اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

تولید آسیاب‌ها و مخلوط‌‌ کننده‌های صنعتی در داخل کشور

صنایع داروسازی و شیمیایی، نیازی مبرم به تجهیزات خردایش و مخلوط کردن نیاز دارند که اکنون با توانمندی یک شرکت دانش‌بنیان داخلی شده است.

تولید آسیاب‌ها و مخلوط‌‌ کننده‌های صنعتی در داخل کشور

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی معاونت علمی، حمیدرضا کمال آبادی فراهانی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان امین آسیا فناور پارس، تولید و طراحی و ساخت تجهیزات آزمایشگاهی و صنعتی اشاره کرد و گفت: تجهیزاتی مانند آسیاب گلوله‌ای، سیاره‌ای، مخلوط کننده یا توربو میکسر، در کنار طراحی و ساخت راکتورها، مخازن تحت فشار، ساخت و تعمیر مبدل های حرارتی بخشی از تولیدات این شرکت به شمار می‌رود.

این فعال فناور به ساخت قطعه‌های صنعتی از آلیاژهای مهم و راهبردی اشاره کرد و گفت: عمده این آسیاب‌ها بر پایه نیکل ، کبالت و تیتانیوم برای ریز کردن مواد استفاده می شود. البته آسیب نانو می تواند مواد را تا ابعاد کم‌تر از نانومتر آسیاب کند.

وی با اشاره به قابلیت آسیاب تمامی مواد دارای قابلیت خردایش ادامه داد: موادی که برای آسیاب استفاده می‌شوند، 2دسته هستند که فلزات و با توجه به قابلیت چکش‌خواری، خرد نمی‌شوند اما موادی مانند اکسید فلزات یا برخی از عناصر خاکی، از قابلیت خردشدن توسط این تجهیزات برخوردارند.

کمال آبادی، از کاربردهای متنوع و گوناگون این تجهیزات در حوزه‌های گوناگون تحقیقاتی و صنعتی گفت و ادامه داد: در روزهای نخست که آسیب ها را تولید کردیم با دامنه کاربردشان آشنا نبودیم و مهم ترین کارکردشان در حوزه شیمی بود اما با تولید ایران ساخت آن‌ها، دامنه این تجهیزات به حوزه های گوناگون پژوهشی، آزمایشی و صنعتی گسترش یافت.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان امین آسیا فناور پارس افزود: این تجهیزات در ابعاد صنعتی، مورد استفاده معادن، صنایع فولاد و پتروشیمی قرار می‌گیرند. شرکت‌ها داروسازی نیز پیشرفت های خوبی داشته‌اند و بسیاری از داروهای آهسته رهش و با قابلیت جذب بالا از این تجهیزات استفاده کرده اند.

این فعال فناور، با اشاره به تولید دستگاه مخلوط کن توربو با کاربردهای فراوان در صنایع داروسازی و پزشکی، اظهار کرد: در بسیاری از حوزه‌های دیگر مانند یکسان‌سازی اندازه دانه بندی ذرات نیاز است، به کمک صنایع و آزمایشگاه‌ها آمد. با توجه به این‌که میکسر سه بعدی در یک‌دست سازی داروها بسیار مفید است و دوز یکسانی از ماده موثره دارویی را تقسیم بندی می‌کند، این تجهیزات مورد استقبال درخور توجه صنایع دارویی قرار گرفت.

کمال‌آبادی، به ارتقای آسیب‌های بلوطی با قابلیت‌های فناورانه اشاره کرد و گفت: این دستگاه‌ها که به طور همزمان، کار میکس و آسیاب را انجام می‌دهند در آسیاب و مخلوط کردن مواد اولیه با ویژگی‌های خاص به کار می‌آیند.

 

بی‌نیازی از واردات

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان امین آسیا فناور پارس، از توانمندی رقابت‌پذیری محصولات تولید شده در قیاس با نمونه‌های اروپایی گفت و افزود: تولیدات این شرکت دانش‌بنیان نه تنها از توانمندی رقابت با نمونه‌های اروپایی برخوردارند، بلکه به لحاظ کیفیت حتی فراتر از نمونه‌های خارجی عمل می‌کنند و در بازار رقابتی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند.

وی با بیان این‌که تولیدات ساخت داخل نیاز کشور به واردات را تامین کرده است ادامه داد: با ورود این محصولات دانش بنیان به بازار داخلی، نیاز کشور به تامین نمونه وارداتی و چالش واردات به دلیل تحریم‌ها برطرف شد. در حال حاضر بخش قابل توجهی از محصولات یادشده، در مقیاس صنعتی تولید شده است و توانسته نیاز صنایع را برطرف کند.

کمال آبادی از ظرفیت بازار این محصولات با توسعه صنایع دانش‌بنیان داخلی گفت و اظهار کرد: بازار این محصولات رو به گسترش است؛ به طور مثال، در حالی که تصور می‌کردیم با تولید حدأکثر  100 آسیاب، بازار داخلی اشباع شود، تا کنون بیش از 160 نمونه ایران ساخت تولید شده و همچنان ظرفیت و خواستار در حوزه پژوهشی، آزمایشگاهی و صنعتی وجود دارد.

این فعال فناور، به خلق ارزش افزوده و جلوگیری از خروج ارز با آسیاب‌ها و مخلوط‌کن‎های توربو اشاره کرد و گفت: حدود 10 نفر به طور مستقیم و بیش از 30 نیروی انسانی در قالب کارگاه‌های زیرمجموعه، اشتغال ایجاد شده و این ظرفیت رو به افزایش است.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول