اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

روزگار سخت «گوزل صنعت» در سایه بی‌تدبیری مسؤولان +فیلم

سایت کارگاهی گوزل صنعت با 45 قواره صنعتی، این روزها با مشکل بی‌توجهی مسؤولان مواجه شده است، سایتی که باید فعال و زندگی ده‌ها کارگر با فعالیت آن می‌چرخید، این روزها در سایه بی‌تدبیر مسؤولان گرفتار بی‌برقی است.

روزگار سخت «گوزل صنعت» در سایه بی‌تدبیری مسؤولان +فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، مقام معظم رهبری چند سالی است با انتخاب شعارهای مرتبط با اقتصاد و اشتغال تلاش دارند، تا همت و انرژی مسؤولان را در این زمینه فعال کنند تا بیش از پیش شاهد رونق و اشتغال در کشور باشیم.

‏انتخاب حکیمانه شعار سال 1400 توسط مقام معظم رهبری نشان می‌دهد که کشور بیش از همیشه نیازمند همدلی است و برای تغییر ریل اقتصادی کشور به سمت تولید باید موانع رفع شود و انتخاب شعار «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» گامی در راستای پیشرفت و توسعه کشور و واکسینه کردن ایران اسلامی در مقابل تحریم‌ها و چالش‌های اقتصادی پیش روست.

اما در حالی که کشور نیازمند همدلی است برخی مسؤولان پیش از آنکه کار دولت به اتمام رسیده باشد، کارها را رها کرده‌اند و ظاهرا انتقادات و گلایه‌ها هم در این زمینه تاثیر چندانی ندارد.

«سایت کارگاهی گوزل صنعت» که در روستایی به همین نام در شهرستان سلطانیه راه‌اندازی شده است، این روزها در سایه بی‌توجهی مسؤولان و در سایه غفلت مدیران با مشکلات زیادی روبه‌رو است، مشکلاتی که در صورت رفع می‌تواند زمینه اشتغال صدها نفر را در این منطقه فراهم کند.

جمال صفری یکی از سرمایه‌گذاران این منطقه با اشاره به اینکه سایت کارگاهی گوزل صنعت در حدود ۴۵ قواره است، اظهار کرد: در این سایت ۲۰ نفر سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

وی که سرمایه‌گذار یک واحد تولید پیچ و مهره و یک واحد بزرگ پوشاک است، عمده مشکل راه‌اندازی سایت کارگاهی گوزل صنعت را نبود برق و سایر امکانات زیر ساختی عنوان کرد و افزود: چندین جلسه با حضور بخشدار و فرماندار و نمایندگان مجلس برای حل مشکلات برگزار شده است، ولی تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده است.

راه‌اندازی سایت گارگاهی گوزل صنعت، زمینه اشتغال برای جوانان این روستاو حتی جوانان و بیکاران روستاهای منطقه نیز فراهم می‌کند

صفری با بیان اینکه از استاندار زنجان درخواست داریم تا با توجه به مشکلات بیکاری در منطقه نگاه ویژه‌ای به منطقه داشته باشد، تصریح کرد: با توجه به اینکه تنها اشتغال اهالی روستا باغداری و یا کشاورزی است و کار کشت یک کار فصلی است که در صورت راه‌اندازی سایت گارگاهی گوزل صنعت، زمینه اشتغال برای جوانان این روستا و حتی جوانان و بیکاران روستاهای منطقه نیز فراهم می‌کند.

این سرمایه‌گذار مهمترین مشکل سایت کارگاهی گوزلدره را نداشتن برق اعلام کرد و افزود: برای راه‌اندازی سایت کارگاهی گوزل صنعت نیاز به ۵۰۰ آمپر برق داریم که برای حل این مشکل چندین بار مراجعه و با مسؤولان جلسه داشتیم اما مسؤولان می‌گویند که باید جلسه بگذاریم و مشکل خاصی نیست، ولی تاکنون اقدام عملی در این زمینه انجام نشده است.

صفری با اشاره به اینکه ماشین‌آلات مورد نیاز و مربوط به پیچ و مهره از کشور چین خریداری شده و آماده واردات است، افزود: برای راه‌اندازی سایت گوزل صنعت و تجهیز ماشین‌آلات مورد نیاز برآورد می‌شود ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان نیاز به سرمایه‌گذاری باشد که در صورت فراهم شدن زیر ساختها سایت ماشین‌آلات خریداری شده وارد کشور می‌شوند.

وی تولیدات واحد خود را پیچ و مهره اعلام کرد و افزود: قرار است در صورت راه‌اندازی این سایت سه نوع پیچ و مهره در شماره‌های مختلف تولید شود که هر کدام از این محصولات امروز از کشورهای مختلف با ارز و هزینه گزاف تامین و وارد می‌شود.

سرمایه‌گذار سایت کارگاهی گوزل صنعت با بیان اینکه یک سری از پیچ و مهره‌ها ۱۸ تا ۳۰ برای ساختمان سازی و سوله‌سازی و پل نیز استفاده می‌شود که در این سایت تولید خواهد شد، یادآو شد: یک سری از پیچ و مهره‌ها برای ساخت کابینت و لوازم خانگی و یک سری نیز پیچ‌های سر مته‌دار از دیگر تولیدات این سایت خواهد بود که توان تامین بخشی از نیاز کشور را دارد.

صفری صادرات خاک آهن را به کشورهای خارجی مناسب ندانست و اذعان داشت: خاک منطقه سرشار از آهن است و کشور توان بهره‌برداری از این منابع خدادادی و ایجاد ارزش افزوده با وجود رفع مشکل بیکاری و معضلات پس از آن را دارد.

وی اشتغالزایی مستقیم و اولیه سایت کارگاهی گوزل صنعت را ۷۰ نفر اعلام کرد و افزود: در صورت راه‌اندازی این سایت ساختمان‌سازی و پل‌سازی و... نیز رونق می‌یابد و از صادرات خاک مملو از آهن به قیمت مفت و واردات آهن آماده با قیمت گزاف از کشورهای دیگر نیز جلوگیری می‌شود.

در صورت راه‌اندازی این سایت حدود 8.5 تن تولید انواع پیچ و مهره خواهد داشت و کشور را بی‌نیاز از واردات خواهد کرد

 

سرمایه‌گذار سایت کارگاهی گوزل صنعت با اشاره به اینکه روستای گوزل‌دره چند معدن آهن دارد، تاکید کرد: در صورت راه‌اندازی این سایت حدود 8.5 تن تولید انواع پیچ و مهره خواهد داشت و کشور را بی‌نیاز از واردات خواهد کرد.

صفری تصریح کرد: کشور ما هم از لحاظ مواد خام و اولیه و هم از لحاظ نیروی کار و توان تولید، زمینه پیشرفت را دارد و در این شرایط تحریم نیازی به واردات و کمک کشورهای دیگر نیست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه یک قسمت از کارگاه برای تولیدات پوشاک زمستانی در نظر گرفته شده است، افزود: در حال حاضر کارگران این روستا در تهران در حال تولید هستند که در صورت راه‌اندازی سایت به این مکان منتقل خواهند شد.

سرمایه‌گذار سایت کارگاهی گوزل صنعت با بیان اینکه ماشین‌آلات و بودجه مورد نیاز برای راه‌اندازی کارگاه تولیدی پوشاک آماده است، خاطر نشان کرد: ما فقط منتظر فراهم شدن زیر ساخت‌های مورد نیاز سایت هستیم.

حدود یک سال است که برای تامین زیرساخت‌های سایت از جمله برق و آب به ارگان‌ها و سازمان‌ها مراجعه کردیم و مسئولان فقط قول خشک و خالی رسیدگی را می‌دهند

 

صفری میزان اشتغالزایی مستقیم بخش تولید پوشاک زمستانی را ۱۰ نفر اعلام کرد و افزود: با راه‌اندازی این بخش از کارگاه زمینه اشتغال و رونق فراوان برای جوانان بومی و منطقه فراهم می‌شود.

وی افزود: حدود یک سال است که برای تامین زیرساخت‌های سایت از جمله برق و آب به ارگان‌ها و سازمان‌هایی که امکانات رسیدگی به موضوع را داشته‌اند مراجعه کردیم و مسئولان فقط قول خشک و خالی رسیدگی را می‌دهند و هیچ اقدامی تاکنون صورت نگرفته است.

سرمایه‌گذار سایت کارگاهی گوزل صنعت با اشاره به اینکه برای اجرای طرح تامین پوشاک زمستانی حدود یک‌هزار و ۶۰۰ متر زیر بنا در نظر گرفته شده است، ادامه داد: ما از هیچ مسؤولی پول و کمک و هزینه‌ای درخواست نداریم و فقط از آنها می‌خواهیم تا زیر ساخت‌های مورد نیاز را به دست ما برسانند و این کار را به این اداره و این شرکت و سازمانی پاس ندهند.

صفری با بیان اینکه دوندگی برای تامین زیر ساخت‌ها سرمایه‌گذار را دلسرد می‌کند، تصریح کرد: من به عنوان یک سرمایه‌گذار اگر بدانم که مشکل حل نشدنی است، جمع می‌کنم و دیگر پیگیر نیستم من پول سرمایه و کار خود را در جای دیگری دارم ولی چون بومی این منطقه هستم، دوست دارم زمینه اشتغال در این منطقه به رونق بیفتد و مردم نیازی به کمک و حمایت نهادهای امدادی نداشته باشند و با عزت و احترام به دنبال روزی خود بروند.

وی با تاکید بر اینکه مسؤولان گویا دوست ندارند مشکلات را حل کنند، یاد آور شد: کل هزینه‌ای که در سایت کارگاهی که به جز بنده ۲۰ تا ۳۰ نفر دیگر سرمایه‌گذار هستند به یک میلیارد هم نمی‌رسد در حالی که این رقم برای اشتغال‌زایی ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر که با راه‌اندازی سایت ایجاد می‌شود رقمی نیست.

سرمایه‌گذار سایت کارگاهی گوزل صنعت با اشاره به اینکه در زمان پیگیری تامین زیرساخت‌ها بسیاری از ادارات به طور غیر مستقیم به ما می‌گویند که چرا اینجا سرمایه‌گذاری می‌کنی و برو تهران که بازدهی بهتری هم داشته باشی، ادامه داد: من در تهران کارگاه دارم و درآمد خوبی هم دارم، ولی من دوست دارم چندهمشهری من که نیاز به اشتغال دارند از این نعمت برخوردار شوند.

صفری با بیان اینکه بیشتر نیروی کار من در تهران هم شهرستانی‌ها هستند، یاد آور شد: من نمی‌خواهم کارگران زنجانی برای گرفتن کار مجبور به کرایه کردن مکانی برای زندگی و گذراندن روز و شب خود و صرف هزینه گزاف برای غذای خود کنند و یا گرفتار معضلات و مشکلات اجتماعی دیگر شوند.

وی بیکاری را زمینه ایجاد معضلات اجتماعی معرفی کرد و افزود: من دوست ندارم جوانان همشهری خودم به خاطر نداشتن درآمد ثابت و شغل مناسب گرفتار مشکلاتی مانند دزدی و هزار جور مشکل دیگری شوند.

سرمایه‌گذار سایت کارگاهی گوزل صنعت با بیان اینکه روستای گوزلدره در حال حاضر ۵۰۰ تا ۶۰۰ خانوار هستند، افزود: به خاطر گرانی و  عدم توانایی تامین کرایه منزل و گذران زندگی به احتمال زیاد بعد از عید ۱۵ تا ۳۰ خانوار به روستا برگردند.

وی گفت: همشهریانی که برای کار به تهران و شهرهای بزرگ مهاجرت کرده‌اند، می‌گویند اگر ما بتوانیم شغل و در آمد خوبی در زادگاه خود داشته باشیم حتی یک ساعت هم شلوغی و مشکلات کلان شهر را تحمل نمی‌کنیم و برمی‌گردیم.

بنیاد مسکن به خاطر رسیدگی به زیر ساخت‌ها، زمین دریافت کرده و به ۲۰ نفر فروخته، در حالی که اقدامی برای تامین زیر ساخت‌ها انجام نمی‌دهد 

 

صفری با بیان اینکه هنوز زیر سازی سایت انجام نشده است، افزود: بنیاد مسکن از ما به خاطر رسیدگی به زیر ساخت‌ها، زمین دریافت کرده و به ۲۰ نفر فروخته است، در حالی که اقدامی برای تامین زیر ساخت‌ها انجام نمی‌دهد و امروز و فردا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ماشین‌آلات سایت گوزل صنعت در بخش پوشاک آماده انتقال به سایت کارگاهی است، افزود: ما برای راه‌اندازی سایت نیاز به زیر ساخت‌هایی مانند آب و برق و زیر سازی سایت داریم چرا که کار ما کار تمیزی است و نمی‌توانیم در گل و شل تولیدات خودمان را شروع کنیم.

در ادامه یکی دیگر از سرمایه‌گذاران سایت کارگاهی گوزل صنعت نیز با بیان اینکه برای راه‌اندازی کارگاه رشته بری در قالب دو نوع رشته پلویی و رشته آشی در سایت کارگاهی گوزلدره سرمایه‌گذاری کرده‌ام، اظهار کرد: با راه‌اندازی کارگاه رشته بری زمینه اشتغال برای ۱۰ نفر به طور مستمر ایجاد خواهد شد.

مجتبی بابایی پور با بیان اینکه همه تجهیزات کارگاه آماده است و به خاطر نبود زیر ساخت‌هایی لازم مانند آب و برق راه‌اندازی نمی‌شود، گفت: میزان تولید روزانه کارگاه ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم رشته در روز است که با راه‌اندازی این سایت علاوه بر اشتغال‌زایی رونق اقتصادی نیز در کسب و کار اهالی منطقه ایجاد می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه از هفت ماه گذشته به دنبال دریافت زیرساخت‌ها در حال دوندگی هستم، افزود: مسؤولان هیچ گونه رسیدگی به مشکلات سایت نمی‌کنند و این هفته و هفته بعد می‌کنند.

این سرمایه‌گذار سایت کارگاهی گوزل صنعت با بیان اینکه حدود ۳۰ نفر دیگر به جز بنده در این سایت سرمایه‌گذاری و برای ایجاد اشتغال اقدام کرده‌اند، خاطر نشان کرد: اغلب سرمایه‌گذاران به خاطر نبود امکانات زیر ساختی وارد میدان نمی‌شوند.

برای راه‌اندازی کارگاه رشته‌بری طلاهای همسرم را نیز فروخته‌ام، اما امروز با این وضعیت فقط قسط می‌دهیم و منتظر خدمات هستیم

 

بابایی‌پور با بیان اینکه بنده تازه ازدواج کرده‌ام و با دریافت وام ۱۸ درصد و فروختن طلاهای همسرم سایت را راه‌اندازی کردیم تا بتوانیم با رونق کسب و کار اقساط وام را پرداخت کنیم، ادامه داد: امروز با گذشت هفت ماه بعد از تکمیل کارگاه هنوز نتوانسته‌ایم به خاطر مشکلات پیش رو کارگاه رشته بری را که با هزار امید و آرزو سرمایه‌گذاری کردیم، راه‌اندازی کنیم.  

وی با اشاره به اینکه هر چه داشتیم و نداشتیم را در این کارگاه سرمایه‌گذاری کرده‌ایم، گفت: بنده و خانواده‌ام امروز علاوه بر هزینه زندگی با این شرایط گرانی برای پرداخت اقساط عقب افتاد نیز نمی‌دانیم چکار باید بکنیم.

سرمایه‌گذار سایت کارگاهی گوزل صنعت اذعان داشت: امروز ما منتظر زیر ساخت‌ها در این منطقه هستیم تا کلید تجهیزات را زده و با ۱۰ نفر دیگر دور یک سفر جمع شویم.  

گفتنی است، در مورد مشکلات سایت کارگاهی گوزل صنعت تاکنون چندین گزارش کار شده و پیگیری‌های لازم هم از مسؤولان صورت گرفته است، ولی تاکنون هیچ اقدام عملی برای حل مشکلات این سایت صورت نگرفته است.

انتهای پیام/۷۳۰۰۲/ق/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول