اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

کردستان

در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس عنوان شد/از آغاز ساماندهی مرز باشماق تا افزایش 3 درصدی شاخص راه آسفالته روستایی در کردستان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان از افزایش 3 درصدی شاخص برخورداری کردستان از راه آسفالته روستایی خبر داد.

در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس عنوان شد/از آغاز ساماندهی مرز باشماق تا افزایش 3 درصدی شاخص راه آسفالته روستایی در کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، اهمیت راه‌ها و طرق ارتباطی در زندگی جمعی بشر امری مهم و بدیهی است و رشد و تعالی تمدن بشری هم در مسیر همین راه‌ها اتفاق می‌افتد و با جاده‌ها ارتباط مستقیم دارد.

اهمیت راه‌ها تا اندازه‌ای مهم است که سطح فرهنگی هر منطقه و میزان توسعه آن را می‌توان با توجه به دوری یا نزدیکی آن به جاده‌ها تعیین کرد.

جاده‌ها تنها مسیر آمد و شد مردم عادی و یا بستری که فعالیت‌های تجاری بر روی آن‌ها انجام گیرد، نبوده‌اند؛ بلکه از مهم‌ترین وسیله ارتباط جمعی است و زمینه‌های انتقال دستاوردهای فکری و فرهنگی انسان‌ها به یکدیگر را فراهم می‌کرده‌اند.

زندگی جمعی انسان‌ها حاصل کنش و تعاملات جمعی است و انتقال تجارب و مهارت‌های مردم هر منطقه به دیگران زمینه‌ساز پیدایش فرهنگ‌ها و تمدن‌ها بوده است.

این مناسبات میان انسان‌ها به وجود نمی‌آمد مگر این که وسیله ارتباطی که همانا جاده‌ها بودند، به وجود آمده باشد. از این روی از قدیم الایام جاده‌ها را که بنا به انگیزه‌های مختلف ارتباطی به وجود آمده‌اند، در زندگی انسان‌ها بسیار بااهمیت می‌بینیم.

به خصوص پس از این که زندگی اجتماعی انسان در هر منطقه شکل مشخص‌تری به خود گرفت و حکومت‌ها نقش برجسته‌ای ایفا می‌کردند و زندگی انسانی قانونمند شد، ایجاد راه‌ها و حفاظت و تأمین امنیت در آن‌ها نیز ساز و کار مشخص‌تری به خود گرفت.

راه در کردستان

کردستان تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به لحاظ  بهره‌مندی از راه‌ مناسب از محروم‌ترین استان‌های کشور بود و براساس آمار موجود، در کردستان حدود هشت هزار کیلومتر راه دارد که 6 هزار و 100 کیلومتر از میران راه روستایی و یک‌هزار و 900 کیلومتر بین‌شهری است.

305 کیلومتر از کل راه‌های بین‌شهری استان بزرگراه، 303 کیلومتر آن با مشخصات جاده اصلی و 400 کیلومتر راه‌های فرعی و عریض، 446 کیلومتر راه فرعی درجه یک و 400 کیلومتر راه‌ فرعی درجه 2 است.

به منظور اطلاع‌رسانی در مورد وضعیت راه‌های استان گفت‌وگویی با محمدراشد مدرس‌گرجی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

مدرس‌گرجی طی این گفت‌وگو از آغاز فاز یک ساماندهی مرز باشماق، انجام بیش از 148 کیلومتر آسفالت، رشد 3 درصد استان در شاخصه‌ بهره‌مندی از راه آسفالته روستایی، شناسایی نقاط حادثه‌خیز جدید و ایمن‌سازی چندین نقطه حادثه‌خیز، نوسازی ماشین‌آلات و ...خبر دادند.

وجود 8 هزار کیلومتر راه در کردستان

فارس: در مجموع چند کیلومتر راه در کردستان وجود دارد با تفکیک بین‌شهری و روستایی؟

استان کردستان 8 هزار کیلومتر راه دارد که از این میزان 6 هزار و 100 کیلومتر آن راه روستایی و حدود یک هزار و 900 کیلومتر آن راه بین‌شهری شامل 325 کیلومتر بزرگراه، 888 کیلومتر اصلی و 700 کیلومتر نیز فرعی و عریض است.

فارس: قطعا نگهداری از این سرمایه و توسعه آن از اهمیت زیادی برخوردار است وظیفه اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در این زمینه چیست؟

حفظ و نگهداری شبکه راه‌ها به نظر بنده از اهمیت زیادی برخوردار است آن هم در استانی مانند کردستان که ایجاد یک کیلومتر راه به دلیل شرایط جغرافیایی و توپوگرافی به مراتب سخت و دشوار و بسیار هزینه تر از سایر استان‌ها است در این راستا اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده با استفاده از تمام ظرفیت ها با وجود کمبودهای اعتباری و تجهیزاتی تمام توان خود را بکار بسته است.

در ساز و کار جدید مسوولیت توسعه و نگهداری راه‌های روستایی نیز به عهده این اداره کل گذاشته شده است و خوشبختانه طی سال گذشته نیز اتفاقات بسیار خوبی در این حوزه را شاهد بودیم، البته تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله زیادی داریم.

رشد 3 درصدی شاخصه بهره‌مندی کردستان از راه روستایی آسفالته

فارس: از اتفاقات خوب در حوزه راه‌های روستایی به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم مردم خبر دادید، کردستان در زمینه شاخص راه روستایی از میانگین کشوری هم عقب است در راستای ارتقای این شاخصه چه اقداماتی انجام شده است؟

بله. همانطور که اشاره کردید استان کردستان در زمینه شاخص بهره‌مندی از راه آسفالته روستایی از میانگین کشوری عقب است و تمام تلاش ما اجرای پروژه‌های متعدد با اولویت روستاهای پرجمعیت به منظور رساندن استان در این حوزه به میانگین کشوری است.

خوشبختانه با تلاشی که به ویژه طی سال گذشته و امسال انجام گرفته، شاخص استان در این حوزه از 48 درصد به 51 درصد ارتقا پیدا کرده و تلاش در راستای رسیدن به میانگین کشوری با تعریف و اجرای پروژه‌های مختلف همچنان ادامه دارد و در حال حاضر 3 هزار و 100 کیلومتر معادل 51 درصد از 6 هزار و 188 کیلومتر راه روستایی در استان آسفالته است.

900 میلیارد ریال در حوزه توسعه راه‌های استان در سال‌جاری هزینه شده است، در سفر معاون اول رئیس جمهور به استان 148 کیلومتر راه در کردستان به بهره‌برداری رسید که طی دو سال اخیر اجرا شده است.

در سال‌جاری در مجموع با 90 میلیارد تومان اعتبار 110 کیلومتر راه روستایی و سال گذشته نیز 38 کیلومتر احداث شد.

اجرای 85 کیلومتر روکش آسفالت در راه‌های اصلی و فرعی کردستان

فارس: نگهداری از راه‌های موجود هم اهمیت زیادی دارد وضعیت اقدامات شما در این بخش چگونه است؟

امسال هم  برای درزگیری ۱۶ کیلومتر از محورها سه میلیارد و ۵۰ میلیون ریال و برای 7 کیلومتر راه با بازیافت سرد آسفالت با استفاده از سیمان، ۱۷ میلیارد و ۸۹۵ میلیون ریال هزینه شده است طرح‌های مرمتی این اداره کل در سال‌جاری به ۱۴ گروه امانی و ۱۵ گروه پیمانی واگذار شد.

طی مدت زمان یادشده 85 کیلومتر روکش در راه‌های اصلی فرعی و شریانی استان انجام شده که برای اجرای آن 60 میلیارد تومان هزینه شده است.

امسال 85 کیلومتر روکش آسفالت در راه‌های اصلی فرعی و شریانی استان انجام شده است

 

سال گذشته نیز  ۳۰۰ میلیارد ریال از محل منابع دولتی برای روکش و بهسازی آسفالت جاده‌های کردستان به منظور سهولت تردد، ارتقای ایمنی راه‌ها و حفاظت از راه‌های کردستان در مسیرهای بین شهری توسط راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با استفاده از منابع داخلی اختصاص یافته و هزینه شد.

رفع 14 نقطه پرحادثه

فارس: کاهش تصادفات جاده‌ای به عنوان یک مسئله مهم همواره مورد توجه بوده که شناسایی و آشکارسازی نقاط حادثه‌خیز از مولفه‌های بسیار مهم در تحقق این قضیه است، در این خصوص توضیح دهید...

در مجموع 28 نقطه پرحادثه که تقریبا 3 سال پیش در استان شناسایی شده تا کنون 14 نقطه اصلاح شده است امسال با تلاش‌های صورت گرفته 3 نقطه حادثه‌خیز را اصلاح کردیم به زودی اصلاح یک نقطه در مسیر سنندج ـ مریوان و 2 نقطه در دهگلان و موچش شروع خواهد شد.

طلب 90 میلیارد تومانی پیمانکاران از اداره‌کل راهدای و حمل و نقل جاده ای

فارس: بخش خصوصی چه مقدار از شما طلب دارد؟

خوشبختانه با تعامل بسیار خوبی که وجود دارد توانسته‌ایم رقم‌های بسیار خوبی را برای کم کردن مطالبات بخش خصوصی از مرکز جذب کنیم و در حال حاضر  90 میلیارد تومان به بخش خصوصی بدهکار هستیم به شدت برای پرداخت این مطالبات پیگیر هستیم و امیدواریم با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مختلف بتوانیم هرچه زودتر بخشی از این بدهی را پرداخت کنیم.

فارس: موضوع ساماندهی مرز باشماق به کجا رسید؟

مرز باشماق جز مرزهای مهم و رسمی کشور و تنها معبر ترانزیتی است، اراضی در اختیار این مرز در حال حاضر 7 هکتار است که پس از ساماندهی به 27 هکتار می‌رسد.

20 هکتار افزایش اراضی از سوی استانداری کردستان به راهداری، حمل و نقل جاده‌ای کردستان واگذار شده با توجه به اینکه 7 هکتار قبلی طبق استانداردهای بین المللی است ساماندهی در اراضی جدید اجرا می‌شود.

با پیگیری‌های انجام شده از سازمان راهداری، حمل و نقل جاده‌ای کشور، مجوز آغاز مرحله اول طرح ساماندهی مرز باشماق صادر شده و حدود ۴۵۰ میلیارد ریال برای آن تامین اعتبار کرده است.

با پیگیری‌های انجام شده از سازمان راهداری، حمل و نقل جاده‌ای کشور، مجوز آغاز مرحله اول طرح ساماندهی مرز باشماق صادر شد

 

برای فاز نخست این طرح 60 میلیارد تومان قرارداد منعقد شده که البته براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته اتمام این فاز نیاز به 200 میلیارد تومان اعتبار دارد.

از اول سال جدید وارد فاز اجرا خواهیم شد و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در بازه زمانی 3 ساله باید به سرانجام برسد.

خروجی اجرای طرح ساماندهی مرز باشماق 

جلوگیری از ازدحام و معطلی رانندگان، سهولت در تردد مسافران، تسهیل حمل و نقل بار و ترانزیت کالا از اهداف اجرای طرح ساماندهی در این مرز است.

با توجه به اهمیت ترانشیپمنت سوخت، مرحله اول ساماندهی به این مساله اختصاص پیدا کرده است که همراه محوطه احداث و به دستگاه‌های اجرایی مستقر در مرز برای ارائه خدمات واگذار می‌شود.

 در طرح ساماندهی مرز باشماق چهار کریدور به طول یک تا سه کیلومتر به همراه محوطه مربوطه آن احداث می‌شود که شامل کریدورهای ترانزیت، سوخت، مسافر و ترانشیپمنت است.

برداشتن محدود سوخت‌گیری نفتگاز

فارس: یکی از موضوعات دیگری که طی سالجاری تا حدودی موجب اعتراض رانندگان شده بود موضوع کم بودن سهمیه سوخت کردستان نسبت به استان‌های همجوار بود این موضوع به کجا رسید؟

همانطور که اشاره کردید کردستان جز 5 استان اجرای طرح منطقه‌ای سوخت بود که نسبت به استان‌های همجوار سهمیه کمتری داشت.

برای مثال سهمیه کردستان در نفتگاز در مقایسه با استان کرمانشاه که هر دو استان مرزی هستند به صورت برابر عمل نشده بود خوشبختانه با تلاش‌ها و پیگیری‌های زیادی که صورت گرفت توانستیم این مشکل را حل کنیم و از آذرماه امسال محدودیت‌هایی که در این زمینه وجود داشت برداشته شد و الان مشکلی در این زمینه نداریم.

ارتقای ماشین‌آلات با 18 میلیارد تومان اعتبار

فارس: کار راهداری با ابزارها و ماشین‌آلات میسر است، وضعیت کردستان در این زمینه چگونه است؟

قطعا نیروی انسانی و ماشین‌آلات دو مولفه بسیار مهم در خدمات‌رسانی و انجام وظایف محوله این دستگاه است یکی از نکاتی که همواره به عنوان یک دغدغه به آن اشاره کرده‌ایم عمر بالای ماشین‌آلات بوده است خوشبختانه امسال توانستیم 6 دستگاه ماشین‌آلات جدید شامل لودر، بیل مکانیکی و غیره را با صرف 18 میلیار تومان اعتبار خریداری و به ناوگان این دستگاه اضافه کنیم که این مهم قطعا در روند خدمات رسانی و نگهداری از راه‌ها بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

گفتنی است؛ طول شبکه راه‌های استان 7 هزار و 834 کیلومتر شامل6  هزار کیلومتر راه روستایی، 226 کیلومتر بزرگراه، 308 کیلومتر راه اصلی و یک هزار و 300 کیلومتر راه فرعی است. براساس آمارها در جاده‌های استان کردستان 16 منطقه کولاک‌گیر و بهمن‌خیز و  23 گردنه وجود دارد.

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول