اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سمنان

روایت بسیجی‌ها و آن ۲۶۰۰ شغل/ این دست‌ها به تولید جان می‌دهند

بسیجی‌های استان سمنان با تثبیت و ایجاد دو هزار و ۶۰۰ فرصت شغلی در سالی که به انتهایش نزدیک می‌شویم، به تولید جان تازه‌ای بخشیده و در عین حال، شعار «جهش تولید» را هم محقق ساخته‌اند.

روایت بسیجی‌ها و آن ۲۶۰۰ شغل/ این دست‌ها به تولید جان می‌دهند

خبرگزاری فارس- مرتضی مزینانی: سال ۹۹ مملو از روزهای خاطره‌انگیز و به‌یادماندنی از قدرت بسیج‌شوندگی ملی است. روزهای عید نوروزش با تب و تاب ویروس نوشناخته سپری شد و اردیبهشتش با همه سال‌ها متفاوت بود.

کمبود ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده در روزهای اول مواجهه با کرونای تازه‌وارد از یک‌سو و عزمی جزم برای شناسایی و بیماریابی مبتلایان به کووید-۱۹ از سوی دیگر، روزهای پرکاری را برای بسیجیان رقم زد.

در ادامه سال هم بسیج از فرهنگ تا اجتماع، از علم تا اقتصاد و از مدارس تا خانه‌ها، تقریباً همه جا حضور داشت و حتی فعالیت‌هایش در فضای مجازی چندین برابر شد تا مسیر آگاهی‌دهی به مردم در دوران کرونازده به‌خوبی طی شود.

طرح محله‌های اسلامی در استان سمنان یک نمونه ساده از اقداماتی بود که بسیجیان خالقش بودند و تنها در یک گام این طرح، ۱۶۱ نفر معتاد در این استان بهبود یافتند و به آغوش خانواده‌هایشان بازگشتند.

بسیج در همین حد هم متوقف نماند و بسیجیان امسال خود را موظف به تحقق شعار «جهش تولید» می‌دانستند.

بسیجی‌ها به تولید استان سمنان جان دادند. از ابتدای سال تا اواخر آبان ماه، ۵۰۰ نفر تثبیت شغل در قرارگاه جهش تولید با کمک دیگر دستگاه‌ها انجام و با ارائه وام‌های خوداشتغالی، دو هزار و ۹۸ شغل جدید در استان سمنان ایجاد شد.

اجرای هزاران برنامه مجازی و حضوری در استان سمنان در سالی که نفس‌های آخرش را می‌کشد بخشی از عزم راسخ بسیجیان و قدرت بسیج‌شوندگی عمومی را نشان می‌دهد.

در گفت‌وگویی از سردار «حمید دامغانی»، فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان که مرد اول همه این خدمات است، خواستیم برایمان بیشتر از خدمات بسیج در سال ۹۹ بگوید. از او پرسیدم بسیج در استان سمنان امسال چه کرده است؟ گفت:

-‌ بر اساس آمارهای دسته‌بندی‌شده از ابتدای سال ۹۹ تا پایان آبان‌ماه امسال، بیش از ۱۰ هزار برنامه مختلف در مناسبت‌ها، با حضور بسیجیان در استان سمنان اجرا شده است.

این برنامه‌ها با توجه به محدودیت‌های کرونایی و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و شرایط موجود در جامعه به‌صورت مجازی و غیرمجازی برگزار شده که از جمله آن‌ها، کاروان‌هایی بود که در شهرها به راه افتاد.

پویش‌های مختلف و متعددی در استان سمنان در حوزه فضای مجازی متناسب با رویدادها و مناسبت‌ها به همت مجموعه بسیج ایجاد شد.

-‌ عمده تمرکز روی چه محورهایی بود؟

-‌ در همه بخش‌ها کارهای خوبی صورت گرفت. برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی از اقدامات خوب انجام‌شده در استان سمنان به همت مجموعه بسیج بود.

فقط در یک مسابقه کتاب‌خوانی که در هفته عفاف و حجاب امسال در تیرماه برگزار شد، چهار هزار و ۲۵۰ نفر شرکت کردند.

تا پایان سال نیز برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی دیگری از دو کتاب «این مرد پایان ندارد» و «آخرین نماز در حلب» در حال برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی است.

-‌ گروه‌های جهادی و علمی- دانشجویی چه سهمی از این برنامه‌ها داشتند؟

-‌ برپایی قرارگاه جهاد علمی از طرح‌های جدید در استان سمنان است که رویکرد در نظر گرفته‌شده در این قرارگاه در حوزه علمی، مسأله‌محوری است.

مقرر شد از نخبگان و دانشجویان دارای طرح و ایده حمایت لازم انجام شود تا طرح و ایده ذهنی آن‌ها به محصول اولیه تبدیل و تجاری‌سازی شود. تاکنون از ۷۰ طرح حمایت شده و ۲۰ طرح به سطح کشوری راه یافته است.

در قالب قرارگاه جهاد علمی در حوزه بسیج دانشجویی استان سمنان با رویکرد مسأله‌محوری، بر اساس آخرین آمارهای استخراج‌شده، ۱۳۸ هسته مسأله‌محور در سامانه کشوری ثبت شده و از این تعداد، پس از سنجش، ۹۸ هسته مسأله‌محور مورد تأیید قرار گرفته است.

در اهمیت به دست آمدن چنین موفقیتی باید گفت در کل کشور دو هزار هسته مسأله‌محور در سامانه کشوری ثبت شده که از این تعداد، ۵۸۰ هسته مسأله‌محور مورد تأیید قرار گرفته است.

با احتساب این آمار و ارقام، باید گفت استان سمنان از حیث تعداد ثبت هسته‌های مسأله‌محور در کشور، مقام دوم را پس از استان اصفهان و از حیث تعداد هسته‌های مسأله‌محور تأییدشده مقام نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

برگزاری جشنواره «آینده روشن» از اقداماتی است که سپاه استان سمنان آن را برای نخستین بار در کشور در دستور کار خود قرار داد.

-‌ قرار است در این جشنواره چه اتفاقی بیفتد؟

-‌ در قالب این جشنواره، ثبت تجربه گروه‌های مختلف مردمی در مواجهه با مسائل مختلفی همچون سیل، زلزله و کرونا انجام می‌شود.

بدین‌صورت که ایده، تجربه و اقدامات ابتکاری گروه‌های مختلف مردمی و جهادی در شرایطی مثل کرونا ثبت و ضبط می‌شود.

سپاه استان سمنان نیز نحوه ثبت این تجربیات را به افراد و گروه‌ها آموزش می‌دهد و بر اساس آمارها تا آخر آبان‌ماه امسال، ۱۵۰ فعالیت به دبیرخانه جشنواره آینده روشن ارسال شده است.

-‌ راه‌اندازی برخی مراکز تخصصی علمی هم در دستور کار بسیج قرار داشت. در استان سمنان در این بخش اقدامی انجام شده است؟

- راه‌اندازی مرکز رشد شهید پازوکی در سمنان اتفاق مهمی در همین بخش مورداشاره شما بود. در این مرکز، یک واحد پهبادی راه‌اندازی کرده‌ایم و در هفته بسیج امسال، یکی از پهبادهای تولیدشده در استان سمنان رونمایی شد.

ایده‌ها در مرکز رشد شهید پازوکی به محصول تبدیل می‌شود و علاوه بر این، اقدامات مشاوره‌ای به افراد دارای ایده در دستور کار قرار دارد.

-‌ برنامه‌ای برای گسترش این مرکز یا ایجاد نمونه‌های مشابه در شهرستان‌ها هم دارید؟

- دومین مرکز رشد در استان سمنان در شهرستان شاهرود با راه‌اندازی یک کلینیک تخصصی الکترونیک راه‌اندازی می‌شود.

در حال حاضر، در مرحله رایزنی و فراهم‌سازی بسترهای لازم برای راه‌اندازی این مرکز رشد هستیم.

-‌ این برنامه‌ها تا امروز چقدر به کمک جامعه آمده است؟

-‌ موضوع محله‌های اسلامی که در حوزه قرارگاه اجتماعی، برنامه شاخص استان سمنان در طول چندین سال گذشته بوده و هست، تمام اهمیت خود را به کمک به مردم و جامعه می‌دهد.

اصلاح سازوکارهای این طرح و تقویت اثربخشی آن و همچنین سایر طرح‌ها با جدیت در دستور کار قرار دارد.

با اجرای طرح محله‌های اسلامی در استان سمنان در موضوعات مختلف از جمله مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و حاشیه‌نشینی‌ها در قالب قرارگاه شهید شاطری، اقدامات ابتکاری بسیار خوبی انجام شده است.

-‌ مثلاً چه اقداماتی؟

-‌ به عنوان نمونه، امسال در استان سمنان با اقدامات انجام‌شده در قالب طرح محله‌های اسلامی، ۱۶۱ نفر معتاد بهبود یافته‌اند.

در موضوع طلاق و بحث تحکیم بنیان خانواده نیز در قالب زیرطرح «حوضچه آرامش»، اقدامات بسیار خوبی انجام شد.

از ابتدای سال ۹۹ تا پایان آبان ماه، ۸۱ کارگاه آموزشی در حوزه اعتیاد در استان سمنان برگزار شده است.

در حوزه تحکیم خانواده نیز با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت محدودیت‌ها، 108 کارگاه آموزشی به‌صورت حقیقی و مجازی برگزار شده است که بیش از دو هزار نفر در این کارگاه‌های آموزشی حضور یافته‌اند.

-‌ در بخش کرونا، فعالیت‌های خوبی در همراهی با دولت صورت گرفت. این اقدامات ادامه می‌یابد؟

-‌ ما از هیچ کمکی به مسؤولان و دولت دریغ نخواهیم کرد. طرح حافظان سلامت محله در سه حوزه پیشگیری، درمان و کمک مؤمنانه امسال در استان سمنان به همت بسیجیان اجرا شد.

این طرح در حال حاضر در برخی شهرستان‌ها همچنان در مرحله اجرا قرار دارد و قصد تعمیم و توسعه آن را به کل استان سمنان داریم.

خدمات بسیجیان در حوزه کرونا متوقف نشده و همواره با قدرت ادامه یافته است.

-‌ این طرح فقط کارهای فرهنگی و اجتماعی انجام می‌دهد یا در حوزه عمران و توسعه زیرساخت‌ها هم مشارکت دارد؟

- در قالب اجرای طرح محله‌های اسلامی، مشکلات و مسائل مردم در حوزه‌های مختلف با تشکیل یک شورای محلی حل‌وفصل می‌شود؛ بدین‌صورت که کارها به همت مردم برای مردم انجام می‌شود و ظرفیت هر محله در شورای محل بسیج شده و ظرفیت دستگاه‌ها نیز پای کار آورده می‌شود.

مرزی برای خدمت به مردم در بسیج وجود ندارد. ۸۴ پروژه عمرانی در حوزه عمران و زیرساخت‌های اساسی در محله‌های اسلامی سراسر استان سمنان با استفاده از ظرفیت‌های مردمی و برخی دستگاه‌های اجرایی انجام شده است.

-‌ این اقدامات در ادامه فعالیت‌های محرومیت‌زدایی تعریف می‌شود؟

- اولویت ما خدمت در مناطق محروم است و تا امروز ده‌ها پروژه در این بخش اجرا شده است.

در حوزه سازندگی و محرومیت‌زدایی در استان سمنان، قرارگاه‌هایی نظیر قرارگاه پیشرفت و آبادانی با تمرکز دهستان‌ها و نقاط محروم روستایی و قرارگاه شهید شاطری با تمرکز بر نقاط کم‌برخوردار شهری را راه‌اندازی کرده‌ایم.

امسال ۱۳ پروژه آب‌رسانی در استان سمنان در قالب اجرای پروژه‌های عمرانی بسیج سازندگی انجام شده است.

اعتبار هزینه‌شده برای اجرای پروژه‌های آب‌رسانی در استان سمنان، چهار میلیارد تومان بوده که بخشی از این اعتبار توسط سپاه و بخشی توسط دیگر دستگاه‌ها تأمین شده است.

ساخت ۷۴ خانه برای افراد محروم و ترمیم، ساخت و بازسازی ۱۸۵ باب منزل در استان سمنان از دیگر اقدامات و فعالیت‌های سپاه استان سمنان از ابتدای امسال است.

مجموع هزینه‌کرد انجام‌شده در حوزه اجرای پروژه‌های مختلف عمرانی، امسال در استان سمنان ۱۴ میلیارد تومان بوده که بخشی از این مبلغ توسط سپاه و بخشی از محل اعتبارات برخی دستگاه‌ها تأمین شده است.

جدای از همه این‌ها، قرارگاه بسیج سازندگی و محرومیت‌زدایی و قرارگاه جهش تولید هم در استان سمنان ایجاد شده است.

- یعنی جدای از حوزه تولیدات کرونایی، در سایر حوزه‌های تولید هم فعالیت‌هایی انجام شده؟

-‌ بله. استفاده از ظرفیت اقشار مختلف بسیج نظیر بسیج مهندسین، کشاورزی، صنعت، ادارات و دیگر اقشار بسیج در قرارگاه جهش تولید در دستور کار قرار دارد.

عارضه‌یابی صنعت، حل‌وفصل مشکلات واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه‌تعطیل، رفع موانع فنی موجود در واحدهای مختلف، رفع مشکلات مرتبط با تسهیلات و اقداماتی نظیر این‌ها در قالب قرارگاه جهش تولید دنبال می‌شود.

با اقدامات انجام‌شده از ابتدای سال ۹۹ تا اواخر آبان ماه، ۵۰۰ نفر تثبیت شغل در قرارگاه جهش تولید با کمک دیگر دستگاه‌ها انجام شده است.

-‌ برای کمک به اشتغال چه برنامه‌هایی پیش‌بینی شده است؟

-‌ اشتغال‌زایی از اقدامات اساسی سپاه محسوب می‌شود. ایجاد صندوق‌های قرض‌الحسنه اشتغال‌زا در سال‌های اخیر در استان سمنان در حوزه اشتغال‌زایی انجام شده است.

این صندوق‌های قرض‌الحسنه مردمی هستند و امسال در استان سمنان، ۴۲۸ صندوق قرض‌الحسنه اشتغال‌زا و ۲۲ تعاونی ایجاد شده است.

موفق شده‌ایم با ارائه وام‌های خوداشتغالی، دو هزار و ۹۸ شغل جدید در استان سمنان ایجاد کنیم که توفیق بزرگی است.

-‌ رزمایش کمک مؤمنانه ادامه می‌یابد؟

-‌ اقدامات انجام‌شده در بسیج در راستای مقابله با کرونا بسیار متنوع است. بخش‌های مختلفی در قالب مقابله با کرونا در استان سمنان از جمله بهداشت و درمان، کمک مؤمنانه و مسائل متأثر از کرونا وجود دارد.

در هر بخش، قرارگاه‌هایی توسط سپاه استان سمنان راه‌اندازی شده است که این قرارگاه‌ها با دیگر مجموعه‌ها در تعامل هستند.

باید گفت برای نخستین بار در استان سمنان همه نهادهای خدمات‌رسان در قالب یک قرارگاه به نام قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در مرکز استان و به‌تبع آن در شهرستان‌ها جمع شدند تا از موازی‌کاری‌ها پرهیز و موجب هم‌افزایی توان‌ها و ظرفیت‌ها شود.

خوشبختانه تاکنون اقدامات بسیار مؤثری در قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) استان سمنان انجام شده است و ادامه می‌یابد.

-‌ در جلسه‌ای گفته بودید مستندسازی این اقدامات اما ضعیف است.

-‌ بله. خدمات زیادی انجام شده که باید بهتر مستندسازی می‌شد. دو هزار و ۸۰۰ رأس دام سبک و سنگین در سه مرحله رزمایش کمک مؤمنانه در استان سمنان قربانی و توزیع شده است.

۱۸۰ هزار بسته معیشتی، یک‌میلیون و ۴۲۶ هزار فقره اقلام بهداشتی، ۱۲ هزار بسته آموزشی اعم از لوازم‌التحریر، تبلت و گوشی همراه، ۵۰ سری جهیزیه، ۶۶ سری لوازم منزل، ۱۵ هزار بسته فرهنگی تهیه و بین نیازمندان در سراسر استان سمنان در قالب اجرای رزمایش کمک مؤمنانه توزیع شده است.

مجموع افرادی که در قالب گروه‌های جهادی به جهت ضدعفونی و دیگر موضوعات فعالیت داشته‌اند، نیز قابل توجه بود.

۹۱۷ نفر در حوزه تولید ماسک و هشت هزار و ۸۰۰ نفر در دیگر بخش‌ها ساماندهی شدند. ۴۳۲ نفر از طلاب استان سمنان نیز در حوزه تدفین و تغسیل به‌تناسب زمانی مختلف نقش ایفا کردند.

آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد، اطعام حسنی به تعداد ۸۹۷ هزار پرس غذا، توزیع نان رایگان به تعداد یک‌میلیون و ۱۶۱ قرص نان به نیازمندان از دیگر اقدامات انجام‌شده در استان سمنان بوده که در قالب رزمایش کمک مؤمنانه اجرایی شده است.

اهدای کمک‌های نقدی به بدهکاران و بخشودگی یک میلیارد تومانی اجاره مغازه و مسکن در شهرهای مختلف استان سمنان نیز در قالب رزمایش کمک مؤمنانه با استفاده از جمع‌آوری کمک‌های مردمی انجام شده که باید بهتر مستندسازی و بیان شود.

-‌ اولویت مهم سال آینده در بسیج؟

- خدمت به مردم اولویت همیشگی و دائمی بسیجیان است. برای سال آینده هم تحقق پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب اسلامی و تقویت خدمت‌رسانی به مردم به‌ویژه در مناطق محروم و کمترتوسعه‌یافته استان سمنان اولویت اساسی خواهد بود.

انتهای پیام/۲۲۴۹/م/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول