اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

البرز در تولید گندم و جو در جایگاه دوم کشور قراردارد

کارشناس مسؤول مدیریت علف‌های هرز سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت: کشاورزی در البرز دانش محور دنبال می‌شود که در این راستا موفق شده ایم، در تولید گندم و جو به لحاظ میزان تولید در واحدسطح، رتبه دوم کشور را از آن خود کنیم.

البرز در تولید گندم و جو در  جایگاه دوم کشور قراردارد

محمد سرحدی، کارشناس مسؤول مدیریت علف‌های هرز  سازمان جهاد کشاورزی استان البرز، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج، با اشاره به جایگاه البرز در تولید گندم و جو در سطح کشور، گفت: توانمندی کشاورزان البرزی، مرغوبیت خاک و آب در استان از جمله عوامل موفقیت استان در حوزه کشاورزی است.

وی افزود: سیاست کلی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص محصولات استراتژیک از جمله گندم و جو، خوداتکایی و تولید در کشور است؛ اما در صورت بروز عواملی همچون خشکسالی و کاهش میزان تولید در محصولات استراتژیک، این کمبود با  واردات جبران می‌شود. 

این کارشناس حوزه کشاورزی البرز، وضعیت تولید و فروش غلات در کشور را  مطلوب و مورد حمایت دولت دانست و بیان کرد: خرید تضمینی غلات و محصولات استراتژیک توسط دولت انجام می‌شود. اما کشاورزان انتظار دارند خرید محصولات با قیمت بالاتری باشد که اخیرا با پیگیری‌های انجام شده، دانه‌های روغنی با قیمت بالاتری نسبت به قیمت مصوب از سوی دولت خریداری شد. 

وی با بیان اینکه کشاورزان مشکلی در فروش محصولات خود ندارند، گفت: در صورتی که کشاورز  محصولاتش را به دولت نفروشد؛ شرکت‌های خصوصی بسیاری از جمله تولید ماکارونی و غیره، متقاضی خرید هستند و کشاورزان  مشکلی برای فروش غلات ندارند.   

سرحدی در بخش دیگری با اشاره  به افزایش علف‌های هرز غلات در مزارع البرز  و فصل استفاده از علف کش‌ها توسط کشاورزان، یادآور شد: وجود علف‌های هرز در مزارع می‌تواند تا ۳۰ درصد عملکرد محصولات را کاهش دهد بنابر این کنترل علف‌های هرز در مزارع غلات، توسط علف کش‌ها انجام می شود که کشاورزان  باید  به کاربرد علف کش‌ها در مزارع گندم و جو توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه هر علف کشی گونه‌های خاصی از علف‌های هرز را از بین می‌برد، ادامه داد: کشاورزان باید به طیف قابل کنترل توسط علف کش‌ها دقت داشته باشند  و با راهنمایی کارشناسان کشاورزی از علف کش‌ها استفاده کنند. 

کارشناس سازمان جهاد کشاورزی البرز، علف کش‌های تاپیک و گرانستار را از اصلی ترین علف کش‌های مورد استفاده در مزارع کشاورزی کشور دانست و افزود: این علف کش‌ها علیرغم تاثیرگذاری مطلوب، قادر به از بین بردن  تمامی علف‌های هرز نیستند. در حال حاضر  انواع جوهای وحشی مثل جودره و جوموشی در مزارع ما در حال افزایش است که علف کش تاپیک  قادر به کنترل آن نیست و علف هرزی به نام ارشته خطایی با گرانستار کنترل نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه  کشاورزان با ارتباط با کارشناسان جهاد کشاورزی باید با قابلیت علف کش‌ها آشنا شوند و از علف کش‌های مناسب برای کنترل علف‌های هرز استفاده کنند، گفت: کشاورزان تناوب مصرف علف کش‌ها را مد نظر قرار دهند چرا که استفاده مکرر از یک نوع علف کش ممکن است به مقاومت علف هرز منجر شود.

انتهای پیام/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول