اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

چرا مجلس با پیشنهاد حذف طرح همسان‌سازی حقوق اعضای هیأت علمی مخالفت کرد؟

علی‌رغم هشدار برخی نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه اجرای طرح همسان‌سازی حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها، تبعیض‌آمیز بوده و موجب ایجاد دور جدیدی از مسابقه افزایش حقوق در کشور خواهد شد، نمایندگان با پیشنهاد حذف اجرای این طرح از بند «و» تبصره 2 لایحه بودجه 1400 مخالفت کردند.

چرا مجلس با پیشنهاد حذف طرح همسان‌سازی حقوق اعضای هیأت علمی مخالفت کرد؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در جلسه علنی امروز صبح مجلس شورای اسلامی، پیشنهاد حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس برای حذف عبارت «همسان سازی حقوق اعضای هیأت علمی» از بند «و» تبصره 2 لایحه بودجه 1400 مورد بررسی قرار گرفت ولی نهایتا با رای مخالف 139 نفر از مجموع 235 نماینده حاضر در جلسه، تصویب نشد.

در قالب بند (و) تبصره 2 لایحه بودجه 1400 به دولت اجازه داده شد تا سقف 150 هزار میلیارد تومان از محل ارائه حق الامتیاز، واگذاری سهام و حقوق مالکانه، واگذاری طرح‌های تملک دارایی های سرمایه‌ای و طرح‌های سرمایه گذاری متعلق به دولت و شرکت‌های دولتی و همچنین واگذاری اموال و دارایی‌های غیرمنقول مازاد به منظور مصارف مشخصی از جمله متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران‌، پرداخت به صندوق های بازنشستگی، رد بخشی از بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و همچنین همسان سازی حقوق اعضای هیأت علمی تامین نماید.

*پیشنهاد حاجی دلیگانی چه بود؟

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس همزمان با پیشنهاد اضافه شدن این عبارت به بند «و» تبصره 2 لایحه بودجه 1400 که «دولت مطابق تبصره ٣ ماده ٢٩ و ٣٠ قانون برنامه ششم توسعه عمل نماید»، خواستار حذف عبارت «همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی» از این بند شد.

در تبصره 3 ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه آمده است: «دولت مکلف است طی سال اول اجرای قانون برنامه سازوکارهای مناسب در نظامات پرداخت حقوق و مزایا و نظام مالیاتی را به نحوی مدون نماید که اختلاف حقوق و مزایای بین مقامات، رؤسا، مدیران و کارکنان موضوع این ماده در مشاغل مشابه و شرایط مشابه در هر صورت از بیست‌درصد(20%) تجاوز نکند و در مسیر تصمیم‌گیری قانونی قرار دهد».

همچنین در ماده 30 قانون برنامه ششم توسعه آمده است: «دولت مکلف است بررسی‌های لازم جهت برقراری عدالت در نظام پرداخت، رفع تبعیض و متناسب‌سازی دریافت‌ها و برخورداری از امکانات شاغلین، بازنشستگان و مستمری‌بگیران  کشوری و لشکری سنوات مختلف را انجام دهد».

* دولت با پیشنهاد اجرای طرح همسان سازی حقوق اساتید تبعیض جدیدی را پایه گذاری می‌کند

حاجی دلیگانی با تاکید بر اینکه با افزایش حقوق به میزان تورم برای اقشار حقوق بگیر از جمله اعضای هیئت علمی کاملا موافقم، گفت: اما اگر کشور منابع داشته باشد باید برای همه کارکنان دولت، این کار انجام شود.

وی افزود: اشکال اساسی این است که دولت جلوتر از قانون و مجلس تصمیم می گیرد و عمل می کند و برخلاف قانون، هزینه تراشی می کند و بعدش که کارش انجام شد، لایحه می فرستد، این همان اتفاقی است که درباره بازنشستگان اتفاق افتاد و چند بار رئیس جمهور گفته است که چرا در مجلس طرح نمی شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: نکته بعدی این است که افزایش حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی و برخی کارکنان این دانشگاه ها را دولت راسا انجام داده و از مجلس مجوزی نگرفته است ولی الان افزایش حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های وزارت علوم را سر پرچم کرده است و می‌خواهد مجوزش را از مجلس بگیرد، آنهم نه در قالب جداول بلکه در قالب احکام آورده است و دارد یک تبعیض جدیدی را پایه گذاری می کند. دولت الان هم به جای اینکه همه اقشار را ببینید فقط یک قشر را دیده است. دولت آنجایی که میخواهد عمل کند، عملش را انجام می دهد و از مجلس هم مجوز نمی‌گیرد ولی آنجایی که نمیخواهد عمل کند، می‌آید آنرا پیشنهاد می‌دهد و یک چالش جدید برای کشور ایجاد می کند.

* آغاز دور جدید مسابقه افزایش حقوق در صورت اجرای طرح همسان سازی حقوق اعضای هیئت علمی

حاجی دلیگانی با اشاره به اینکه دولت علی رغم گذشت چهار سال از اجرای قانون برنامه ششم توسعه، تبصره 3 ماده 29 و همچنین ماده 30 این قانون را عمل نکرده است، اظهار داشت: ما پیشنهادمان این است که دولت در این یک سال باقی مانده از قانون برنامه، این موضوع را برای همه اعم از اعضای هیئت علمی و غیر اعضای هیئت علمی اجرایی کند.

وی در پایان تاکید کرد: من فقط برای اینکه این موضوع یک شروع جدیدی نباشد که در آینده نتوانیم آنرا جمع کنیم، این پیشنهاد را مطرح کردم. شما مسابقاتی که توی این موضوع شروع شده است ببینید، مرتب اقشار دیگری می آیند و بحث دارند، همه هم حقشون است ولی دولت باید کار جامعی انجام بدهد و همه را ببیند، نه اینکه صرفا دسته ای را مطرح کند و فردا بقیه را چه بکنیم؟ من می‌گویم هم آنها را انجام دهید و هم بقیه را انجام بدهید اگر ظرفیت کشور هست انجام بدهید. چرا تبعیض دیگری را می خواهید پایه گذاری کنید؟

*جلوگیری از مهاجرت اعضای هیئت علمی، دلیل اجرای طرح همسان سازی حقوق آنهاست

در مخالفت با پیشنهاد حاجی دلیگانی، هادی بیگی نژاد دبیر کمیسیون انرژی مجلس و نماینده مردم ملایر در مجلس که اتفاقا عضو هیئت علمی دانشگاه ملایر هم هست، با ذکر خاطره ای از مرحوم دکتر علی شریعتی درباره یکی از دستاوردهای علمی آمریکا و تبلیغات آن گفت: حدود بیست سال است که نظام جمهوری اسلامی یک ویترینی برای خودش ساخته است به عنوان رشد علمی کشور. وقتی به صحبت های سید حسن نصرالله درباره دستاوردهای چهل ساله انقلاب نگاه می کنیم، وی به رشد علمی ایران اشاره می کند و می‌گوید جمهوری اسلامی ایران الگوست.

بیگی نژاد با اشاره به اینکه این موضوع در گزارش اولیه کمیسیون تلفیق نبود، افزود: دلیل اضافه شدن این موضوع این بود که وزیر علوم گزارشی به آقای نوبخت نشان داد که چند صد نفر از اساتید دانشگاه در چند ماه اخیر از کشور خارج شده اند. خوب این انصاف نیست که ما رشد علمی کشور را به دست خودمان باطل کنیم. این انصاف نیست که ما الگو بودن خودمان و در منطقه پیشرفت علمی‌مان را با دست خودمان زیر سوال ببریم. ماهواره را چه کسی توسعه می دهد؟ حوزه های مختلف نانو را چه کسی توسعه می‌دهد؟ اینها را با دست خودمان به خارج کشور بفرستیم؟ این انصاف است؟

دبیر کمیسیون انرژی مجلس در پایان تاکید کرد: آقایان ما مخالف این نیستم که یک گروه را حتما حمایت کنیم و دیگران را حمایت نکنیم. طبق قانون برنامه، هم از این گروه و هم از دیگران حمایت شود ولی به دست خودمان، الگو بودن و پیشرفت خودمان را از بین نبریم.

* دلیلی ندارد که اقشار خاصی را استثنا کنیم

در موافقت با پیشنهاد حاجی دلیگانی، حجت الاسلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم مشهد در مجلس که اتفاقا عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد هم هست، گفت: اصل حرف این است که ما در مجلس نماینده همه ملت ایران و همه اقشار هستیم. اگر قرار است آنچه در قانون برنامه ششم توسعه است، اجرایی شود؛ دلیلی ندارد که اقشار خاصی را استثنا کنیم و نسبت به بقیه بی توجهی کنیم.

حسین‌زاده بحرینی با تاکید بر اینکه درباره وضعیت اعضای هیئت علمی بالینی دانشگاه های علوم پزشکی که اختلافی وجود ندارد چون آنها در خط مقدم یک کار بزرگ هستند و حتما هم حمایت می‌شوند، افزود: اصل بحث این است که فرضا فردی در دانشکده اقتصاد، اقتصاد ایران تدریس می کند و فرد دیگری با شرایط تحصیلی و سابقه کاملا یکسان با من، در دانشکده پزشکی اقتصاد سلامت تدریس می کند. هیچ کدام از ما کار بالینی نمی کنیم و با بیمار تعاملی نداریم. هر دو در یک محیط آموزشی، تدریس و تحقیق می کنیم. دولت در سال 99، حقوق اعضای هیئت علمی غیربالینی دانشگاه های علوم پزشکی هم افزایش قابل توجهی داد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان تاکید کرد: همه ما مشتاق و موظف هستیم از افرادی که در عرصه علم و فناوری هستند حمایت کنیم ولی امکانات کشور اینهاست و ما بالاخره قانونا و شرعا به ماده 30 قانون برنامه ششم توسعه ملزم هستیم و این ماده می‌گوید برای همه اقشار باید به صورت متناسب این افزایش لحاظ شود. بنابراین من فکر می کنم پیشنهاد آقای حاجی دلیگانی چیزی حذف نمی شود بلکه توسعه پیدا می کند و عملا اعضای هیئت علمی هم مشمول می شوند ولی جلوی بی عدالتی که ممکن است اتفاق بیفتد، جلویش گرفته خواهد شد.

*دولت و کمیسیون تلفیق مجلس هم مخالف بودند

سپس سید حمید پورمحمدی معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه به عنوان نماینده دولت گفت: ما با اضافه شدن قید رعایت تبصره 3 ماده 29 و همچنین ماده 30 قانون برنامه ششم توسعه موافقیم چون قانون برنامه است و هیچ اشکالی ندارد ولی حذف نام اعضای هیأت علمی در حالی که ما 30 گروه را در بند «و» تبصره 2 نام بردیم، فکر می کنیم به مصلحت نباشد یعنی وقتی شما تعداد گروه های زیادی را نام بردید، آن عضو هیئت علمی فکر می کند که دلیلی دارد که این کار را انجام داده ایم. حداقلش این است که در ظاهر بگوییم ما به اعضای هیئت علمی باور داریم و اینها هستند که نسل آینده را به نسلی شکوفا جهت می دهند و به یک نحوی از آنها قدردانی کنیم.

نهایتا مجتبی رضاخواه عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق مجلس و نماینده مردم تهران در مجلس که اتفاقا عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس هم هست، به عنوان نماینده کمیسیون تلفیق مجلس، مخالفت این کمیسیون با تصویب پیشنهاد حاجی دلیگانی و حذف عبارت «همسان سازی حقوق اعضای هیأت علمی» از بند «و» تبصره 2 لایحه بودجه 1400 را اعلام کرد.

براساس این گزارش، خبرگزاری فارس قبلا با انتشار گزارش هایی دیدگاه خود درباره طرح همسان سازی حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های وزارت علوم با و وزارت بهداشت و تبعات بودجه ای خطرناک آن اعلام کرده بود که می‌توانید از اینجا و اینجا ببینید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول