اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

فارس من| 12000 امضا برای تدریس امربه‌معروف در تلویزیون؛ سردبیر کمپین: فریضتین مثل نماز واجب است

در فارس‌من کمپینی با عنوان مطالبه آموزش امر به معروف و نهی از منکر در رسانه ملی ثبت شده است. گفتگویی با علی تقوی کارشناس دینی و مدرس امر معروف ابعاد این مطالبه را بررسی کردیم.

فارس من| 12000 امضا برای تدریس امربه‌معروف در تلویزیون؛ سردبیر کمپین: فریضتین مثل نماز واجب است

به گزارش خبرگزاری فارس؛ امر به معروف و نهی از منکر فریضه‌ای است مانند نماز که بر همه‌ی مسلمانان واجب است. این امر الهی آن‌قدر ارزشمند می‌باشد که هدف قیام امام حسین(ع) احیای آن در جامعه اسلامی بوده‌است. تعدادی از مخاطبین دغدغه‌مند فارس‌من برای فرهنگ سازیِ امر به معروف در جامعه اسلامی ما با ثبت کمپینی خواهان آموزش امر به معروف و نهی از منکر در رسانه ملی شدند. در همین رابطه به سراغ علی تقوی مدرس امر به معروف در مجامع حوزوی و دانشگاهی رفته و در مورد کمپین با او به گفت‌وگو نشستیم:

 

مردم مشتاق یادگیری روش‌های امر به معروف هستند

تقوی در ابتدای گفت‌وگو بیان داشت: «عطش یادگیری روش‌های امربه‌معروف در مردم زیاد است. مومنین اگر گناهی ببینند، ناراحت می شوند. اما بلد نیستند چگونه برخورد کنند. بعضی دچار افراطند و بعضی منفعل. بی‌تفاوت نبودن نسبت به جامعه که امر پسندیده‌ای است روش دارد و باید و نبایدهای آن باید طبق موازین شرع تعیین شود.»

وی افزود: «شرع می‌گوید بیش از حد ضرورت نباید گناهکاران را مجازات کنید. اسلام همان میزان که از آمر به معروف حمایت می‌کند حامی گنهکار نیز می‌باشد. راننده‌ی متخلفی که ورود ممنوع آمده است را پلیس جریمه می‌کند اما هیچ کس او را اعدام نمی‌کند. در امر به معروف هم متناسب با گناه باید با افراد رفتار کنیم و دچار افراط و تفریط نشویم.»

 

مردم باید مثل نماز امر به معروف را واجب بدانند

 ایشان در اهمیت آموزش امر به معروف بیان کرد: «تاکید حقیر روی بحث آموزش است. ما بی سوادی شدید در این موضوع داریم رهبر انقلاب سال ۷۴ فرمایشی دارند قریب به این مضمون، کاری شود مردم همانگونه که نماز را واجب می دانند امر به معروف را واجب بدانند. ماده ۱۰ قانون حمایت از آمران به معروف مصوب سال ۹۴ صدا و سیما و دستگاه‌های تبلیغاتی را موظف می‌کند امربه‌معروف و روش هایش را به مردم درست آموزش دهند. اما در بحث آموزش چالش‌هایی وجود دارد. که به بخشی از آن اشاره می‌کنم.

ما کمبود آموزش و محتوا نداریم هزاران جلد کتاب و ده‌ها هزار ساعت آموزش در زمینه امربه معروف موجود است. که بسیاری از آن‌ها دارای اشتباهات ریز و درشت می‌باشند. آموزش غلط بدتر از بی سوادی است و باعث عمری گمراهی می‌شود.»
 


 تقوی ادامه دادند: «در مسئله تبیین این واجب الهی تقریباً  جز مراجع تقلید اکثر مبلغین دچار اشتباه هستند به عنوان مثال اولین مرحله امربه معروف اظهار ناراحتی قلبی همراه با تظاهر بیرونی مانند ناراحتی در چهره انگشت به دهان گزیدن و... است. اما خیلی از مبلغین در این مرحله دچار اشتباه می شوند و معتقدند، در مرحله نخست در مواجهه با گناه در قلبمان هم ناراحت شویم، کافیست. همین برداشت غلط بارها در برنامه‌های تلویزیونی بیان شده است.»

 

اکثر کارشناسان در آموزش شیوه‌های امر به معروف دچار اشتباه می‌شوند

ایشان در رابطه با نظر امام خمینی(ره) در رابطه با یکی از شرایط وجوب امر به معروف گفتند: «مثال دیگری می‌زنم یکی از شرایط وجوب امر به معروف احتمال تاثیر است امام در کتاب تحریرالوسیله در این رابطه بیان می‌دارند گمان عدم تاثیر امر به معروف هرچقدر هم قوی باشد تکلیف تذکر ساقط نمی‌شود یعنی اگر شما ۵ درصد هم احتمال بدهید که کارتان موثر است باز هم باید به تکلیف عمل کنید. »



 تقوی ادامه داد: «اما اخیراً در یک برنامه تلویزیونی دیدم، عزیزی می‌گفت هر جا اطمینان به تاثیر داشتید امر به معروف واجب است. اکثر عزیزانی که در کتب و منابر خود چه در مساجد و چه در تلویزیون راه را اشتباه می‌روند دغدغه امربه معروف را دارند اما گاهی یک جمله غلط در سخنرانی یا کتاب می تواند کل تلاش نویسنده و گوینده را نابود کند.»

وی افزود: «امر به معروف یک واجب کفایی می‌باشد به عبارت ساده تر اگر دیگران به اندازه کافی این فریضه الهی را  اقامه کردند، تکلیف انجامش از من و شما برداشته می شود اما برخی کارشناسان در تلویزیون چه می‌گویند؟ امر به معروف واجب کفایی است یعنی یک نفر آن را انجام داد از بقیه ساقط می‌شود مردم عادی هم که مخاطب برنامه‌هایی چنین هستند پیش خودشان فکر می‌کنند بالاخره درمواجهه  با گناه یک نفر هست که تذکر بدهد و این تکلیف از گردن من دیگر ساقط است.»

 

خلأ آموزش جامع و کارآمد شیوه‌های امر به معروف در تلویزیون باید رفع شود

 وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: «ما نیاز به نهضت سوادآموزی در زمینه امر به معروف داریم. چرا می‌گوییم نهضت؟ به این خاطر که امر به معروف بر همه مسلمانان واجب است. متاسفانه در مقوله امر به معروف برخی  دچار جهل مرکبند و شیوه‌های اجرایی شدن آن را بلدند در صورتی که اینگونه نیست.در این رابطه یک کار آماری چند وقت قبل  انجام دادیم و از مومنین سوال کردیم شما امر به معروف می‌کنید؟ درصد زیادی گفتند خیر. دلیلش را پرسیدیم پاسخ دادند شرایطی دارد و ما سوال کردیم شرایط چیست؟ خیلی‌ها نمی‌دانستند.»
 

 تقوی در پایان این گفت‌وگو بیان داشت: «امیدواریم با پیگیری های فارس‌من بتوانیم خلاهای موجود در این رابطه را رفع کنیم. ما نیاز داریم در صداوسیما برنامه‌ای تهیه شود و این فریضه‌ی الهی را به طور جامع و درست با زبانی ساده  آموزش دهد. آموزشی که بتواند مخاطبین زیادی را جذب کند و تاثیر درستی بر آن‌ها بگذارد.»
 

ما در فارس‌من  پیگیر کمپین مطالبه آموزش امر به معروف و نهی از منکر در رسانه ملی خواهیم بود. شما هم می‌توانید از این پویش حمایت کنید.


انتهای پیام/ع

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول