پنجشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۲

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

آموزش عالی از کدام چالش‌ها رنج می‌برد؟

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: دانشگاه‌ها در نسل اول و دوم مأموریت‌های خود یعنی آموزش و پژوهش باقی مانده‌اند و به سوی کارآفرینی و ارتباط با جامعه حرکت نکردند و اینها چالش‌هایی است که آموزش عالی از آنها رنج می‌برد.

آموزش عالی از کدام چالش‌ها رنج می‌برد؟

ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، مأموریت‌های دانشگاه‌ها در طول دوره‌های مختلف را متفاوت عنوان کرد و گفت: اولین مأموریت و شاید هدف اصلی در ابتدا، آموزش نیروی انسانی برای بخش‌های دولتی و بعدها بخش‌های خصوصی بود.

* تغییر مأموریت در دانشگاه‌ها به معنای حذف مأموریت‌های قبل نیست

وی، دومین مأموریت دانشگاه‌ها را پژوهش و تولید علم دانست و یادآور شد: مأموریت دانشگاه‌ها در نسل دوم دانشگاه‌ها از آموزش نیروی انسانی به پژوهش تغییر یافت و نسل‌های دانشجویی هم برای این مأموریت‌ها تشکیل شد. تغییر مأموریت از آموزش به پژوهش به معنای از بین رفتن مأموریت قبلی نبود بلکه به مرور مأموریت‌های دیگری به دانشگاه‌ها اضافه شد.

صالحی عمران، سومین مأموریت دانشگاه‌ها را کارآفرینی اعلام کرد و خاطر نشان کرد: با افزایش تعداد دانشجویان، مأموریت کارآفرینی به سایر مأموریت‌های دانشگاه‌ها اضافه شد که آن را نسل سوم دانشگاه‌ها می‌گویند؛ به این معنا که دانشگاه چه کمکی به تولید و اشتغال می‌تواند داشته باشد. در بسیاری از دانشگاه‌های دنیا بحث کارآفرینی مطرح است و شاخص‌های دانشگاه‌ها با توجه به میزان رشد اقتصادی و تولید سنجیده می‌شود و حتی در حال حاضر رتبه‌بندی در دنیا بر اساس همین شاخص‌ها صورت می‌گیرد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای، چهارمین مأموریت دانشگاه‌ها را ارتباط با جامعه معرفی کرد و گفت: با مطرح شدن مباحث اجتماعی و فرهنگی، دانشگاه را جایی دانستند که می‌توانست دانش عمومی و شهروندی را ایجاد کند تا ارتباط با جامعه در معنای وسیع آن معنا پیدا کند.

وی ادامه داد: بسیاری از کشورها بحث مأموریت‌گرایی را برای دانشگاه‌ها در پیش گرفتند یعنی برای یک دانشگاه مأموریت آموزش از راه دور و برای دانشگاه دیگر مأموریت پژوهشی و یا اشتغال و کارآفرینی را تعریف کردند. مانند مأموریت دانشگاه فنی و حرفه‌ای که بیشتر آموزش نیروی انسانی و ایجاد اشتغال در حرفه‌ها و مشاغل است.

* باقی ماندن دانشگاه‌ها در نسل اول و دوم مأموریت‌ها

صالحی عمران اظهار داشت: ضعفی که در دانشگاه‌های ما وجود دارد این است که دانشگاه‌ها در نسل اول و دوم یعنی آموزش و پژوهش باقی مانده‌اند و به سوی کارآفرینی و ارتباط با جامعه در معنای وسیع آن حرکت رو به جلو نداشتند و اینها چالش‌هایی است که آموزش عالی از آنها رنج می‌برد و باید در مورد آنها تصمیم‌گیری شود.

انتهای پیام/

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.
همراه اول