اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

کانون «بانوی فرهنگ» ۴ ساله شد/ تجار: آنها که می‌نویسند و می‌خوانند، دوبار زندگی می‌کنند

رئیس حوزه هنری در جشن چهار سالگی کانون «بانوی فرهنگ» گفت: ما به بازآرایی مفهوم و روایت زندگی از مبدأ و منشأ اصیل خودمان و با زاویه نگاه زنانه بیش از پیش احتیاج داریم.

کانون «بانوی فرهنگ» ۴ ساله شد/ تجار: آنها که می‌نویسند و می‌خوانند، دوبار زندگی می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس، جشن چهار سالگی کانون «بانوی فرهنگ» با حضور محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، علی اکبر شیروانی مدیرعامل انتشارات سوره مهر، سارا عرفانی مدیر کانون ادبی «بانوی فرهنگ»، عبدالحمید قره‌داغی، راضیه تجار، احسان عباسلو و جمعی از نویسندگان و اعضای کانون «بانوی فرهنگ» عصر امروز در حوزه هنری و در سالن طاهره صفارزاده برگزار شد.

* دادمان:کانون «بانوی فرهنگ» یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر در حوزه فرهنگ و هنر

محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری با حضور در این مراسم با اعلام حمایت و پشتیبانی از این حرکت جوششی و ابراز امیدواری از شکل‌گیری حرکتی رو به جلو و امیدبخش در حوزه زنان گفت: جهانِ فرهنگ و هنر، بستر رقابت ایده‌های نظری است، ایده‌های نظری گوناگونی که با هم در دنیای فرهنگ و هنر رقابت می‌کنند. امروز در فضای فرهنگی داخلی و خارجی به وضوح با یک رقابت یا یک تقابل نظری حول مفهوم زندگی روبه‌رو هستیم.

وی ادامه داد: اساساً یکی از کلمات کلیدی که در حوزه اندیشه، رسانه و بین اندیشمندان، خواص و اهالی فکر و فرهنگ مطرح است، تعریف معنا و تصویر از زندگی است. اینجاست که کارهایی مثل کانون «بانوی فرهنگ» به عنوان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر در حوزه فرهنگ و هنر مطرح می‌شود.

رئیس حوزه هنری با اشاره به ضرورت روایت زنانه از زندگی با نگاه به منشأ، مبانی و اصول اصیل جامعه ایرانی، تأکید کرد: ما به بازآرایی مفهوم و روایت زندگی از مبدأ و منشأ اصیل خودمان و با زاویه نگاه زنانه بیش از پیش احتیاج داریم.

وی اضافه کرد: روایت زنانه از زندگی، وقتی از منشأ مبانی و اصول اصیل جامعه ایرانی صادر شود، کمک می‌کند تا لطائف و ظرائف تصویری که ما از زندگی در سنت تاریخی خود داریم بهتر دیده شود و آن تصویری که از زندگی ساخته می‌شود تصویر زیباتری باشد.

دادمان با بیان اینکه چند جریان فکری و فرهنگی تلاش‌های متنابهی را دنبال می‌کنند تا معنای مدنظر خودشان را از زندگی و حیات در فضای فرهنگ و هنر و در ادامه در فضای عمومی جامعه ایرانی تثبیت کنند؛ تصریح کرد: اگر بخواهیم معنای اصیل زندگی که منبعث از مبانی فکری و سنت تاریخیِ جامعه ایرانی است را درست روایت کنیم، مزیت نسبی ما قرار دادن دوربین در جایی است که یک نگاه زنانه آن روایت را شکل دهد، پس ما باید در عرصه فرهنگ و هنر نگاه زنانه در روایت زندگی را توسعه دهیم، که این روایت می‌تواند در قالب‌های ادبی، هنری و حتی رسانه‌ای باشد.

وی تلاش‌های کانون «بانوی فرهنگ» را ستودنی دانست و گفت: اهتمام بر رشد دادن، امتحان کردن و تعالی بخشیدن به روایت‌های زنانه در عرصه فرهنگ و هنر از لایه‌ها و سطوح مختلف زندگی چه با قوه تخیل و چه با ابزار روایت تاریخی و چه در بستر قصه، داستان یا قالب‌های دیگر، با جدیت باید دنبال شود.

رئیس حوزه هنری با تأکید بر اینکه دوره کار دولتی گذشته است گفت: ساختارهای حکومتی هم باید تمام اهتمام خود را بر شکل دادن بستری برای رشد هسته‌ها وکانون‌های غیر دولتی و حاکمیتیِ منبعث از قدرتِ حرکت‌های حلقه‌های مردمی قرار بدهند.

وی در ادامه با بیان اینکه مردم‌سالاری دینی یک نظریه اجتماعی و یک نظریه اداره جامعه است و محدود کردن آن تنها به عرصه سیاسی ظلم به آن است، تصریح کرد: در گام دوم از حرکت انقلاب اسلامی وقت آن رسیده که به شعار اصلی انقلاب اسلامی که همان مردم‌سالاری دینی است اعتنا کنیم و تلاش کنیم تا ظرفیت تحقق و عینیت بخشیدن به آن ایده نظری امام خمینی(ره) را در همه عرصه‌ها فراهم کنیم.

رئیس حوزه هنری در پایان با اشاره بر ضرورت حمایت از کانو‌ن‌هایی همچون «بانوی فرهنگ» اعلام کرد: حوزه هنری باید بخشی از توان و مسئولیت خود را برای فراهم آوردن بستر رشد کانون‌هایی که هویتشان غیر حاکمیتی‌ست، اما مسیر و ایده راهبردی‌شان را در راستای فرهنگ و نهضت انقلاب اسلامی تعریف کرده‌اند، قرار دهد.

* عرفانی: تولید بسته‌های آموزشی «زن در نگاه به گذشته، حال تا آینده»  در سال آتی

در این مراسم سارا عرفانی با ارائه گزارش مختصری از روند فعالیت‌های این کانون طی سال گذشته گفت: امیدواریم با همفکری و همیاری اعضای محترم کانون و همچنین دعوت از دوستان اندیشمند و فرهیخته بتوانیم با محور سند چشم‌انداز کانون به راهبردی عملی برای رسیدن به اهداف این کانون برسیم و طرح‌های آتی را با نگاهی علمی و دقیق‌تر پیش ببریم.

وی همچنین از اجرای کارگاه‌ها و کلاس‌های داستان‌نویسی، تولید بسته‌های آموزشی و نقد و بررسی آثار منتشر شده با عنوان «زن در نگاه به گذشته، حال تا آینده» در سال آتی خبر داد و گفت: هدف از ایجاد رویکردی سالیانه عمق‌بخشی و جهت‌بخشی در این زمینه است و همچنین این کانون از همه اعضا، پژوهشگران و فرهیختگان عرصه فرهنگ و ادب دعوت می‌کنیم تا در بخش علمی و تولید محتوای علمی و حرفه‌ای خصوصاً با موضوع مطالعات زنان و ادبیات با این کانون همکاری کنند.

* تجار:  آنها که می‌نویسند و می‌خوانند، دوبار زندگی می‌کنند

راضیه تجار نویسنده، در این مراسم با بیان اینکه داستان حامل فرهنگ‌هاست، داستان حامل پیام‌هاست، داستان حامل اندیشه‌هاست، داستان حامل خلاقیت‌ها و خیال‌هاست، تأکید کرد: داستان حلقه اتصال انسان‌ها و باعث ایجاد زندگی مضاعف‌ می‌شود.

وی ادامه داد: آنها که می‌نویسند و می‌خوانند، دوبار زندگی می‌کنند و این چیز کمی نیست و به این راز کسانی واقفند که چون «هلن» در سرزمین عجایب در یکی از روزهای زندگی پا به این سرزمین شگفت‌انگیز گذاشتند و دیگر حاضر نشدند ترکش کنند و برای اینکه لذت این کشف را به دیگران هم بچشانند، به پای نهالی که کاشته‌اند و نهالی که خواهند کاشت می‌مانند و با صدای بلند دعوت می‌کنند، بیایید! بیایید! برای تجربه زیستی مضاعف به جهان داستان‌نویسی. اما برای شنیده‌تر شدن این صدا چه کسی هم‌آوایی می‌کند و چه کسانی کمک و چقدر راه را هموار؟ به این سوال مسئولین باید پاسخ دهند، با این امید که پژواکی باشد.

تجار در پایان خاطرنشان کرد: سعی و تلاش و پشتکار و از همه مهم‌تر عشق تنها راه رسیدن به قله‌های موفقیت در ادبیات است.

* عباسلو: کانون «بانوی فرهنگ» می‌تواند وجهه بین‌المللی پیدا کند

احسان عباسلو، نویسنده و مدرس داستان‌نویسی در این برنامه گفت: راه‌اندازی کانون «بانوی فرهنگ» نشان می‌دهد که بانوان سرزمین ما اگر بخواهند می‌توانند کارهای مهمی را در حوزه فرهنگ و هنر انجام بدهند.

وی اضافه کرد: کانون «بانوی فرهنگ» می‌تواند وجهه بین‌المللی پیدا کند، چرا که ظرفیت چنین کاری را دارد. کشورهای همسایه و مسلمان ما موردهای مناسبی برای این ارتباط بین‌المللی در زمینه فعالیت‌های فرهنگی است.

عباسلو در ادامه تأکید کرد: بانوی فرهنگ می‌تواند کارآفرین باشد و بازارهای خودساخته‌ای برای کالاهای تولیدی خود داشته باشد، آنچنان که سبد فرهنگی خانواده‌های ایرانی را تأمین و دغدغه‌های فرهنگی مسئولان فرهنگی کشور را هم کم کند. اما برای دستیابی به این امر مهم باید به خودباوری برسد.

وی با ابراز تأسف از اینکه آینده‌پژوهی مناسبی نداریم، تصریح کرد: در حوزه ادبیات آینده‌پژوهی نداشته‌ایم. جای آینده‌پژوهی در عرصه فرهنگ به‌خصوص در ادبیات بسیار خالی است. اهمیت آینده‌پژوهی در این است که مشخص می‌کند که الان در کجا قرار داریم و در آینده چه جایگاهی خواهیم داشت. کانون «بانوی فرهنگ» اگر ریل‌گذاری درستی داشته باشد، مسیر روانی را برای دستیابی به اهداف و رسیدن به مقصد در پیش خواهد داشت.

وی در پایان گفت: متأسفانه عرصه بین‌المللی فرهنگ را به کلی رها کرده‌ایم و منفعل بوده‌ایم. امیدوارم «بانوی فرهنگ» بتواند بستر مناسبی برای بانوانی که با ویژگی‌های فکری و اعتقادی این کانون همسو هستند، ایجاد کند.

در حاشیه این مراسم از کتاب «جایی آن طرف پرچین» اثر نیلوفر مالک که به تازگی توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است، رونمایی شد.

این اثر رتبه دوم جشنواره داستان انقلاب را به خود اختصاص داده و در گروه سنی نوجوان به بازار آمده است.

در این برنامه همچنین از سایت کانون «بانوی فرهنگ» نیز به طور نمادین رونمایی شد. علاقه‌مندان برای اطلاع از برنامه‌های آتی این کانون می‌توانند به نشانی www.banooyefarhang.com مراجعه کنند.

در پایان این برنامه از برخی از اعضای فعال کانون با اهدای هدایایی قدردانی شد و برخی از نویسندگان و اعضای این کانون، آخرین کتاب‌های منتشر شده خود را معرفی کردند.

کتاب «به من دست نزن» نوشته فائضه غفارحدادی، کتاب «سفیر ثامن» نوشته سمانه خاکبازان، کتاب «او عموی من است» نوشته زهرا قمی و کتاب «تهنیت، عشق، سلام» نوشته فاطمه دانشور، برخی از کتاب‌هایی بودند که در این نشست توسط نویسندگانشان معرفی شدند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول