اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

درخواست سناتورهای آمریکایی برای تحریم تسلیحاتی ایران

دو سناتور جمهوری خواه آمریکا در ادامه سیاست‌های دولت «دونالد ترامپ»، با ارسال نامه‌ای به وزیر خارجه آمریکا، خواستار وضع تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی شدند.

درخواست سناتورهای آمریکایی برای تحریم تسلیحاتی ایران

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در ادامه تلاش‌های ناکام دولت جمهوری‌خواه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده برای تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران، دو سناتور جمهوری‌خواه با ارسال نامه‌ای به «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا خواستار اقدام واشنگتن برای جلوگیری از فروش تسلیحات ایران به کشورهای دیگر شدند.

وبگاه انگلیسی «میدل ایست آی» در این خصوص گزارش کرد، سناتور «جونی ارنست» و «بیل هیگیرتی» چهارشنبه هفته گذشته با ارسال نامه‌ای به بلینکن، از او درخواست کردند تا تحریم‌های تسلیحاتی را علیه جمهوری اسلامی علیرغم منقضی شدن محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه تهران در اکتبر ۲۰۲۰ تحمیل کنند.

این دو سناتور جمهوری خواه در نامه خود با تأکید بر لزوم جلوگیری از ورود ایران به بازار خرید و فروش تسلیحات اینطور نوشتند: «ما باید تحریم‌های تسلیحاتی جدی و مؤثری وضع کنیم که همراه با تحریم‌های ثانویه است تا کشورها و شرکت‌ها را از فروش تسلیحات و مهمات به ایران منع کند و همچنین از فروش تسلیحات ایران به کشورهای دیگر جلوگیری کند».

این سناتورهای جمهوری‌خواه با تکرار اتهامات خود، جمهوری اسلامی ایران را تهدیدی برای ایالات متحده و همپیمانان و شرکای این کشور دانستند.

در بخشی از این نامه، این دو سناتور جمهوری‌خواه مدعی شدند: «ایران نه تنها تهدیدی برای امنیت ایالات متحده است بلکه تهدیدی برای همپیمانان و شرکای ما است. تا زمانی‌که اقدامی صورت ندهیم، ایران همچنان به تقویت گروههای افراطی و شبه‌نظامی در سراسر خاورمیانه (غرب آسیا) ادامه می‌دهد».

بر اساس قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد که در ماه مارس سال ۲۰۰۷ تصویب شد تحریم‌هایی علیه برنامه توسعه موشک‌های بالستیک ایران تصویب و هرگونه صادرات و واردات سلاح‌های سنگین هم از سوی ایران ممنوع شد. پس از آن قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد در ۹ ژوئن ۲۰۱۰ به تصویب این شورا رسید و بر اساس آن تمامی کشورها می‌بایست از انتقال هرگونه تانک، خودروهای زرهی، هواپیماهای جنگی، هلیکوپترهای تهاجمی، توپخانه کالیبر بالا، کشتی‌های نظامی، موشک و سیستم‌ها و قطعات مرتبط با آن‌ها به ایران خودداری می‌کردند و از دولت‌ها می‌خواست تا تمام محموله‌های هوایی و دریایی که به ایران فرستاده می‌شود یا از آن خارج می‌شود را در فرودگاه‌ها، بنادر و آب‌های قلمروی خود در صورتی که بر این باور باشند که آن محموله‌ها حاوی مواد اتمی، موشکی یا نظامی ممنوع اعلام شده‌است، بازرسی کنند.

علیرغم تمامی تلاش‌های مکرر ترامپ و مقام‌های دولت وی برای تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی، روز ۲۷ مهر، محدودیت‌های تسلیحاتی ایران در پنجمین سالگرد حصول برجام به صورت خودکار پایان یافت.

نامه این سناتورهای آمریکایی برای تداوم فشار تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران، در شرایطی مطرح شده است که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا برای بازگشت به برجام ابراز تمایل کرده است.

علیرغم ابراز تمایل بایدن برای بازگشت به برجام، مقام‌های دولت وی در هفته‌های اخیر برای این بازگشت تعیین شرط کرده‌اند و علیرغم آنکه ایالات متحده با خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران، ناقض برجام بوده، تأکید دارند که در صورت بازگشت کامل ایران به تعهدات برجامی، به این توافق بازمی‌گردند.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران نیز با رد این ژست ایالات متحده، تصریح کرده‌اند که واشنگتن در صورت تصمیم به بازگشت به برجام باید ابتدا تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند و به تعهدات کامل ذیل برجام بازگردد.

نامه دو سناتور جمهوری‌خواه، اولین اقدام این حزب علیه ایران نیست و پیش از آن نیز بیش از ۴۰ نماینده جمهوری‌خواه کنگره هفته گذشته با ارائه لایحه‌ای مخالفت خود را با لغو تحریم‌های ایران اعلام کرده‌اند که البته با توجه به آنکه اکثریت هر دو مجلس سنا و نمایندگان آمریکا در اختیار دموکرات‌ها است، بعید است که این لایحه به تصویب برسد.

ماه گذشته میلادی نیز، بیش از ۱۰۰ نماینده دموکرات و جمهوری خواه کنگره با ارسال نامه‌ای به «جو بایدن»، از او درخواست کردند که موضعی تند و قاطعانه در قبال فعالیت‌های هسته‌ای ایران و دیگر مسائل منطقه‌ای اتخاذ کند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول