اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

رقابت نوجوانان ایرانی برای حل چالش‌های صنعتی کشور/ المپیاد نانو در ایستگاه آخر چگونه برگزار شد؟

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در حال حاضر همه دنیا با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، بحث خوردگی فلزات است و به همین منظور المپیاد دوره یازدهم برروی «تاثیر نانوپوشش‌ها روی خوردگی فلزات» متمرکز است.

رقابت نوجوانان ایرانی برای حل چالش‌های صنعتی کشور/ المپیاد نانو در ایستگاه آخر چگونه برگزار شد؟

گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، سنندج در کنار سه شهر دیگر، روزهای پایانی هفته گذشته میزبان مرحله نهایی المپیاد نانو دانش‌‎آموزی کشور بود و دانش‌آموزان نخبه از استان‌های مختلف توانمندی‌هایشان را در این المپیاد به نمایش گذاشتند. المپیاد دانش‌آموزی نانو که یازدهمین دوره از آن طی سه روز گذشته اجرایی شد، با هماهنگی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و وزارت آموزش و پرورش و باشگاه دانش‌پژوهان جوان و بنیاد ملی نخبگان برگزار می‌شود. یکی از مهمترین ویژگی‌های این المپیاد تمرکز بر حل چالش‌های صنعتی کشور است.

 

* شرایط و سازوکار برگزاری آزمون

دانش‌آموزان متوسطه دوم و همچنین دانش‌آموزان پایه نهم متوسطه امکان شرکت در این المپیاد را دارند. مباحث این المپیاد شامل بخش‌های عمومی از مباحث شیمی، فیزیک، زیست‌شناسی و مباحث تخصصی نانو فناوری است.

المپیاددانش‌اموزی نانودر حال حاضر در سه مرحله برگزار می‌شود؛ مرحله اول این آزمون (غربالگری) شامل ۴۵ سوال تستی و مرحله دوم ترکیبی از سوالات تستی و تشریحی است؛ در مرحله سوم به طور معمول ۳۰ نفر برتر دعوت می‌شوند و در یک دوره حدودا ۱۰ روزه به رقابت می‌پردازند که در دوره یازدهم این المپیاد و در سال جاری برگزاری مرحله سوم متفاوت با سال‌های اخیر بوده است؛ همچنین بخش اعظم مرحله سوم در آزمایشگاه‌های تخصصی انجام می‌شود.

* کرونا روند برگزاری المپیاد را تغییر داد

مهیار خادم مدیر دانش آموزی ستاد نانو می‌گوید: نحوه توزیع نفرات در حوزه‌های بخش عملی مرحله سوم به دلیل شرایط کرونا متفاوت با سال‌های گذشته است؛ بر همین اساس ۱۵ دانش‌آموز در حوزه سنندج، ۶ نفر حوزه شیراز، ۵ نفر حوزه مراغه و ۴ نفر حوزه نیشابور حضور یافتند.

این مقام مسئول درخصوص گسترش نانو در حوزه دانش آموزی عنوان کرد: از سال ۱۳۹۲ کارهای زیرساختی و تجهیز زیرمجموعه ها و پژوهشکده‌ها را به آزمایشگاه‌های نانو آغاز کردیم تا دانش آموزان در محل زندگی خود بتوانند علاوه بر دروس و تئوری های فناوری نانو، به صورت عملی نیز این علم و فناوری را تجربه نمایند.

* ارائه با پاورپوینت ادامه مرحله سوم

نسیم ذوقی سرپرست المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو  که در حوزه سنندج حضور داشت، توضیح داد: روز شنبه دانش‌آموزان کارهای آزمایشگاهی و نرم‌افزاری را تحویل دادند و پس از آن ارائه با پاورپوینت هفته آینده در روزهای چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه انجام می‌شود و در نهایت اختتامیه دوره یازدهم ۲۵ اسفند به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

* مجموع امتیازهای کسب شده، تعیین کنند رنگ مدال

سرپرست المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو یادآور شد: همه ۳۰ نفری که به مرحله پایانی راه یافته‌اند برنده رقابت هستند و تنها رنگ مدال آنها با هم تفاوت دارند که بستگی به کسب امتیاز آنها از کلاس‌های آنلاین، تمرین‌ها، نمونه‌های تحویلی آنها، نمونه امتحان کتبی و انضباط در آزمایشگاه دارد و مجموع امتیاز آنها کسب مدال طلا، نقره یا برنز را مشخص می‌کند.

به گفته نسیم ذوقی، همه این ۳۰ دانش‌آموز عضو ملی بنیاد نخبگان شده و از امتیاز نخبگی این سازمان بهره‌مند می‌شوند.

* چالش‌های صنعتی در کشور،  محتوای المپیادهای نانو

محمد باقری، دبیر گروه ترویج و فرهنگ‌سازی ستاد نانو با حضور در حوزه سندج، به عنوان حوزه متمرکز مرحله نهایی یازدهمین دوره از المپیاد دانش‌آموزی نانو گفت: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در حال حاضر همه دنیا با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، بحث خوردگی است؛ خوردگی‌ها هزینه بسیار زیادی را به صنایع تحمیل می‌کنند؛ یکی از روش‌هایی که می‌توان بواسطه آن از خوردگی جلوگیری کرد این است که یک سری از لایه‌ها را برروی سطح فلز بپوشانیم تا فلز مورد نظر با آنچه که با آن در تعامل است ارتباط پیدا نکند. دانش‌آموزان راه یافته به مرحله سوم المپیاد نیز مشغول همین عمل هستند بدین صورت که فلز پویایی هست که ابتدا سطح آن را صیقلی می‌کنند تا یک پوشش بسیار یکنواخت روی آن قرار بگیرد؛ این پوشش پلیمری است که به روش غوطه‌وری داخل پلیمر قرار می‌دهند و سعی می‌کنند یک لایه بسیار نازک و در عین حال یکنواخت روی آن قرار دهند.

* پارامترهایی که روند کار دانش‌‌آموزان را ارزیابی می‌کند

دبیر گروه ترویج و آموزش ستاد توسعه فن‌آوری نانو با اشاره به اینکه به هر یک از این ۱۳ دانش آموز یک قطعه فلز مشابه داده شد تا برروی تاثیرنانوپوشش ها روی خوردگی آن کار کنند، گفت: ارزیابی کار این دانش آموزان براساس پارامترهایی شامل ایمنی و نظم، خلاقیت در تهیه و آماده سازی نمونه‌ها انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه مرحله نهایی این المپیاد با موضوع «تاثیر نانوپوشش‌ها روی خوردگی فلزات» در سه بخش آموزش‌های مجازی، فعالیت آزمایشگاهی و آزمون کتبی و ارزیابی نهایی به صورت مجازی برگزار شد، ادامه داد: از ۳۰ نفر دانش آموز راه یافته به مرحله نهایی این دوره از المپیاد نانو ۱۳ نفر آنها از کردستان هستند؛ امکانات لازم هم از نظر آموزشی و هم تجهیزات مربوط به نانو در مرکز کردستان وجود دارد که بخشی از این مهم نتیجه وجود تعاملات خوبی در پژوهسرای آن است به گونه‌ای که دانش آموزان بدون دغدغه امکان استفاده از تجهیزات موجود در آن را دارند.

* پای صحبت نخبگان نانوی حوزه سنندج:

در ادامه به سراغ تعدادی از دانش آموزان برگزیده مرحله نهایی المپیاد نانو در حوزه سنندج رفته و گفت وگویی با آنها داشتیم.

دانش‌‌آموز راه‌یافته به مرحله سوم می‌گوید در رشته تجربی درس می‌خواند؛ اولین دوره‌ایست که در امپیاد نانو شرکت می‌کند  و به آن علاقه دارد؛ انتشار مقالات مختلف درباره علم نانو و سم و سوی دانش به این سو منجر به ایجاد اشتیاق و ضرورت درباره علم نانو شده است؛ دانش‌آموز سنندجی ادامه می‌دهد: از لحاظ زیستی برای تولید داروهای ضد سرطان از نانو استفاده می‌شود و همین یک بخش تأثیر به سزایی درزندگی عادی مردم دارد.

این دانش‌آموز یادآور شد، همراهی مدرسه برای فراهم کردن شرایط شرکت در المپیاد دانش‌آموزی نانو برای رسیدن به مرحله کمک کننده بود و ستاد نانو هم از لحاظ برگزاری کارگاه‌ها و در اختیار گذاشتن معلمان کاربلد برای تدریس کمک کرد تا ما راهی را که آغاز کردیم ادامه دهیم.

دانش‌آموز دیگری که از شهر سنندج در این حوزه شرکت دارد در عین اینکه مشغول سمباده زدن برای آماده‌سازی زیر لایه است می‌گوید: زمانی که پایه نهم بودم ثبت نام کردم و همان سال مدال برنز المپیاد دانش‌‌اموزی نانو را کسب کردم و امسال با شرکت در دوره جدید به دنبال مدال طلا هستم.

وی با ابراز رضایت از حمایت‌های مدرسه، پژوهش‌سراهاو ستاد نانو ادامه می‌دهد: در حد مرحله سوم دانش‌موزی نانو با این علم آشنایی دارم و اگر حمایت‌ها بهتر و بیشتر شود و رشد کند، منجر به افزایش تعداد شرکت‌کننده‌ها و رشد بیشتر این علم می‌شود؛ علاوه بر این این موضوع انگیزه‌ای برای ادامه این مسیر در دانشگاه‌ می‌شود.

حرف مشترک دانش‌آموزان راه یافته به این مرحله نداشتن سهمیه کنکور و پسران عدم معافیت سربازی برای نفرات برگزیده المپیاد نانوست؛ موضوع مهمی که در بسیاری از المپیادهای دیگر اجرایی می‌شود؛ اما المپیاد دانش‌اموزی نانو از این قافله محروم است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول