اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

بازنگری و اصلاح قوانین؛ اولویت سازمان ثبت اسناد املاک کشور

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: بازنگری و اصلاح قوانین و همچنین هوشمندسازی و اصلاح فرآیند‌های همه بخش‌های زیر مجموعه از اهداف سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است.

بازنگری و اصلاح قوانین؛ اولویت سازمان ثبت اسناد املاک کشور

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس،‌ مهدی اقبال معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، بازنگری و اصلاح قوانین و همچنین هوشمندسازی و اصلاح فرآیند‌های همه بخش‌های زیر مجموعه را از اهداف سازمان ثبت اسناد و املاک کشور دانست و اظهار کرد: با توجه به اینکه معاونت امور اسناد حوزه‌های مختلف را در بر می‌گیرد، از همین رو دارای بخشنامه‌های بسیار متعدد و قوانین دست و پا گیری‌های معاونت به کندی است که باعث شده هم روند کاری زیر مجموعه صورت گیرد و هم اینکه این قوانین و بخشنامه‌ها که در زمان صدور اثرگذار بوده در حال حاضر با الکترونیکی شدن فرایند‌ها بسیاری از بخشنامه‌ها منسوخ شدند و یا آن اثر گذاری لازم را ندارند.

وی افزود: بر همین اساس و در راستای دستور ریاست قوه قضاییه و سند تحول قضایی و تاکیدات ریاست سازمان، اصلاح قوانین در این حوزه در دستور کار قرار گرفته است؛ به همین منظور کارگروه‌های تخصصی و مختلفی در حوزه‌های اجرا و امور اسناد تشکیل شد که این کارگروه‌ها وظیفه دارند قوانین و بخشنامه‌های مربوطه را بررسی نمایند.

معاون امور اسناد با بیان اینکه اصلی‌ترین بحث در این خصوص آیین نامه قانون اصلاحی دفاتر است که می‌تواند بسیاری از مشکلات دفاتر ازدواج و طلاق را حل کند، تأکید کرد: این کار، گام بزرگی در اصلاح فرایند‌های عملیاتی و همچنین قوانین منسوخ شده قبلی است.

اقبال خاطرنشان کرد: در قسمت‌های دیگر همچون اسناد، قوانینی هست که نیازمند اصلاح است که با تشکیل کارگروه در بخش‌های مختلف این معاونت، این بخشنامه‌ها در حوزه‌های مختلف بازنگری شده و با برنامه ریــزی دقیق حتی برخی بخشنامه‌ها و قوانین دست و پاگیر اصلاح خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه دو اولویت کاری مهم در مجموعه سازمان هدف گذاری شده است، اظهار داشت: یکی از این اولویتها، بحث اصلاح بخشنامه‌ها و قوانین و جلوگیری از عدم برنامه ریزی در صدور بخشنامه‌ها در حوزه‌های مختلف که در این معاونت صدور بخشنامه‌ها فقط به اینجانب منحصر شد و سعی خواهیم کرد در این مورد اصلاح فرآیند‌ها را مدنظر قرار دهیم و تا جایی که نیاز به تفسیر و تشریح هست و نیازی به بخشنامه نیست از بخشنامه استفاده نکنیم، وقتی همه چیز شفاف باشد نیازی به بخشنامه نیست.

این مسئول موضوع بعدی را تشکیل کار گروه‌های تبدیل الکترونیکی شدن فرآیند‌ها به هوشمندسازی عنوان کرد و افزود: یکی از مواردی که دکتر خداییان بر آن تاکید دارند هوشمند سازی است؛ به عبارت دیگر الان بحث الکترونیکی شدن نیست بلکه آنچه مهم است انجام تمام امور با هوش کامپیوتری است، یعنی امور از مرحله صفر تا صد بر عهده سیستم باشد و کاربر انسانی کمترین دخالت را داشته باشد و حتی نظریات کاربری و کارشناسی کمترین دخالت را داشته باشد که این مهم با استفاده از هوش مصنوعی قابل اجراست.

معاون امور اسناد سازمان ثبت در پایان گفت: این معاونت با هماهنگی کامل با معاونت فناوری کارگروه فناوری را تشکیل داده است و یک سری اقدام زیرساختی در بحث هوشمند سازی را پیگیری می‌کند؛ در همین جا لازم است اشاره کنم که بسیاری از مشکلاتی که الان مردم با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند فقدان الکترونیکی بودن فرآیندهاست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول