اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

شرکت‌های دولتی باید با پرداخت مالیات به کمک کشور بیایند نه اینکه سربار ملت باشند

دبیرکل جامعه اسلامی مدیران گفت: شرکت های دولتی باید با پرداخت مالیات به کمک کشور بیایند نه اینکه سربار ملت باشند. با روند فعلی حتی کارکنان دولت نیز از وضعیت خود ناراضی هستند و نشاط لازم برای پیشبرد امور در کشور وجود ندارد.

شرکت‌های دولتی باید با پرداخت مالیات به کمک کشور بیایند نه اینکه سربار ملت باشند

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، هجدهمین نشست تخصصی کارگروه های تدوین برنامه «دولت مردمی و تحول گرا» با حضور محمد ناظمی اردکانی دبیرکل جامعه اسلامی مدیران با موضوع ساختار بودجه برگزار شد.

در ابتدای نشست، ناظمی اردکانی با اشاره به ساختار معیوب بودجه کشور اشاره کرد: بودجه یکی از شاخص های توسعه یافتگی و اساس حکمرانی مطلوب به حساب می آید. اگر بخواهیم برنامه سالیانه کشور را به صورت کمی نشان دهیم این اقدام در بودجه نمایان می شود و در واقع سند مالی کشور است. اصلاح ساختار بودجه یکی از مطالبات اصلی مقام معظم رهبری بوده و متاسفانه اقدام جدی در این رابطه صورت نگرفته است.

وزیر اسبق تعاون ادامه داد: یکی از معضلات ساختار بودجه، کسری آن در تراز عملیاتی است. کسری بودجه 1400 که در مجلس در حال طی مراحل است دارای 350 هزار میلیارد تومان کسری است. میزان فروش نفت در بودجه غیر واقعی دیده شده و در حوزه مالیات هم معافیت های بی مورد، همچنان اقتصاد کشور را رنجور می کند. آثار مخربی از ساختار فعلی بودجه به کشور تحمیل می شود. عمده بدهی های دولت به دلیل ساختار بودجه است. ناتوانی دولت از پرداخت بدهی باعث شده اعتبار نظام مدیریتی کشور کاهش پیدا کند و حجم بدهی ها بسیار بالاست. در توسعه ملی با عدم توازن مواجه شده ایم و بسیاری از نقاط کشور محروم مانده اند. بودجه سالانه کشور اگر در مسیر پیشرفت بلند مدت کشور تعریف شود دیگر شاهد عدم توازن در بهره مندی از امکانات کشور نخواهیم بود

وی افزود: شرایط فعلی باعث شده ناکارآمدی شرکت های دولتی دامن زده شود و شرکت های دولتی عمدتا به زیان دهی رسیده اند این در حالی است که شرکت های دولتی باید با پرداخت مالیات به کمک کشور بیایند نه اینکه سربار ملت باشند. با روند فعلی حتی کارکنان دولت نیز از وضعیت خود ناراضی هستند و نشاط لازم برای پیشبرد امور در کشور وجود ندارد.

ناظمی اردکانی افزود: برای اصلاح ساختار بودجه کشور پیشنهاد می شود منابع ارزی و ریالی بودجه تفکیک شوند. در ساختار بودجه نیز باید تحول آفرید، این اقدام می تواند بدین صورت باشد که پرداخت هزینه های جاری کشور به عهده وزارت اقتصاد و دارایی سپرده شود. اداره کل خزانه داری در وزارت اقتصاد و دارایی ادغام گردد. سازمان برنامه و بودجه به دو سازمان برنامه ای و سازمان آمایش سرزمین تفکیک شود. سازمان برنامه در حوزه برنامه نویسی برای توسعه کشور باشد و سازمان آمایش سرزمین متمرکز بر آمایش سرزمین از لحاظ جمعیتی و منابع طبیعی باشد. استعدادهای شهرها و نقاط مختلف کشور برنامه ریزی صورت گیرد. متاسفانه نظام برنامه ریزی ما بر مبنای آمایش سرزمین نبوده و این مورد نادرست است.

ناظمی اردکانی ادامه داد: دارایی های کشور 7 میلیون میلیارد است که رقم قابل توجهی است. باید از این منابع در چهارچوب های تعیین شده استفاده کرد. در مواردی مانند ساختار آموزشی که حجم بسیاری از منابع کشور را به خود اختصاص می دهند باید به سمت کسب رضایت مردم و کارآمدی حرکت کرد.  تمام این موارد می تواند با برنامه ریزی انجام گیرد. کسری بودجه باید به حداقل ممکن برسد تا مشکلات بعدی ایجاد نشود.

وی در پایان گفت: از لحاظ شکلی نیز باید در بودجه خلاصه سازی صورت گیرد. اگر بودجه اصلاح شود فرصت های مردم برای حضور در عرصه های مختلف کشور متحول خواهد شد. دولت یازدهم و دوازدهم نتوانست مدیریت درستی بر بودجه کشور اعمال کند و نتیجه آن وضعیت نابسامان فعلی کشور است. باید تاسف خورد که مدعیان تدبیر در کشور در بی تدبیری و سوء مدیریت حائز رتبه شده اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول