اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

وجود 150 هزار نفر بیکار در آذربایجان‌شرقی/ رتبه هشتم استان در فضای کسب و کار

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی، نرخ مشارکت استان را 40 درصد خواند و گفت: از جمعیت یک میلیون و 400 هزار نفری فعال ما یک‌میلیون و 250 هزار نفر شاغل و حدود 150 هزار نفر بیکار است.

وجود 150 هزار نفر بیکار در آذربایجان‌شرقی/ رتبه هشتم استان در فضای کسب و کار

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، داوود بهبودی ظهر امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران اظهار کرد: شاید یکی از دغدغه‌هایی که کم و بیش برای مردم و اصحاب رسانه به عنوان قشر پیشتاز و تاثیرگذار مطرح باشد، رتبه استان در کلان روندها و شاخص‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است.

وی افزود: در کشور ما ۳۱ استان وجود دارد که به تناسب شاخص‌‎های مختلف قابل رتبه‌بندی هستند و این رتبه‌ها می‌‎تواند متاثر از جمعیت، مساحت، منابع و ذخایر طبیعی پهنه سرزمینی، تقسیمات اداری و سیاسی و میزان استقرار جمعیت باشد؛ در واقع نمی‎‌توان انتظار داشت یک منطقه در همه شاخص‌‎ها رتبه ثابتی داشته باشد و فراز و نشیب‌ها حتما وجود خواهند داشت.

بهبودی یادآور شد: آذربایجان‌شرقی نزدیک به ۲.۸ درصد سرزمین و رتبه یازدهم مساحت کشور را به خود اختصاص می‌دهد؛ از لحاظ اقلیمی منطقه شمال‌غرب جزو مناطق پرتراکم جمعیتی است؛ تعداد ۲۱ شهرستان در استان مستقر هستند و ۴.۷ درصد سهم و رتبه هشتم تعداد شهرستان‌ها متعلق به آذربایجان‌شرقی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی سهم جمعیتی را ۴.۹ درصد و رتبه جمعیتی استان را نیز ششم کشور اعلام کرد و گفت: نرخ بیکاری ما حدود ۹ درصد و معمولا یک درصد از میانگین کشور پایین بوده که ناشی از فرهنگ کاری مردم، فعال بودن بخش خصوصی و مهاجرفرستی استان است.

این اقتصاددان نرخ مشارکت استان را ۴۰ درصد خواند و یادآور شد: از جمعیت یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار نفری فعال ما یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر شاغل و حدود ۱۵۰ هزار نفر بیکار است.

آخرین وضعیت اسناد آمایش ملی و استانی

وی در ادامه صحبت‌های خود به آخرین وضعیت تدوین سند آمایش پرداخت و تصریح کرد: دولت موظف بود در قالب برنامه ششم سند آمایش را در سطح ملی و استانی تدوین کند که با همت نظام اجرایی این اسناد آمایش تنظیم شده است.

بهبودی ادامه داد: در استان سند آمایش به همت کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و همکاری دستگاه‌های اجرایی تنظیم شده و مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان و کمیسیون شورای عالی آمایش را هم دریافت کرده‌ایم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی، هدف اسناد آمایش را بازآرایی جمعیت، سکونتگاه و فعالیت‌های اقتصادی در پهنه جغرافیایی خواند و بیان داشت: به نظر می‌‎رسد، الزامات حقوقی و قانونی برای عملیاتی ساختن کامل برنامه‌های سند آمایش کافی نبوده و برای تحقق برنامه‌های آمایش همکاری و اجماع افکار عمومی مردم، نخبگان و اصحاب رسانه بسیار مهم و تعیین‌کننده است.

رتبه هشتم تا دهم آذربایجان‌شرقی در فضای کسب و کار

وی به وضعیت سرمایه‌گذاری استان نیز اشاره و اضافه کرد: بر حسب گزارشات وزارت اقتصاد و دارایی طی سنوات مختلف آذربایجان‌شرقی جزو استان‌هایی بوده که در زمینه استقبال سرمایه‌گذاران و جذب سرمایه‌‎گذاری‌های داخلی و خارجی وضعیت مساعدتری نسبت به سایر استان‎‌ها داشته است.

بهبودی خاطرنشان کرد: در خصوص فضای کسب و کار، استان در سال ۹۷ رتبه رضایت‌بخشی نداشت اما با همت همکاران استانداری و سایر دستگاه‎‌ها این رتبه در بعضی مقاطع به اول و دوم ارتقا یافت و در حال حاضر در رتبه هشتم تا دهم فضای کسب و کار کشور قرار داریم.

 وضعیت آذربایجان‎‌شرقی در در لایحه بودجه 1400

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به وضعیت استان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ تصریح کرد: از ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی درآمدی استان در سال آینده، ۴ هزار و  ۵۰۰ میلیارد تومان از محل مالیات خواهد بود که این رقم  نسبت به سال قبل ۲۵ درصد رشد کرده است.

وی اضافه کرد: در واقع ۹۰ درصد از درآمدهای وصولی استان مربوط به مالیات و ۱۰ درصد هم که نزدیک به ۷۰۰ میلیارد تومان است مربوط به سایر درآمدها می‌شود.

بهبودی اعلام کرد: در سال آینده دولت در قالب اعتبارات ملی و استانی در مجموع ۱۶ هزار میلیارد تومان یعنی تقریبا سه برابر وصولی مالیات به استان آذربایجان‌شرقی منابع تزریق می‌کند.

این مسوول ابراز کرد: رتبه آذربایجان‌شرقی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ از لحاظ درآمد و هزینه به طور میانگین هفتم کشور است.

تمرکز دولت تدبیر و امید روی تکمیل پروژه‌های نیمه تمام

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود متذکر شد: بعد از انقلاب دولت‌های مختلف در جهت توسعه زیرساخت‌های کلیدی اعم از راه، آب، برق، مراکز بهداشتی، مدارس، سد، فرودگاه و غیره کارهای زیادی انجام دادند؛ با این‌حال هنوز مطالبات جدید وجود دارد و در بعضی جاها نیازمند بازسازی‌‎های مجدد هستیم.

بهبودی با ابیان اینکه هرچند هنوز نیازهای توسعه‌ای و کالبدی داریم، باید توجه کنیم که احداث پروژه‌ها متناسب با ظرفیت‌های مالی و توان اجرایی و فنی باشد، افزود: دولت یازدهم و دوازدهم از معدود دولت‌هایی است که همت خود را روی تکمیل پروژه‌های نیمه تمام گذاشت و آغاز پروژه‌های جدید را در اولویت قرار نداد.

این اقتصاددان توضیح داد: در طی این دوره به‌ویژه در دولت دوازدهم با محدودیت شدید ناشی از تحریم و عدم فروش نفت مواجه بودیم که قدرت مالی دولت را به شدت کاهش داد و از طریق مکانیزم فروش اسناد خزانه اسلامی به کمک پروژه های عمرانی جهت تکمیل پرداختیم.

انتهای پیام/60026/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول