اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

جلوگیری از فرسایش خاک با اجرای طرح‌ آبخیزداری در 17 حوضه آبی آذربایجان‌غربی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی با بیان اینکه طرح‌های آبخیزداری در ۱۷ حوضه آبخیز استان با پیشرفت ۴۰ درصدی در دست اجرا است، گفت: با اجرای هر هکتار پروژه آبخیزداری می‌توان ۵۰۰ مترمکعب آب جدید تولید کرد، ضمن اینکه اجرای هر هکتار عملیات آبخیزداری از ۶.۵ تن فرسایش خاکی و رسوب جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از فرسایش خاک با اجرای طرح‌ آبخیزداری در 17 حوضه آبی آذربایجان‌غربی

هادی قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه، به بالا بودن آمار فرسایش خاک و بیابان‌زایی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: طبق آمار موجود، میزان فرسایش خاک در ایران ۳ برابر آسیا است و کشور از نظر توسعه بیابان در ردیف ۵ کشور اول جهان قرار دارد، در حالی است که متوسط جهانی ۲.۵ تن در هکتار است.

وی از اجرای طرح‌های آبخیزداری با هدف جلوگیری از فرسایش خاک  در استان خبر داد و عنوان کرد: امسال 22 پروژه آبخیزداری با اعتبار 28 میلیارد تومان  در 150 هزار هکتار از عرصه‌های آذربایجان غربی اجرا شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی ادامه داد: امسال در فاز نخست بیش از ۲۶ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های آبخیزداری اختصاص یافته است که از این میزان ۹ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی است.
   
قاسمی با بیان اینکه این طرح‌های آبخیزداری در ۱۷ حوضه آبخیز استان با پیشرفت اعتبارات ۴۰ درصدی در دست اجرا است، افزود: با اجرای هر هکتار آبخیزداری می‌توان ۵۰۰ مترمکعب آب جدید تولید کرد، ضمن اینکه اجرای هر هکتار عملیات آبخیزداری از ۶.۵ تن فرسایش خاکی و رسوب جلوگیری می‌کند.

وی گفت: آذربایجان غربی ۲ هزار و ۷۵۰ هزار هکتار منابع طبیعی دارد که از این میزان ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار هکتار عرصه مرتعی است.

این مقام مسوول افزود: آذربایجان غربی به دلیل تخریب منابع طبیعی و پوشش گیاهی و تبدیل مراتع به زمین‌های کشاورزی، چرای بی‌رویه چهار برابر ظرفیت مراتع و همچنین قرارگیری در کمربند آلپ – هیمالیا به همراه استان‌های مازندران، لرستان، جنوب گلستان، ایلام و کردستان از نظر رانش بسیار آسیب‌پذیر است.
 
انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول