اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

بهره‌برداری از ۱۱۰ هکتار باغ پسته در اصفهان/ ۲۵۰ هکتار از اراضی کم‌بازده استان احیا شد

مدیر پروژه شرکت کشت و صنعت شهید مطهری در اصفهان گفت: در سال جهش تولید ۲ طرح احداث باغ پسته در استان اصفهان به مساحت ۱۱۰ هکتار به بهره‌برداری رسید.

بهره‌برداری از ۱۱۰ هکتار باغ پسته در اصفهان/ ۲۵۰ هکتار از اراضی کم‌بازده استان احیا شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، داوود رحمانی صبح امروز در برنامه افتتاح و آغاز عملیات سه پروژه ۶۵ هکتار باغ پسته شرکت کشت صنعت شهید مطهری در شاهین‌شهر، ۴۵ هکتار باغ پسته شرکت کشت صنعت شهید مطهری در شاهین‌شهر و آغاز عملیات احداث ۸۵ هکتار باغ پسته در شاهین‌شهر اظهار داشت: واحد اصفهان وابسته به شرکت کشت و صنعت شهید مطهری در سال ۱۳۹۵ آغاز به کار احیای اراضی کشاورزی کرد و تا کنون موفق به احیای بیش از ۲۵۰ هکتار از اراضی کم‌بازده استان اصفهان در قالب طرح‌های متنوع کشاورزی با محوریت زراعت و احداث باغ شده است.

مدیر پروژه شرکت کشت و صنعت شهید مطهری در اصفهان گفت: در سال جهش تولید ۲ طرح احداث باغ پسته در استان اصفهان به مساحت ۱۱۰ هکتار شامل ۶۳ هکتار در رحیم آباد شاهین‌شهر و ۴۷ هکتار در زیار به بهره‌برداری رسید.

رحمانی با بیان این که عملیات احداث باغ پسته به مساحت ۸۵ کیلومتر در شاهین‌شهر از از اسفند ماه امسال آغاز شد، افزود: برای سه پروژه مطرح شده ۱۴۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است و زمینه اشتغال ۲۹۰ نفر به‌ طور مستقیم و غیرمستقیم در این سه طرح فراهم شده‌است.

مدیر پروژه شرکت کشت و صنعت شهید مطهری در اصفهان تصریح کرد: در طرح  باغ پسته زیار به مساحت ۷۴ هکتار مجهز به سیستم آبیاری قطره‌ای بابلر و طرح احداث باغ پسته رحیم‌آباد به مساحت ۶۳ هکتار مجهز به سیستم آبیاری زیر سطحی نیز به‌عنوان طرحی نوآورانه بوده که برای نخستین بار در استان اصفهان اجرایی شد.

وی در خصوص مزیت‌های این طرح توضیح داد: افزایش بهره‌وری آب به‌ دلیل کاهش تبخیر از سطح خاک، کاهش مصرف کود و سم، کنترل علف‌های هرز و افزایش عمر ماندگاری سیستم به‌ دلیل دوری از تابش مستقیم آب از مزیت‌های این طرح است.

 

رحیمی یادآور شد: در جهت احداث باغات پسته در سطح ۱۱۰ هکتار در ابتدا زیر ساخت‌های مورد‌ نیاز احداث و سپس اقداماتی از جمله احداث استخر‌های تنظیمی آب آبیاری به حجم حدود ۹۰ هزار متر مکعب، احداث ۲ باب ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۳۵ لیتر در ثانیه، احداث کانال بتنی و اتصال منابع آب جاری و زیرزمینی جهت جمع‌آوری به ایستگاه‌های پمپاژ به طول حدود ۳۵۰ متر صورت گرفته‌ است.

مدیر پروژه شرکت کشت و صنعت شهید مطهری در اصفهان ادامه داد: از دیگر اقدامات انجام شده در این طرح احداث شبکه برق‌رسانی جهت ایستگاه پمپاژ، احداث بیش از ۱۵۰ کیلومتر کانال کاشت نهال به عمق ۱.۶ متر و ۱.۲ متر، اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار در سطح ۱۱۰ هکتار و کاشت نهال در سطح ۱۱۰ هکتار بوده‌است.

وی بیان داشت: تا ۲ ماه آینده بهره‌برداری از طرح احداث باغ پسته ۸۵ هکتاری شهرستان شاهین‌شهر که هم اکنون دارای پیشرفت ۸۰ درصدی است، نیز آغاز خواهد شد.

رحیمی یادآور شد: در این مسیر از همکاری کلیه نهادها، شرکت‌ها و سازمان‌های استانی و شهرستانی که در مراحل اجرای این ۲ طرح در کنار ما بودند تشکر می‌نمایم.

به گزارش فارس، هم‌زمان با این افتتاحیه در استان اصفهان افتتاح بزرگ‌ترین باغ گردو کشت بافت خاورمیانه در زنجان، افتتاح گلخانه صیفی در کرمان، افتتاح گلخانه توت‌فرنگی در خراسان رضوی، احداث باغ زیتون در گلستان، آغاز احداث باغ زیتون در ایلام، افتتاح استخر ذخیره آب در تهران و غرس یک میلیون نهال مثمر در مناطق محروم کشور صورت گرفت.

انتهای پیام/۶۳۰۵۸/ص۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول