اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

استمداد کارخانه‌دار گلستانی از آیت‌الله رئیسی/ نگذارید صدها کارگر بیکار بمانند

کارخانه‌دار گنبدی با انتقاد از عدم همراهی مسؤولان برای سرپا نگه داشتن کارخانه‌اش، گفت: از آیت‌الله رئیسی می‌خواهم به داد کارخانه و کارگران ما برسند.

استمداد کارخانه‌دار گلستانی از آیت‌الله رئیسی/ نگذارید صدها کارگر بیکار بمانند

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، ایران اسلامی از ابتدای وقوع انقلاب اسلامی و تشکیل حکومتی مستقل و بر پایه مردم سالاری دینی مورد تهاجم، دشمنی و کینه‌ورزی مستکبران و ظالمان جهان قرار گرفت و تحمیل جنگ‌های متعدد سخت و نرم در قالب جنگ نظامی و جنگ‌های فرهنگی و فتنه‌های مختلف تنها بخشی از دشمنی‌های صورت گرفته با این نظام و انقلاب بود.

اما در سال‌های اخیر و پس از ناکامی دشمنان از تمامی این حربه‌های رنگ باخته دشمنان نظام، میهن و ملت ایران را وارد جنگی دیگر این بار از جنس اقتصاد و معیشت کرده‎اند و با تحریم‌های ناجوانمردانه از یک سو و نفوذ و تخریب ساختارهای اقتصادی، ایجاد یاس و ناامیدی و فضاسازی برای تصمیمات نادرست اقتصادی در کشور تلاش می‌کنند مردم را از اعتقاد راسخ به انقلاب اسلامی و آینده درخشان آن ناامید کنند.

حال و در چنین شرایطی بدون تردید به کار بستن دستورات رهبر معظم انقلاب مبنی بر پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی با محوریت چرخیدن چرخ کارخانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی و کمک به رفع موانع تولید در داخل از جمله مولفه‌هایی است که باید مورد توجه و اولویت مدیران و مسوولان قرار بگیرد.

کارخانه آجر ماشینی گنبد یکی از کارخانجات متعددی است که در این جنگ اقتصادی به دلایل مختلف از جمله افزایش قیمت مواد اولیه، مشکلات فروش، افزایش هزینه‌های تولید و ... با مشکلات متعددی از جمله بدهی به کارگران و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات از جمله شرکت گاز و توزیع نیروی برق رو به رو شد و متاسفانه به دلیل بدهی با قطعی گاز که اصلی‌ترین ابزار تولید این کارخانه است ضمن تعطیلی کارخانه به بیکار شدن کارگرانش نیز منجر شده و روز به روز بر مشکلاتش افزوده می‌شود.

به همین دلیل با حسین ابراهیمی مدیر این کارخانه گفت و گو کرده‌ایم تا ضمن پیگیری مشکل به درخواست‌های وی نیز بپردازیم که مشروح این گفت و گو را در ادامه مشاهده می‌کنید:

* بزرگترین کارخانه آجر منطقه تعطیل شده است

فارس: توضیحی در باره کارخانه تحت مدیریت خود ارائه کنید؟

ابراهیمی: کارخانه آجر ماشینی گنبدکاووس بزرگترین کارخانه آجر منطقه است که در روزهای اوج خود یکی از افتخارات تولید و اقتصاد شرق استان گلستان بوده و امروز به دلیل مشکلات عدیده مالی و تعطیلی کم کم به یک مخروبه بی‌فایده تبدیل می‌شود.

فارس: علت اصلی تعطیلی کارخانه چیست؟

ابراهیمی: علت اصلی و بزرگ تعطیلی کارخانه قطع گاز مجموعه به دلیل بدهی به شرکت گاز است که در چند سال گذشته واقعا مانع از تولید متداوم محصول در کارخانه شده و در چندین نوبت به تعطیلی چندماهه کارخانه منجر شده است. به شکلی که از سال ۱۳۹۲ تا امروز مجموعا در چند مرحله تقریبا کارخانه به علت بدهی گاز بالغ بر ۷۰ ماه تعطیل بوده است.

فارس: میزان بدهی شما به شرکت گاز چقدر است؟

ابراهیمی: کل مبلغ بدهی در حال حاضر حدود ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان است که البته نباید این نکته را فراموش کرد که این مبلغ در سال گذشته ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون بوده و تمامی قبض‌های جاری کارخانه در ماه‌هایی که کارخانه تعطیل نبوده نیز به همراه بخشی از بدهی پرداخت شده است.

* از کمک برخی مسوولان از جمله استاندار تشکر می‌کنم

فارس: تا کنون مسوولان چه تلاشی برای رفع مشکل کرده‌اند؟

ابراهیمی: انصافا برخی از مسوولان از جمله استاندار محترم، معاون اقتصادی ایشان، دادستان آزادشهر و برخی از دوستان دیگر در حد توان خود تلاش کرده‌اند این موضوع رفع شود اما متاسفانه عدم اجرای درست مصوبات تفاهمات صورت گرفته و عدم درک این موضوع که برای پرداخت بدهی کارخانه باید فعال باشد موجب تشدید وضعیت نا به سامان موجود شده است.

به طور مثال در دی‌ماه سال گذشته دادستان آزادشهر طی مصوبه‌ای مقرر کرد با وصل شدن گاز باید به صورت ماهیانه ۱۰۰ میلیون به علاوه قبض جاری کارخانه پرداخت شود که بلافاصله با یخبندان و سرمای به وجود آمده کارخانه از تولید بازماند و ما توان پرداخت پول را نداشتیم چون تولیدی نکرده بودیم که از محل فروش آن بتوانیم پرداختی داشته باشیم اما شرکت گاز بلافاصله دوباره گاز مجموعه ما را قطع کرده و اصرار داشتند که در هر شرایطی کارخانه باید قسط در نظر گرفته شده را پرداخت کند. به هر طریق سال گذشته بعد از راه افتادن کارخانه در اسفندماه ۱۸۰ میلیون تومان پرداخت کردیم ولی متاسفانه این موارد مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

فارس: آیا با ارائه وام و تسهیلات بانکی به کارخانه، مشکل حل خواهد شد؟

ابراهیمی: بعید می‌دانم بتوان با صرفا تسهبلات بانکی مشکل را حل کرد، زیرا در حال حاضر سند کارخانه به دلیل دریافت تسهیلات طرح توسعه در رهن بانک است و ما سند و وثیقه دیگری برای ضمانت دریافت وام نداریم و عملا نمی‌توانیم وام را به راحتی دریافت کنیم و در صورت اخذ سند از فرد و مجموعه دیگری باید هزینه‌های گزافی را پرداخت کنیم.

* عدم اجرای دقیق تفاههمات توسط شرکت گاز

فارس: شرح کوتاهی از اتفاقات اخیر کارخانه را مطرح بفرمائید؟

ابراهیمی: به صورت خلاصه اگر بخواهم بیان کنم پس از آنکه در چندین مرحله کارخانه تعطیل شده بود، از ابتدای سال جاری که کارخانه به دلیل کرونا و عدم حضور کارگران و منع آمد و شد در برخی زمان‌ها تعطیل بوده و تولیدی نداشت نتوانستیم بدهی گاز را پرداخت کنیم، مجددا به محض راه‌اندازی کارخانه و شروع به کار، گاز کارخانه از شوی شرکت گاز تا خرداد و تیر قطع شد. در تیرماه معاون اقتصادی استاندار گلستان در جلسه‌ای مشترک با رسیدگی به موضوع تفاهمی را صورت دادند که ما به صورت ماهیانه ۱۵۰ میلیون از بدهی را پرداخت کنیم و در عوض شرکت گاز نیز گاز کارخانه را وصل کند.

پس از آنکه ما سه ماه این مبلغ را نیز پرداخت کردیم متاسفانه در یخبندان پائیز امکان تولید برای کوره‌های ما فراهم نبود و نتوانستیم قسط بدهی مد نظر را پرداخت کنیم و مجددا گاز مجموعه را قطع کردند که پس از چندین هفته پیگیری در جلسه‌ای با حضور استاندار و معاون شرکت گاز استان مقرر شد گاز کارخانه وصل شده و از این پس اقساط ۱۰۰ میلیون تومانی به صورت ماهیانه به همراه قبض جاری کارخانه پرداخت شود.

متاسفانه به بهانه‌های مختلف از جمله نرسیدن مصوبه کتبی نشست و ... نهایتا شرکت گاز با ۱۸ روز تاخیر در ۲۱ دی ماه ساعت ۲۲ شب گاز کارخانه را وصل کردند و در حالیکه کارخانه باید حداقل ۲۵ روز از آغاز به کار افتادنش بگذرد تا مراحل گرم کردن و آماده سازی کوره تا تهیه نهایی آجر را طی کند در پایان دی ماه از ما مطالبه قسط نخست ۱۰۰ میلیون تومانی کردند. این در شرایطی بود که تازه کارخانه راه افتاده بود و ما هیچ تولیدی را به سرانجام نرسانده بودیم تا از محل فروش آن بتوانیم قسط را پرداخت کنیم، اگر شرکت گاز همان روزی که استاندار دستور وصل شدن گاز را صادر کرد اقدام می‌کرد قطعا ما تا پایان ماه می‌توانستیم به درآمد رسیده و قسط بدهی را نیز پرداخت کنیم.

* خواستار دیدار با آیت‌الله رئیسی هستیم

فارس: خواسته اصلی و نهایی شما از مسوولان چیست؟

ابراهیمی: کاملا مشخص است که خواسته ما همکاری و همراهی مسوولان با کارخانه و تلاش برای بازگشایی آن است تا بتوانیم بار دیگر به عنوان بزرگترین کارخانه آجر ماشینی منطقه فعالیت خود را از سر گرفته و به چرخه اقتصاد استان گلستان و به ویژه شرق استان کمک کنیم.

یکی از خواسته‌های اصلی دیگر ما این است که اگر مسوولان استان توان یا اختیار کمک به مجموعه ما را ندارند فرصت و فضایی را فراهم کنند تا ما دیدار و جلسه‌ای با آیت‌الله رئیسی داشته باشیم.

فارس: اگر بخواهید به آقای رئیسی پیامی برسانید چه پیامی است؟

ابراهیمی: خواسته ما از حضرت آیت‌الله رئیسی یک مفهوم خاص است و آن درخواست این است که لطفا همچون کارخانه‌های مختلف کشور که با کمک و دستور ایشان بازگشایی شده‌اند، کارخانه آجر ماشینی گنبدکاووس نیز بازگشایی شده و با تقسیط منطقی و فرصتی برای تولید فضا را برای تسویه بدهی فراهم کنند. به طور مثال اگر یک ماه فرصت تولید بدهند، سپس ما می‌توانیم قبض جاری گاز را به همراه ماهیانه ۵۰ میلیون تومان از بدهی به شرکت گاز پرداخت کنیم و به مرور مطالبات کارگران را نیز تسویه کنیم.

فارس: چه تعداد کارگر به صورت مستقیم و غیرمستقیم با تعطیلی کارخانه بیکار شده‌اند؟

ابراهیمی: در شرایط فعلی کارخانه و بدون در نظر گرفتن طرح توسعه بالغ بر ۱۰۰ کارگر به صورت مستقیم با ما کار می‌کردند که بیکار شده‌اند و در کنار آن رانندگان، کارگران ثانویه و ... تعدادی در حدود ۳۰۰ نفر هستند که تعطیلی کارخانه بر زندگی و معیشت آنها تاثیر می‌گذارد.

* کارخانه در حال متروکه شدن و تخریب است

فارس: وضعیت فیزیکی کارخانه در چه حالی است؟

ابراهیمی: کارخانه ما در حال حاضر شامل دو بخش است، بخش اول بخش فعلی تولید آجر ماشینی که به تناوب فعال و تعطیل است، اما بخش دوم بخش توسعه کارخانه است که در سال‌های گذشته پس از درخواست تسهیلات بانکی که با تاخیر و با مبلغی پائین به دست ما رسید و افزایش ناگهانی قیمت‌ها در حوزه‌های مختلف نیمه‌کاره مانده و تقریبا متروکه شده و در حال تخریب است. قطعا اگر زودتر کارخانه را فعال نکرده و از محل درآمدها برای توسعه هزینه نکنیم با تخریب هرچه بیشتر این بخش نیز رو به رو می‌شویم.

فارس: آیا مطالبات کارگری نیز در مجموعه وجود دارد؟

ابراهیمی: بله طبیعتا در طی این سال‌ها به علت همین تعطیلی‌ها و کاهش تولید بخشی از مطالبات کارگران باقیمانده است، البته این نکته را نباید فراموش کرد که در همین سه چهار سال اخیر با وجود همه مشکلات بخش عمده‌ای در حدود ۷۰ درصد مطالبات کارگران را که از سال‌های قبل باقی مانده بود پرداخت کرده‌ایم، اما برای اتمام این بدهی‌ها تنها راه، بازگشایی کارخانه و تولید محصول است.

فارس: آیا فکر می‌کنید در صورت همراهی و همکاری با شما در امهال بازپرداخت اقساط، بدهی خود را تسویه کنید؟

ابراهیمی: بنده تعهد شرعی و اخلاقی می‌دهم که اگر قسط بندی مناسبی صورت گرفته و فرصتی برای تولید به ما بدهند هم اقساط بدهی و هم قبض جاری را به موقع پرداخت کنیم و هم مطالبات کارگران را بر اساس یک زمان‌بندی مشخص به مرور مرتفع کنیم.

گفتنی است این کارخانه یک بار با نظر ستاد هماهنگی اقتصاد مقاومتی استان گلستان و با تلاش رئیس کل دادگستری استان گلستان در دی ماه ۱۳۹۷ بازگشایی شد که متاسفانه مجددا به دلایلی که در همین مصاحبه مشاهده کردید به تعطیلی کشانده شده است.

حال به نظر می‌رسد با وجود همکاری و کمک استاندار، معاونین و مدیران شرکت گاز در حد توان خود و البته برخی ناهماهنگی‌ها، این کارخانه نتوانسته در شرایط حساس اقتصادی امروز به کار خود ادامه دهد و در چنین شرایطی تنها راه گره‌گشایی کار توسط مدیران دستگاه قضایی از جمله ریاست محترم این قوه است که بتوانند با کمک ویژه و دستورات طلایی راهگشا در راستای اقتصاد مقاومتی به داد این کارخانه و کارگران بیکار شده آن برسند.

انتهای پیام/83014/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول