اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

«دوغارون» فعال‌ترین مرز ایران و افغانستان/ طرح مدیریت واحد پایانه‌های مرزی در«بازرگان» اجرا می‌شود

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه از نظر صادرات و واردات با کشور افغانستان، فعال‌ترین مرز کشور، دوغارون است، گفت:با توجه به آمار، بیش از ۶۰ درصد مبادلات تجاری با افغانستان از این مرز صورت می‌گیرد که این خود نشان‌دهنده اهمیت استراتژیک مرز دوغارون است.

«دوغارون» فعال‌ترین مرز ایران و افغانستان/  طرح مدیریت واحد پایانه‌های مرزی در«بازرگان» اجرا می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای خراسان رضوی، داریوش امانی در جریان سفر خود به خراسان رضوی، از محوطه مرز دوغارون بازدید کرد.

وی در خصوص مدیریت واحد مرزها در کشور گفت: براساس مصوبه دولت و دستور ریاست محترم جمهوری در خصوص مدیریت واحد مرزی و اختیارات ویژه به پایانه های مرزی، در سه ماه گذشته اختیاراتی به وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای داده شد که براین اساس قرار بر این شد تا اقدامات موثری در مرزها صورت گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی یکی از اشکالات در پایانه‌های مرزی در کشور را استقرار بسیاری از دستگاه‌های اجرایی در نقطه صفر مرزی برشمرد و ادامه داد: همین امر سبب ایجاد ناهماهنگی، ترافیک و گرفتاری‌های زیادی در محوطه مرزی شده است.

وی افزود: این موارد به طوری است که در برخی از مرزها حدود ۱۶ دستگاه و ارگان در همان منطقه به فعالیت می‌پردازند که این خود مستلزم مدیریت واحدی در این مناطق جهت ایجاد هماهنگی است.

امانی اضافه کرد: در خصوص این امر در شورای ساماندهی مرزها بحث‌های اساسی مطرح می‌شود تا فرآیند ها در مرزها اصلاح شود و به خواسته فعالان بخش خصوصی در خصوص سرعت بخشی ارائه خدمات در مرز جامع عمل بپوشانیم، چرا که مرز محل عبور است و نه توقف؛ بر همین اساس تلاش ما این است که این فرآیندها و کارهای اداری و تشریفاتی و سایر موارد غیرضرور مستقر در منطقه مرز به پس کرانه‌ها منطق شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور با بیان اینکه در حال حاضر مرز بازرگان برای اجرای طرح مدیریت واحد به عنوان اولین مرز در کشور در نظر گرفته شده است، افزود: پیش‌بینی می‌شود در اردیبهشت ماه سال آتی طرح مدیریت واحد پایانه‌های مرزی در این مرز اجرایی شود.

وی همچنین در خصوص افزایش گذرگاه‌های مرزی ایران با پاکستان نیز به افتتاح و بازگشایی مرز ریمدان به عنوان دومین مرز بین جمهوری اسلامی ایران و پاکستان اشاره کرد و افزود: با راه‌اندازی مرز ریمدان می‌توان شاهد رشد اقتصادی و فرهنگی بود چرا که ۲ کشور ایران و پاکستان دارای روابط دیرینه اقتصادی، تاریخی و فرهنگی بوده و در ۲۶ اسفند ماه سال جاری سومین مرز زمینی با این کشور نیز در پیشین افتتاح خواهد شد.

امانی همچنین در خصوص تجهیز جاده‌های کشور به دستگاه‌های الکترونیکی نیز گفت: سازمان براساس برنامه‌های دانش‌محور گام برداشته و ساماندهی جاده‌های مرزی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های پیش روی این سازمان در سال آینده است و با توجه به اینکه خراسان رضوی چهار مرز رسمی با کشورهای همسایه دارد جاده‌های منتهی این استان به مرزها توسعه خواهند یافت.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور در خصوص مرز دوغارون نیز گفت: گمرک مرزی دوغارون یکی از مهم‌ترین و فعال‌ترین کانون‌های اقتصادی کشور به شمار می‌رود که از نظر استراتژیک، صادرات و حوزه مسافری از جایگاهی ویژه برخوردار است.

وی به قدمت فضاهای موجود اداری و خدماتی در پایانه مرزی دوغارون اشاره کرد و افزود: طرح ساماندهی و بازسازی پایانه مرزی دوغارون در دستور کار قرار دارد که عملیات اجرایی آن در آینده نزدیک شروع خواهد شد و امید است با این اقدام بتوان گام‌های موثر در حوزه افزایش خدمات و ارتقای تعامل بین ایران و افغانستان برداشت.

امانی با بیان اینکه مرز دوغارون به عنوان یکی از مرزهای قدیمی ایران با افغانستان محسوب می‌شود، افزود: نیاز است در اسرع وقت طرح جامع در این مرز پیاده شود و اقداماتی از قبیل ایجاد سالن مسافربری جدید، بازسازی سایر ساختمان‌ها و پارکینگ‌ها و سایر امکانات زیربنایی ایجاد شود که همه این موارد در برنامه‌های تدوین شده برای این مرز وجود دارد و بودجه آن هم پیش بینی شده است.

 بازنگری در طرح جامع مرز دوغارون

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل جاده‌ای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز در این دیدار با تصریح اینکه مرز دوغارون هم از لحاظ ترانزیت و هم صادرات و واردات مهم‌ترین مرز جمهوری اسلامی ایران با کشور افغانستان است، افزود: بخشی از  مشکلات در این مرز به ساختارهای موجود و حاکم در کشور افغانستان بر می‌گردد، به‌طوری‌که صورت جلسات کمیته مشترک این مرز نشان‌دهنده عدم احتمام جدی از طرف افغانستانی بابت ساماندهی و ارتقای کیفیت خدمت‌رسانی در مرز دوغارون است؛ به‌طوری‌که به عنوان مثال تنها موضوع اضافه کردن یک باسکول در سمت افغانستان در بیش از ۴ جلسه مطرح و پیگیری می‌شود و به نتیجه‌ای نیز نمی‌رسد.

جواد هدایتی با اشاره به آتش‌سوزی اخیر در مرز اسلام قلعه، بیان داشت: پس از وقوع حادثه آتش‌سوزی در سمت افغانستان در محوطه این مرز، در سمت ایران اراده‌ای شکل گرفت تا به سراغ بازنگری طرح جامع مرز دوغارون برویم و با ایجاد ساختاری جدید، تحرک‌پذیری مرز را افزایش دهیم، در همین زمینه باید بخشی از فعالیت‌های مرزی را به پس کرانه منتقل کنیم.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول