اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

برگزیدگان جشنواره کسب و کارها و محصولات فرهنگی«خه لات» در کردستان تجلیل شدند

برگزیدگان نخستین جشنواره کسب و کارها و محصولات فرهنگی«خه لات» از سری برنامه‌های ششمین دوره جایزه کالاهای فرهنگی«فیروزه» در سنندج تجلیل شدند

برگزیدگان جشنواره کسب و کارها و محصولات فرهنگی«خه لات» در کردستان تجلیل شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، آئین اختتامیه نخستین جشنواره کسب و کارها و محصولات فرهنگی«خه لات» استان کردستان از سری برنامه های ششمین دوره جایزه کالاهای فرهنگی (فیروزه) با موضوعات محصولات و هدایای فرهنگی بومی، کسب و کارهای نوپا استارتاپ، تولیدات دیجیتالی فرهنگی، ادوات موسیقی، عروسک سازی، زیورآلات با نمادهای و ارزش های ایرانی- اسلامی پیش از ظهر امروز در مجتمع فرهنگی فجر سنندج برگزار شد.

مختار هاشمی عضو اتاق بازرگانی سنندج در این آئین با ارائه توضیحاتی در خصوص اقتصاد هنر اظهار کرد: توجه به هنر و وضعیت هنرمندان در استان کردستان ضروری است و نیاز است به وضعیت معیشتی هنرمندان عرصه‌های مختلف از جملع صنایع دستی، هنرهای تجسمی و موسیقی توجه شود.

 

وی نگاه به اقتصاد هنر از جمله تولیدات فرهنگی هنری را مورد تاکید قرار داد و گفت: این مهم جنبه سودگرایانه دارد و توجه به هنر برای کشف ظرفیت‌های پنهان از نبوغ و خلاقیت به شمار می‌رود.

وی اعلام کرد: تعامل بین اقتصاد و هنر مولفه‌ای اساسی در توسعه هنر است و جادوی کارهای هنری بی‌شک اقتصاد را شگفت‌زده می‌کند.

فردین صادق ایوبی از هنرمندان کردستانی نیز در این جشنواره اعلام کرد: هنر قبل از اینکه شرقی یا غربی باشد جهانی است و بی‌شک هنر و فرهنگ شغل نیست بلکه فضیلت به شمار می‌رود.

وی افزود: هنر زبانی دارد که بیان می‌کند به کدام نقطه جغرافیایی دنیا تعلق دارد.

 

این جشنواره در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال جهش تولید نامگذاری شده است با هدف  فرهنگ‌سازی استفاده از کالاهای فرهنگی_بومی از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارساد اسلامی کردستان برگزار شد تا فرهنگ استفاده از کالاهای ایرانی رونق یابد.

در این آئین ۶۲ اثر در هشت بخش از ۱۹ هنرمند شرکت داده شد که مورد ارزیابی یاسر هاشم زاده، کاوه خداکرمی، فاطمه کاویانی، فرهاد حامدی، کوردوان بوستان و یدالله نورایی، داوران این دوره از جشنواره "خه‌لات" در استان  قرار گرفت.

استان کردستان در عرصه صنایع دستی به خصوص صنایع دستی چوبی در سطح کشور مطرح وسرآمد است براین اساس بیشترین شرکت کننده در نخستین جشنواره خه لات امسال صنایع دستی چوبی و زیورآلات بود که در این آئین از اثر هنری بهروز بهزادیان فرزند زنده یاد علی اکبر بهزادیان از اساتید برجسته صنایع دستی چوبی استان رونمایی شد.

 

به گفته عبیدالله رستمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، این جشنواره قبلا بصورت ملی برگزار می‌شد اما در این دوره استان‌های با ظرفیت صنایع دستی از جمله کردستان نیز مشمول برگزاری جشنواره شدند که برای اولین بار در استان کردستان اداره‌کل فرهنگ و‌ ارشاد اسلامی با همکاری ادارات و سازمان‌های مرتبط اقدام به ارسال و انتشار فراخوان در سطح استان کرد، اگر چه در این دوره به دلیل ناآشنا بوده مخاطبین و هنرمندان با ماهیت جشنواره آثار زیادی ارسال نشده است اما برای دوره های بعدی این جشنواره برنامه های خاصی تدارک دیده شده است.

تقدیر از برگزیدگان، اجرای موسیقی، قرآئت بیانیه داوران در این آئین انجام شد.
انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۲

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول