجز بحث معطلی اعتراض دیگری را از سوی مردم شاهد نبوده‌ایم چنانچه روزی نیست که بیماری برای ما طلب خیر و مغفرت نکند که از این بابت خدا را شاکریم و امیدواریم بتوانیم خدمت‌رسان خوبی برای مردم به‌‌ویژه اقشار متوسط رو به پایین جامعه به لحاظ مالی باشیم.

وی با اشاره به دعای خیر مردمی که نا امید از مراجعه‌های متعدد به مراکز مختلف در نهایت به این درمانگاه‌ها مراجعه کرده و جواب می‌گیرند یا مداوا می‌شوند، گفت: روزانه شاهد دعای خیر مردم هستیم که مهم‌ترین سرمایه برای ما پزشکان است.

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه برنامه‌ای برای ساخت چنین درمانگاه‌هایی در بخش‌های دیگر شهر هم وجود دارد یا خیر، گفت: در زمان تصدی در دانشگاه علوم پزشکی ساخت درمانگاهی این چنینی در کنار بیمارستان حضرت زینب با کمک خیرین شروع شد و تا حد قابل توجهی پیش رفت اما دو سه سالی است متوقف شده است که امیدواریم با همکاری خیران این پروژه به اتمام برسد.

وی همچنین از احداث درمانگاهی در بلوار رسول اعظم خبر داد که مدتی است افتتاح شده و به مردم خدمات پزشکی ارائه می‌کند.

ایمانیه در ادامه از ساخت درمانگاه دیگری در کنار بیمارستان پیوند اعضا خبر داد که با پیشرفت زیادی همراه است و پس از افتتاح، شهر صدرا و شهرک‌های آن ناحیه از شهر شیراز را پوشش خواهد داد.

عدم حمایت از پزشکان تمام‌وقتِ دانشگاه صدمه بزرگی به انگیزه پزشکان می‌زند

وی در بخش دیگری از این‌ گفتگو شنیدن برخی گلایه‌ها از سوی پزشکان این درمانگاه‌ها مبنی‌بر پایین بودن نرخ ویزیت و عدم حمایت دولت از آنها اظهار داشت: حقیقت این است که این گلایه‌ها وجود دارد و به نظر می‌رسد از سوی وزارت بهداشت، بنا نیست سازوکار مناسبی برای حمایت از این پزشکان که همگی تمام‌وقت در حال ارائه خدمات سلامت هستند، اندیشیده شود، در حالی‌که همین پزشکان با همین تجربه و همین زمان می‌توانند با نرخ حداقل سه برابری در مطب‌های شخصی همین خدمات را به بیماران ارائه کنند و در اکثر موارد مالیات کمتری هم بپردازند.

رئیس سابق دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز، افزود: این اتفاق صدمه بزرگی به انگیزه پزشکان تمام وقت وارد می‌کند در حالی که این پزشکان در تلاشند تا به اقشتر ضعیف جامعه خدمت کنند و لذا نیاز است از سوی دولت و مجلس مورد حمایت قرار گیرند؛ چرا که واقعا قشر زیادی از مردم بیش از این ندارند که بخواهند برای دارو و درمان و آزمایشگاه هزینه کنند.

ایمانیه تاکید کرد: وظیفه مجلس و دولت است که ساز و کاری فوری در حمایت از چنین درمانگاه‌هایی بیندیشند و در عمل و نه در حرف از فعالیت پزشکان تمام وقت در دانشگاه حمایت کنند.

دولت و مجلس، سازوکاری فوری بیندیشند

وی ضمن ارائه دو پیشنهاد برای دولت و مجلس در حمایت از این پزشکان اظهار داشت: ضروری است که دریافت مالیات از بخش خصوصی واقعی و مشابه با بخش دانشگاهی باشد و همچنین این مالیات‌های گرفته شده از بخش خصوصی به ویژه از بخش‌های پردرآمد را در حمایت از ارائه خدمات به اقشار آسیب‌پذیر هزینه کنند.

ایمانیه افزود: پیشنهاد دوم این است که با توجه به اینکه در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری امده است که تعرفه‌های ویزیت و حق‌العمل باید در بخش دولتی دانشگاهی و خصوصی یکسان باشد، اما متاسفانه نه دولت و نه مجلس نسبت به اجرای این بند از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری همت نکردند و لذا انتظار می‌رود دولت و مجلس نسبت به این مورد مهم توجه و آن را اجرا کنند.

رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: یکسان شدن ویزیت و حق‌العمل در بخش دولتی و خصوصی سبب می‌شود انگیزه‌ای برای خروج پزشگان از چنین درمانگاه‌هایی وجود نداشته باشد و این نیز خود به سرویس دادن بیشتر و بهتر به بیماران ضعیف‌تر کمک می‌کند.

ایمانیه تاکید کرد: پس می‌توان سازوکاری اندیشید که پزشکانی که تمام وقت برای ارائه خدمت به بیماران نیازمند تلاش می‌کنند بیشتر دیده شده ضمن اینکه مالیات از پزشکانِ با درآمد بالا گرفته شود.

آری شاید شلوغی و معطلی کمی خاطرمان را مکدر کند که ان هم به لطف نوبت‌دهی اینترنتی بسیار بهبود یافته است اما ویزیت شدن توسط بهترین پزشکان ان هم با کمترین هزینه ممکن قطعا ارزشمند است به گونه‌ای که دو درمانگاه امام رضا و مطهری در شیراز، به عنوان مامن و پناهگاهی برای مردم به‌ویژه اقشار کم‌درآمد بدل شده است.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول